פז תבנה מלון במקום תחנת דלק במאה שערים
חברת פז מממשת נדל”ן שברשותה. הגישה בתמיכת עיריית ירושלים תוכנית להקמת מלון של שש קומות על מגרש שמשמש היום כתחנת דלק במאה שערים
תחנת הדלק פז ברחוב שבטי ישראל בירושלים תהפוך למלון: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, החליטה לאחרונה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית שיזמה חברת פז, בעלת המגרש בפינת הרחובות שבטי ישראל והחומה השלישית, לשינוי יעוד המגרש - למלונאות.
המאבק בפז הוכרע: המנכ"ל יונה פוגל יפרוש בקרוב מתפקידו
פז תשלם מאות אלפי שקלים בגין פליטת אדי דלק בלב ת"א
"פז" תשלם 50 אלף שקל לנהג שנפל בתחנה
המגרש, בגודל 400 מ"ר, ממוקם בכניסה לשכונת מאה שערים ובסמוך למתחם הכנסייה הרומנית. הפקדת התוכנית נתמכת על ידי מוסדות התכנון המעוניינים בשינוי יעוד למלונאות בשל מחסור בחדרי מלון בבירה.
על פי התוכנית, תחנת הדלק הפועלת במקום מאז שנות ה-60 תיהרס, ובמקומה יוקם מלון של שש קומות, הכולל 30 חדרים לפחות, בשטח כולל של 2,200 מ"ר. את התוכנית ערך האדריכל יגאל לוי. בקבוצת פז טרם הוחלט כיצד לממש את הנכס לאחר אישור התוכנית, אך על פי הערכות בקבוצה שואפים להשאיר את המגרש כנכס מניב, שיושכר לחברה מלונאית לתקופה ארוכת טווח.
בחוות דעת של האגף לתכנון עיר בעיריית ירושלים צוין, לפני הפקדת התוכנית, כי אף שהמרקם העירוני ברחוב שבטי ישראל והרחובות הסמוכים לו, כולל בניינים בגובה של ארבע-חמש קומות, בעירייה תומכים בגובה המוצע בתוכנית של שש קומות מעל הקרקע, בשל החשיבות להוסיף חדרי מלון בעיר.
עוד צוין בחוות הדעת כי העירייה תומכת בביטול תחנת דלק שממוקמת כיום בלבו של מרקם עירוני ומצויה בקונפליקטים לפרויקטים סמוכים, ומאחר שהתוכנית נמצאת בלבו של אזור מגורים, לא תותר השמעת מוזיקה וכריזה מחוץ למבנה המלון ובמרחב הציבורי.
"תוספת ראויה לאזור"
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי מסרה כי "זו תוספת ראויה לאזור, התואמת את מדיניות הוועדה בדבר תוספת חדרי מלון בעיר. כמו כן, התוכנית מציעה שימוש ראוי יותר מאשר תחנת דלק, באמצע אזור מגורים ובסמוך לעיר העתיקה".
ב-2018 חשפה חברת האנרגיה פז לראשונה בדיווחיה לבורסה פירוט של הנדל"ן שבבעלותה, ואת היקף שטחי הנדל"ן הלא מנוצלים שבהם היא מחזיקה. זאת, בשל כוונתה לממש ולהשביח אותם בחמש השנים הקרובות וליצור ערך מוסף לתחום פעילות הליבה של החברה - שהוא דלק.
אסטרטגיה זו הולמת את עליית שווי הקרקעות שהתרחשה בעשור האחרון, ואישור תוכנית מתאר עירוניות, כמו בתל אביב, שהביאו להשבחה משמעותית למגרשים קיימים בהם פועלות תחנות דלק במשך עשרות שנים.
המטרה: מיצוי פוטנציאל הנדל"ן
פז 272 תחנות תדלוק ברחבי הארץ, 105 מתוכן בבעלותה המלאה או חלקית. בירושלים מפעילה החברה 27 תחנות דלק, חמש מהן בבעלותה. על פי דו”חות הקבוצה נכון לרבעון השני של 2019, שווי הנדל"ן של פז מוערך על ידה ב־2.3 מיליארד שקל.
בין מטרותיה של החברה על פי הדו”חות: “מיצוי פוטנציאל הנדל"ן של החברה באופן מיטבי, קידום השבחת נדל"ן לצד תחנה או חלף תחנה בהתאמה לפוטנציאל הכלכלי והאופי הסביבתי, וגילוי השווי ההוגן של נכסי הנדל"ן”.
פז מתנהלת ללא בעל שליטה מאז ספטמבר 2016, כשצדיק בינו מכר את מניותיו בחברה. בעלי המניות הגדולים בה הם חברת מגדל (9%), הפניקס (7.4%), מיטב־דש (9.2%) והראל (7.2%). במקביל, סיים מנכ"ל הקבוצה יונה פוגל את תפקידו לפני כחודש, לאחר 12 שנים שכיהן בתפקיד.
בעיריית ירושלים מסרו כי "העיר ירושלים שוברת שיאים בשנה האחרונה במספר התיירים והמבקרים בה. אנו רואים מגמה ברורה של עלייה חדה במספר לינות התיירים בעיר. הכוונה לבנות בטווח הקצר אלפי חדרי מלון נוספים בכל רחבי העיר ופרט במרכזה ובמקומות הסמוכים לעיר העתיקה כדי לספק את הביקוש ולהעניק לכל אורח את המיטב עבורו".