קריסת תומאס קוק מטלטלת את עולם התיירות
כחצי מיליון נוסעים שרכשו כרטיסים דרך תאגיד התיירות הבריטי תקועים ברחבי העולם. בטורקיה כבר מכינים חבילת סיוע לספקים שנפגעו מהקריסה. ראש ממשלת בריטניה: "אם היינו נותנים לחברה כסף היינו יוצרים תקדים שהוא בבחינת 'סכנה מוסרית"
תאגיד התיירות הבריטי תומאס קוק פושט את הרגל – וההדף מורגש בכל רחבי עולם התיירות. כחצי מיליון נוסעים, רובם מגרמניה, שהזמינו כרטיסים דרך הענקית הבריטית הקורסת תקועים כעת ברחבי העולם. בכמה מדינות כבר נמסרו דיווחים ראשוניים לגבי מימדי הנזק והתמונה נראית עגומה ביותר. משרדי התיירות והכלכלה של טורקיה כבר הודיעו כי הם מכינים חבילות סיוע לספקים מקומיים שנפגעו. על פי הערכות, מספר התיירים הבריטים שיגיעו בשנה הקרובה לטורקיה ייקטן ב-600 אלף עד 700 אלף מבקרים.
הטיסה בוטלה? המדריך לנוסעים שרוצים פיצוי
עד בגזרת הנזקים: הנציגות של תומאס קוק במצרים מסרה כי בשל הקריסה בוטלו 25 אלף הזמנות לנופש לתקופה של עד אפריל 2020 וכי באתר הנופש בהורגדה נמצאים כ-1,600 נופשים של החברה. בטוניסיה, מתברר כי החברה חייבת לבתי המלון כ-60 מיליון דולר עבור הזמנות לחודשים יולי-אוגוסט (2019) ו-4,500 לקוחות של החברה עדיין נמצאים בארץ זו, זאת כאשר בענף התיירות במדינה הערבית ציפו לפחות לעוד 50 אלף נופשים שיגיעו במהלך השנה.
מתוך חצי מיליון הנוסעים שנתקעו בעולם כ-150 אלף הם בריטים - 50 אלף מהם נמצאים ביוון, 15 אלף בקפריסין, 30 אלף בספרד ובאיים הקנריים, 21 אלף בטורקיה והשאר במדינות נוספות. בחברה אמרו כי מבצע החילוץ יעלה הרבה יותר מאשר הסכום אותו החברה הייתה צריכה כדי לעבור את התקופה הקשה. החברה נזקקה לתוספת של 200 מיליון ליש"ט (נוסף ל-900 מיליון שכבר הובטחו על ידי בעלי המניות והבנקים), זאת כאשר על פי הפרסומים מבצע השבתם לארץ של הנופשים יעלה כ-600 מיליון ליש"ט.
למבצע השבת הנופשים הושכרו על ידי הממשלה בבריטניה עשרות מטסים (כ-40 במספר) מרחבי העולם כולל מקומות רחוקים כמו מלזיה. המבצע כולו אמור להימשך כשבועיים.
תאגיד הענק החזיק באנגליה כ-600 משרדי מכירות ברחובות ראשיים וכ-200 עמדות מכירה בבתי מלון. בנוסף, תומאס קוק העסיקה כ-21 אלף עובדים, 9,000 מהם באנגליה והשאר ב-16 ארצות שבהן פעלה.
בניגוד לראשי חברות תעופה שקרסו בשנים האחרונות ומנהליהן נעלמו ונאלמו, יו"ר החברה פיטר פאנקהאוזר התייצב מול מצלמות הטלוויזיה ומסר הודעה שבה הסביר, בהתרגשות רבה, את מה שקרה, והתנצל בפני לקוחות החברה, כאלה שתקועים ביעדי נופש בחו"ל ומצפים לסיוע לשוב הביתה וכאלה שטרם נסעו לחופשה. בנוסף הוא התנצל בפני עובדי החברה וגם בפני הספקים הרבים שהחברה לא העבירה להם תשלומים עבור שרותים שסיפקו לה.
תומאס קוק וישראל
תאגיד תומאס קוק ביצע לפני שני עשורים טיסות שכר לאילת בתקופת החורף והביא תיירים מבריטניה. היה זה טרום תקופת טיסות הלוקוסט ולפני תחילת האינתיפאדה השנייה שהביאה לעצירה בתיירות החורף לעיר הדרומית.
חברת התעופה של התאגיד לא ביצעה טיסות קבועות לתל אביב, אבל מדי פעם היא היתה מגיעה לישראל עם מטוס מלא בנופשים שרכשו חבילות נופש. בכל הקשור לקהל הישראלי, לא מעט ישראלים רכשו חבילות ליעדי נופש באמצעות מערכת ההזמנות המקוונת של התאגיד. אחד מהם, אביחי לוי, כתב לפני יומיים בפייסבוק, טרם הודעת הקריסה: "אני והמזל המאנחוס שלי. סגרנו איתם טיסה לאוקטובר. הוזהרתם".
ההיסטוריה המפוארת של תומאס קוק
יצוין כי ממש עד הרגע האחרון של סגירת החברה טענו עובדיה כי היא ממשיכה לעבוד כרגיל וכי הפרסומים על קריסה אפשרית הם "ספוקולציות" של כלי התקשורת. זאת ועוד, גם בסוף השבוע האחרון החברה המשיכה למכור כרטיסים וחבילות נופש ואפילו יצאה במבצעים ליעדים שונים.
לקוחות שביקשו לקבל מידע זכו ל"שיחות מרגיעות" מצד עובדי החברה שלמעשה שלחו להם הודעה מועתקת של החברה שבה כאמור נטען כי הכל בשליטה והפרסומים הם ספקולציות.
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הצדיק את החלטת הממשלה שלא לתת כסף לתאגיד תומאס קוק. "אנחנו צריכים לחייב חברות נסיעות לעשות יותר כדי להבטיח שלא יתמוטטו", אמר. "אם היינו נותנים לחברה כסף היינו יוצרים תקדים שהוא בבחינת 'סכנה מוסרית' שכן חברות אחרות היו מצפות לאותו טיפול". ג'ונסון הוסיף כי יש לבדוק דרכים שבהן מפעילי טיולים יגנו על עצמן בעתיד מפני פשיטת רגל.