בלי תור: רמי לוי ימכור תרופות דרך האינטרנט
בעלי רשת הקמעונאות מנהל מו"מ להקמת מחסן ייעודי לאספקת תרופות מרשם ללקוחות. פעילות המכירה המקוונת צפויה להתחיל במחצית הראשונה של 2020
התחרות בסלולר לא עוצרת: רמי לוי מציע חבילה ב-12.50 שקלים לחודש
רמי לוי חתם את הרבעון עם עלייה של 17.5% במכירות; עוצר את פעילות ה-TV
שופרסל מול סופר-פארם: תחרות הפארמים עולה על טיסה
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המהלך משתלב באסטרטגיה של רשת גוד פארם שבשליטת לוי (50.01%), שנמנעה מפתיחת בתי מרקחת ב-15 סניפיה.
שינוע התרופות צפוי להתבצע באמצעות כלי רכב דו־גלגליים, שעליהם יוצבו מתקנים בעלי בקרת טמפרטורה, ושיוכלו להפיץ כ־30 הזמנות בכל סבב.
לפי הערכות, ההכנות להקמת המחסן ומערך ההפצה יושלמו בחודשים הקרובים, והחברה תחל במכירה מקוונת של תרופות מרשם במחצית הראשונה של 2020.
"לא רוצים שהחולים ייאלצו להגיע אלינו"
"סופר-פארם ו-Be של שופרסל פועלות באסטרטגיה שמבוססת על הכנסת לקוחות שנזקקים לרכישת תרופות מרשם ואז, כשהם כבר 'לקוחות שבויים' בסניפים, קונים גם מוצרי טואלטיקה ומוצרים אחרים", אמר לוי. "אנחנו לא רוצים שהחולים ייאלצו להגיע אלינו, אלא שלקוחות ייכנסו לחנויות שלנו בגלל השירות והמחירים הנמוכים. את התרופות כבר נשלח לביתם".
המהלך של לוי אפשרי הודות להחלטת משרד הבריאות שנחשפה ב"כלכליסט" לפני חודשיים, ומאשרת מכירה מקוונת של תרופות מרשם. ההחלטה אפשרה לבתי מרקחת להתחיל למכור תרופות מרשם דרך אתר אינטרנט ולשלוח אותן לבית הלקוח.
משרד הבריאות אישר לרשתות הפארם לאחסן את התרופות למשך 24 שעות בימי חול ול-48 שעות בסופי שבוע במחסנים ייעודיים המוגדרים כ"בתי מסחר מורשים", ומהם לשלוח את התרופות לבית הלקוח.
חברות ההפצה יידרשו לאסוף את ההזמנות שיגיעו לבית המרקחת המרכזי של רשת הפארם, לרכז אותן בסוף היום במחסן שיעמוד בהגדרות של "בית מסחר מורשה", ולשגר אותן ללקוחות ביום המחרת.
לולא האישור לאחסנת התרופות היו בתי המרקחת נדרשים לייצר מענה לוגיסטי לשיגור מיידי של התרופות לכל רחבי הארץ, דבר שהיה כרוך בעלויות גבוהות שהיו הופכות את המהלך לבלתי כלכלי.
עם זאת, החברות שיספקו את שירותי המכירה והשילוח של תרופות המרשם חויבו להקצות ללקוחות רוקח, שיהיה זמין להיוועצות לאורך כל שעות פעילות בית המרקחת. אותו רוקח יישא גם באחריות לאיכות הובלת התרופה עד למסירתה ללקוח. השליחים יורשו למסור את תרופות המרשם ללקוחות אך ורק כנגד מסירת המרשם המקורי מידי המטופל.
הנחיית משרד הבריאות סללה את הדרך להסכם שחתמה בחודש שעבר רשת הפארם Be של שופרסל לרכישת 51% ממניות חברת בלה און ליין שבשליטת רקח תעשייה פרמצבטית ב-4.75 מיליון שקל. בלה עוסקת בשיווק ומכירה דרך האינטרנט של מוצרי קוסמטיקה, מוצרי נוחות וטואלטיקה, תוספי מזון ותרופות ואספקתם עד לבית הלקוח. העסקה צפויה לאפשר ל-Be להיות החברה הראשונה בישראל שתספק תרופות מרשם עד לבית הלקוח באמצעות הזמנה באינטרנט.
בשוק פועלות גם חברת איפארמה שבבעלות משפחת פישמן, חברת מדילינק ושור טבצ'ניק. בענף מעריכים כי סופר-פארם צפויה להקים זרוע ייעודית למכירה מקוונת ושילוח של תרופות מרשם, אם כי מדובר במהלך מורכב עבור הרשת שפועלת בשיטה שהיא מכנה עמיתים: הסניפים נמצאים בבעלות ובניהול זכיינים שמקבלים ממנה שירותים, ושפעילות מכירה מקוונת מרכזית צפויה לפגוע בהם.