שתף קטע נבחר

 

בית המשפט הפולני: לפתוח מיידית את בית הכנסת העתיק בקרקוב

בית המשפט קבע כי בית הכנסת "אייזק שול" ישוב לפעילות רגילה, וכי חסימתו הייתה לא חוקית. בכך באה לסיומה סאגה מוזרה שנמשכה על פני כל הקיץ, לאחר שהנהלת הקהילה נעלה את המבנה והציבה קבוצת בריונים רעולי פנים וחמושים. רב הקהילה: "מודים לה' על המתנה לראש השנה"

 

 

חודשיים וחצי לאחר שננעל על סורג ובריח באופן פתאומי – קובע היום (ד') בית המשפט בקרקוב, פולין, כי בית הכנסת העתיק ישוב לפעילות רגילה, וכי חסימתו הייתה לא חוקית. עוד קבעו השופטים, כי ככל הנראה יש ממש בטענת חב"ד שהחוזה שנחתם עימם לעשר שנים, מתארך אוטומטית לעוד עשר שנים.  

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

בכך באה לסיומה סאגה מוזרה שנמשכה על פני כל הקיץ, לאחר שבוקר אחד בראשית חודש יולי הגיעו מתפללי בית הכנסת, "אייזק שול", לתפילת שחרית - ומצאו שערים נעולים וקבוצת בריונים רעולי פנים וחמושים מאחוריהם.

 

קיראו עוד בערוץ היהדות :

 

רבני חב"ד בעיר הגיבו היום בשמחה, ואמרו כי מדובר בבשורה טובה לקהילה שתוכל לשוב לבית הכנסת ההיסטורי עוד לפני ראש השנה. "הקב"ה עושה איתנו חסדים וניסים ואנו מודים לו על המתנה הגדולה לראש השנה", אמר ל-ynet רבה של קרקוב, אליעזר גור אריה. "בית משפט פסק שאנחנו המשכירים החוקיים של המקום, ולכן יש לנו זכות של דייר במבנה".

 

 

שרד מהמאה ה-17

"אייזיק שול" הוא אחד מבתי הכנסת ההיסטוריים החשובים ביותר בעולם. הוא נוסד בשנת 1664 בקז'ימייז' (הרובע העתיק של קרקוב) על ידי אייזיק יעקלס, מגבירי הקהילה דאז, שרד את הנאצים ושוקם – ונותר אחד משני בתי הכנסת הפעילים בקרקוב (השני הוא בית הכנסת של הרמ"א), וללא ספק אחד היפים בפולין.

 

הפסיקה של בית המשפט הפולני
הפסיקה של בית המשפט הפולני

 

אבל עקב סכסוך מסחרי על גובה דמי השכירות, לטענת חברי בית הכנסת, החליטה הנהלת הקהילה היהודית המקומית, בראשות תדאוש יעקובוביץ', לסגור את המבנה ההיסטורי באופן חד-צדדי בפני המתפללים. בתוך המאבק נשמעו טענות על ונדליזם: נחתכו הכבלים של החשמל, והמתפללים נאלצו להתפלל בחושך לאור נרות, כשנמנע מהם להכניס גנרטורים.

 

הקהילה המקומית מונה כיום כ-700 יהודים, ומי שמפעיל את בית הכנסת הוא שליח חב"ד בקרקוב זה כבר למעלה מעשור, הרב אליעזר גור אריה. מאז שנת 2008 הוא שוכר מהקהילה את המבנה של "אייזק שול", ובמקום נערכות מידי יום תפילות במניינים גדולים. כך משמש בית הכנסת את יהודי העיר (ולא רק), ובפועל הוא המרכז היהודי הפעיל ביותר של קרקוב עם חנות למוצרים כשרים, ספרייה ומשרדים.

 

פותחים את בית הכנסת אחרי שבועות של המתנה (צילום: בית חב"ד בקרקוב)
פותחים את בית הכנסת אחרי שבועות של המתנה(צילום: בית חב"ד בקרקוב)

 

גם הרב הראשי לא הצליח במשימה

הרוחות בקהילה היהודית סירבו לשקוט, ובמשך ימים התקיימו מחוץ לבית הכנסת הפגנות מחאה נגד ראש הקהילה המקומית, תדאוש יעקובוביץ'. הנהלת הקהילה, מצדה, טענה במכתב שהוציאה כי לבית הכנסת השייך לקהילה אין חוזה שכירות מחייב עם אף אחד, וכי "במתחם בית הכנסת הרשום כבניין לשימור, נעשו דברים שמאיימים על בטיחותו ועלולים לגרום לו נזק, וכבעלים של בית הכנסת מחובתנו לשמור את המבנה ברמה הנאותה".

 

הרב אליעזר גור אריה מחוץ לבית הכנסת (צילום: שלומי שקד)
הרב אליעזר גור אריה, בעצרת מחאה מחוץ לבית הכנסת(צילום: שלומי שקד)

 

בתוך כך ניסו גם גורמי ממשל ישראלים רשמיים להביא לפתרון המשבר. השר לשירותי דת פנה למקבילתו בפולין, בבקשה: "להורות על פתיחת בית הכנסת ולאפשר קיום תפילות באופן סדיר בכל ימות השבוע".

 

"הראשון לציון" והרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, התבטא אף הוא בנושא, ובמכתב לרב מנחם מרגולין והרב אריה גולדברג, מראשי מרכז רבני אירופה, טען: "אין ולא יכולה להיות שום הצדקה להפרעה לשגרת התפילות בבתי הכנסת בכל מקום שהם". לדבריו, "במקום שיש חילוקי דעות ייקבעו על פי דין תורה בפני בית דין רבני שידון בזה... ובינתיים בכל מקרה אין רשאים למנוע כניסה לבית כנסת".

 

כל זה כאמור לא עזר, עד להתערבותו היום של בית המשפט הפולני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בית חב"ד בקרקוב
פותחים את בית הכנסת הנעול
צילום: בית חב"ד בקרקוב
מומלצים