שתף קטע נבחר

 

מהיום: נתיבי תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף

נהגים בודדים - היכונו לעמוד יותר זמן בפקק: מיזם "נתיב פלוס" יצא לדרך במטרה לעודד נסיעה שיתופית וציבורית. הבשורות הטובות: בחודש הראשון לא יירשמו דו"חות. סמוטריץ': "התחבורה הציבורית תהיה מהירה יותר". חלק מהנהגים חוששים: "זה יפה רק על הנייר"

 

מיזם "נתיב פלוס" יוצא לדרך    (צילום: נתיבי ישראל)

מיזם "נתיב פלוס" יוצא לדרך    (צילום: נתיבי ישראל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מיזם "נתיב פלוס" יצא לדרך הלילה (בין חמישי לשישי) בחצות. כעת, מסלול אחד בכל כיוון בחלקים מכביש החוף ונתיבי איילון מיועד לתחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים עם יותר מנוסע אחד - במשך כל שעות היממה. מטרת המיזם היא לעודד נוסעים לזנוח את הרכב הפרטי ולעבור לנסיעה שיתופית ולתחבורה ציבורית. 

 

כיום, ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים עומד על 1.2 נוסעים בלבד. במשרד התחבורה מאמינים כי העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת, ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

מיזם נתיב פלוס של תחבורה ציבורית (צילום: נתיבי ישראל)
"מי שנוסע לבד - יעמוד יותר זמן בפקק". נתיב לתחבורה ציבורית ושיתופית(צילום: נתיבי ישראל)

נתיב פלוס נת

נוסעים רבים מעידים כי היו שמחים להשאיר את הרכב בבית, אבל לא עושים כן בגלל שהתחבורה הציבורית פשוט לא מספיק טובה. לפי נתוני הלמ"ס, בעוד היקף הנסיעות גדל בכמעט 70% בשני העשורים האחרונים, שטח הכבישים גדל ב-48%, ואורך הכבישים גדל ב-20% בלבד.

 

כעת מנסים כאמור במשרד התחבורה לתקן פערים אלו. בחודשים האחרונים עמלו במשרד התחבורה על פתרון ראשון - נתיב פלוס. בכביש 2 (כביש החוף) הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם לפחות שניים (נהג ונוסע) ולתחבורה ציבורית.

נתיב פלוס נת
(שאול גולן)

בכביש 20 (נתיבי איילון), בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה אנשים לפחות (נהג ושני נוסעים) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) הקיים כיום, שיוארך במסגרת הפרויקט עד מחלף קיבוץ גלויות.

 

האכיפה בנתיבים החדשים תתבצע על-ידי יחידת האופנועים של אגף התנועה במשטרת ישראל. בחודש הראשון ליישום התוכנית, יינתנו דו"חות אזהרה לנהגים שייסעו בנתיב בפעם הראשונה ללא מספר הנוסעים הנדרש. נהגים שייתפסו פעם נוספת או לאחר החודש הראשון, יקבלו קנסות.

 

מהלך זה מצטרף להחלטת משרד התחבורה להעמיד לרשות הנוסעים בנתיבי איילון ובכביש החוף, לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב פלוס. מדובר בקווים לרחובות, הוד השרון, ראשון לציון, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא, ואשדוד, שרבים מהם תוגברו בשנה האחרונה. כמו כן, בחודשים הקרובים יופעלו קווי שירות חדשים לרמלה, יבנה, ראשון לציון, כפר סבא והשרון, וכן יתוגברו קווים נוספים מאשקלון, רחובות וראשון לציון.

בצלאל סומטריץ' באולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
"יהיה מחיר למי שנוהג לבד". השר סומטריץ'(צילום: אבי מועלם)

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', אמר כי הפתרון היחיד לעומסי התנועה בכבישים נעוץ במעבר לשימוש בתחבורה ציבורית. "נתיב ייעודי מאפשר לתחבורה הציבורית והשיתופית להיות מהירה ואמינה יותר, והוא מאפשר לנו לנצל באופן יעיל יותר את המשאב המוגבל של הכבישים. יש לזה מחיר מבחינת משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד. הם עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית", אמר שר התחבורה.

 

"יפה על הנייר"

בקרב הנהגים הדעות חלוקות באשר ליעילות המיזם החדש. נהגים אשר רגילים לנהוג לעבודתם לבד, כמו אביטל לוי מנתניה אשר יוצאת מביתה בכל בוקר ברכבה ונוסעת להרצליה, חוששים כי המצב החדש יגרום לפקקי תנועה גדולים יותר.

נתיב פלוס נת
(שאול גולן)
 

"כבר עכשיו לא נוסעים וזה רק רמז למה שיקרה. כרגע יש כבר פקקים ענקיים, השכנה שלי יצאה השבוע ב-07:20 מהבית לנסיעה שלקחה בדרך כלל 20 דקות, והנסיעה הפכה לנסיעה של 50 דקות", אמרה לוי. "זה לא חשש מופרך, זה לא נתון לשאלה. נוספו לנו עוד דקות רבות והפקקים מחרידים".

 

היא טענה כי "משרד התחבורה חשב שאנשים ייסעו ב'קארפול' ובתחבורה הציבורית, אבל זה לא מתאים לכולם. יש פעמים שצריכים להוציא ילדים מהגן, יש בלת"מים וזה לא ממש יכול לעבוד. אני מייחלת ליום שזה יתבטל. זה יפה על הנייר, אבל בפועל זה לא עובד".

 

"התחבורה הציבורית לא נותנת פייט"

שמרית נוטמן, מנכ"לית עמותת 15 דקות ונוסעת ותיקה בתחבורה הציבורית, לא מסכימה עם הנחות אלו. לטענתה, כל עוד האוטובוס ייוותר בפקק הוא לא יהווה חלופה ראויה. "הבעיה המרכזית שלנו היא שכיום התחבורה הציבורית לא נותנת פייט ראוי לרכב הפרטי", היא אמרה.

 

תחנות אוטובוס בנס ציונה (צילום: רועי רובינשטיין)
"יחכו פחות זמן בתחנה"(צילום: רועי רובינשטיין)

"אחת הסיבות המרכזיות שגורמות לאנשים לעזוב את הרכב בבית ולעבור לאוטובוס, לרכבת או לרכבת קלה היא משך הנסיעה מדלת לדלת. אם הנסיעה בתחבורה ציבורית נמשכת כמו ברכב פרטי (ואפילו טיפה יותר), הסיכוי לעבור הוא גבוה יחסית", הוסיפה נוטמן. "אם הנסיעה לוקחת פי שניים יותר זמן, אז סביר להניח שרק מי שאין לו אפשרות אחרת ישתמש בתחבורה ציבורית".

 

לדבריה, "אם אנחנו רוצים לייצר אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי, אנחנו צריכים לעזור לאוטובוסים לנסוע מהר יותר, וזאת ניתן לעשות בעזרת נתיבי העדפה - נת"צים - בהם נוסעים האוטובוסים ללא הפרעה, ומהר יותר מהרכב הפרטי שבו יש נוסע אחד בממוצע".

 

נוטמן טוענת עוד כי נתיבי ההעדפה יאפשרו לאוטובוסים לדייק יותר בזמני ההגעה לתחנות הנוסעים. "במובן הזה, נת"צים מאפשרים לתחבורה הציבורית להיות אמינה ולהגיע בתדירות גבוהה, מה שמקצר גם את הזמן שבו אנחנו מחכים לאוטובוס בתחנה".


פורסם לראשונה 03/10/2019 23:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתיבי ישראל
נתיב העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית
צילום: נתיבי ישראל
מומלצים