החלטה מפתיעה: איסור על דו-גלגלי בנת"צים ובנתיבים שיתופיים
הנתיבים המשולבים לאוטובוסים ולרכב שיתופי בכביש החוף ובנתיבי איילון עוד לא פעילים אומנם, אבל הסימונים והשלטים כבר מרחיקים מהם נהגים ומגבירים עומס בנתיבים אחרים. סמוטריץ': "לא יינתנו דו"חות לנהגים שייסעו בהם לבדם בחודש הראשון"
נתיבי התחבורה הציבורית החדשים בכביש החוף ובנתיבי איילון יתחילו לפעול רק ביום שישי הבא (4.10), אבל העומסים כבר כאן, ונגרמים עקב סימונים חדשים בנתיב הימני של כביש החוף בין גלילות לנתניה. סימוני ה-2+ שכבר צוירו על הכביש, כדי להזכיר לנהגים כי מותר לעלות על הנתיב רק עם רכב ובו שני נוסעים לפחות, יחד עם שלטים שהוצבו בצידי הדרך ובהם ציור של אוטובוס עם סימון זהה, שלא כוסו בינתיים עד לכניסתם לתוקף, גרמו כבר אתמול לנהגים רבים להימנע מנסיעה בו. התוצאה: עומסים גם בשעות שבהן הכביש פנוי יחסית. בנתיבי איילון יידרשו לפחות 3 נוסעים ברכב כדי לעלות על הנת"צ.
הנתיב החדש, המכונה במשרד התחבורה "נתיב פלוס", יופעל בכביש 2 בין גלילות למחלף נתניה צפון בשני הכיוונים, ובכביש 20 בין מבוא איילון למחלף חיל השריון בת"א. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', חשף אתמול בפוסט שכתב בפייסבוק כי בחודש הראשון להפעלת המיזם לא יינתנו דו"חות לנהגים שיסעו בו לבדם. "בחודש ההרצה הראשון ובמידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד, נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדו"חות. מי שייתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה, כבר יאלץ להיפרד מ-500 שקל", הסביר.
סמוטריץ' גם הודה כי המהלך יאריך את הפקקים לנהגים שימשיכו לנסוע לבדם ברכב וביקר את קודמיו בתפקיד. "משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו הרי המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית. ישראל נמצאת במשבר תחבורתי גדול. הוא גדול אפילו יותר ממשבר הדיור, ועד כה עשו ממשלות ישראל מעט מידי כדי לפתור אותו. הנזק הכלכלי המוערך למשק כתוצאה מהפקקים עומד היום על למעלה מ-40 מיליארד שקל בשנה.
"הפתרון היחיד הוא מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית והעלאת מקדם המילוי של כלי הרכב הנעים בכביש", כתב השר, וסיכם: "אנחנו מעריכים שזמן הנסיעה הממוצע יתקצר. יותר אנשים ינועו על אותו שטח כביש בפחות זמן. ככל שיותר אנשים יעברו לתחבורה ציבורית ולנסיעות שיתופיות כמות הרכבים הפרטיים תפחת וממילא גם הגודש בנתיבים הרגילים יפחת. תמיד יהיה מהיר יותר בנתיב המיוחד ופקוק יותר בנתיבים הרגילים, וזו בהחלט המטרה, אבל מתישהו אנחנו מאמינים שנגיע לשיווי משקל מיטבי".
במפתיע, מי שלא יוכלו ליהנות מהנתיבים החדשים הם רוכבי קטנועים ואופנועים: אלה לא יורשו לנוע בהם למרות שרכב דו-גלגלי הוא אלטרנטיבה משמעותית לרכב פרטי ולפקקים, ולמרות שניסוי שערך משרד התחבורה בתל-אביב הוכיח כי כאשר מתירים לרכב דו-גלגלי לנוע לצד אוטובוסים בנת"צ, לא נרשמה עלייה בתאונות או עיכובים כלשהם לזמן הנסיעה באוטובוס.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"ל ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, אמרה בתגובה כי "יש מספיק מרחב בנתיבי התחבורה הציבורית הבין עירוניים לרוכבי האופנועים והקטנועים, שיוכלו לרכוב בהם בביטחון במקום לבצע סלאלומים מסוכנים בין המכוניות בנתיבים האחרים. משרד התחבורה צריך לעודד כתפיסת עולם דו"גים כאמצעי זמין להתגבר על הפקקים ועל בעיות החנייה. אני מצפה משר התחבורה לאפשר זאת באופן קבוע ולהציב בהקדם שילוט מתאים בנתיבים החדשים".
ממשרד התחבורה נמסר כי רכב דו-גלגלי יכול לנוע רק בנת"צים עירוניים שבהם שלט המתיר זאת. עם זאת נמסר כי המשרד יבחן בעתיד אישור גם לרוכבים לרכוב בנת"צים בין עירוניים.