שתף קטע נבחר

האמנים הישראלים גילו את אמזון - וחלקם עושים מזה כסף

נחלת בנימין באמזון: גם היוצרים המקומיים מנסים למכור את העבודות שלהם בענקית הסחר, בקטגוריה שנפתחה ב-2015 ומאז רק גדלה. 4 ישראליות שהשתלבו בנישה ומומחית לדבר מסבירות איך עושים מזה כסף

 

הקמפיין של אמזון בישראל: צפו במוכרים ישראלים שהצליחו

הקמפיין של אמזון בישראל: צפו במוכרים ישראלים שהצליחו

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

לפני כעשור, לאחר לידת בתה הבכורה, התחילה מיכל קדרי (40) אז אשת היי-טק, לסרוג בובות קטנות שנולדו מתוך אהבת היצירה שמלווה אותה מאז שהיא זוכרת את עצמה. היא לא שיערה אז שהבובות הסרוגות יחברו אותה למיומנותה ומקצועיותה בתחום המחשוב ויהפכו אותה לאשפית מכירות ומנהלת חנויות באמזון של אמנים ויוצרים, קטגוריה צומחת ומבטיחה.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

ההשפעה של אמזון על ישראל מוגבלת - בינתיים

זה קרה: אמזון השיקה באופן רשמי את השילוח המקומי

מסתמן: לא משתלם לקנות באמזון בשילוח המקומי

 

"10,000 אמנים ויוצרים מוכרים היום בקטגורית ה-Hand Made" המצליחה באמזון שנפתחה רק בשנת 2015 והיא הולכת וגדלה בצעדי ענק", מסבירה קדרי, המגדירה את הקטגוריה כ"סוג של נחלת בנימין באמזון". "זהו שוק המתמקד במוצרים שמייצר המוכר בעצמו. הוא יכול להיעזר בעובדים, אבל אסור לו לייצר במפעלים. דוגמאות לא חסרות מבין עשרות לקוחותיה ב"קא-צ'ינג", חברה לניהול חנויות אונליין שהקימה עם שותפה עפרי זולר שהגיע לתחום ממכירת אונליין של מוצרי הצורפות של אשתו.

   (צילומים: אביהו שפירא, יאיר שגיא וגיל נחושתן)
איילת, שרה, טוהר וליר. הישראליות שהשתלבו באמזון(צילומים: אביהו שפירא, יאיר שגיא וגיל נחושתן)
 

זכות היוצרים לפיתוח עולם האונליין של מוצרי אמנים וצורפים שמורה לאתר etsy האמריקני שהתחיל בקטן ב-2005 כקניון מקוון של עבודות יד ופריטי אמנות. האתר החל לגדול בצורה מרשימה, עורר את תשומת ליבה של אמזון, שנכנסה לשוק ב-2015, כשאטסי הגיע למחזור של כשני מיליארד דולר. היום אמזון כבר עוברת את אטסי. שוחחנו גם עם ארבע נשים שכבר עשו את זה.

 

הטיפים של מיכל קדרי ליוצרים באמזון: קחו בחשבון שלמרות הדיבור על כניסת אמזון לישראל, מכירות בקטגורית ה-Hand Made יהיו ברובן המכריע מול חו"ל. באמזון בעיקר ארה"ב, מי שרוצה להיכנס לשווקים הגרמניים והצרפתיים יעשה זאת בדרך כלל באמצעות אטסי.

מיכל קדרי, מלווה ותומכת באמנים יוצרים ומעצבים בעולם המסחר האלקטרוני (צילום: לילך אוזן)
מיכל קדרי, מלווה ותומכת באמנים יוצרים ומעצבים בעולם המסחר האלקטרוני(צילום: לילך אוזן)
 

• הכירו את השווקים של המוצרים המעניינים אתכם והיכנסו לקטגוריות הפחות רוויות. צורפי תכשיטים? שוקי הנשים והילדים רוויים, אבל שוק תכשיטי הגברים פחות רווי באופן משמעותי. שקלו למשל, אופציה של תכשיטים יוניסקס שיתאימו גם לגברים וגם לנשים.

 

• לקוחות יכולים להיות מקור מצוין לרעיונות מקוריים. כשקדרי התחילה בסריגת בובותיה היא סרגה אותן מחוטים דקים כמקובל. כשגילתה שלקוחות רבים רוכשים את הבובות לתינוקות עברה לחוטי כותנה עבים שאינם מוציאים סיבים ובגדלים קטנים שגם תינוק יכול לאחוז בידו. מעבר שהקפיץ את מכירות המוצר. אל תהססו לשאול שאלות את לקוחותיכם כדי לזהות צרכים.

 

• אל תעבדו על מוצר אחד. אמזון היא ג'ונגל עתיר סיכונים. עבודה על מספר מוצרים במקביל או וריאציות שונות של אותו מוצר, מפחיתה סיכונים ומגדילה סיכויים.

 

• לעולם אל תשאירו את המלאי על אפס כי זה יפגע בדירוג שלכם ויהיה קשה מאוד להחזיר אותו לרמה הקודמת, גם אחרי חידוש המלאי. בחודשי החגים של האמריקנים, חג המולד והפסחא, המחסנים עמוסים במיוחד ויש לשלוח את הסחורה מספיק זמן מראש.

 

• שוק ה-Hand Made באמזון נוח יחסית, אבל קחו בחשבון שיש קטגוריות מסוימות של מוצרים שמקפידות בתקנים ויש לעמוד בהם גם בתוצרת עצמית. תכשיטי ילדים לדוגמה. גם ללא תקנים, באמזון מבקשים מידע. כשמדובר בתכשיטים האם הפנינים אמיתיות או סינתטיות, באיזה זהב או כסף השתמשתם. אם לקוח יתלונן ולא תוכלו לגבות את הצהרתכם - תהיו בצרות.

 

• האריזה היא קריטית. רמת ההחזרות באמזון גבוהה יחסית. ללקוחות מותר להחזיר מוצרים גם אחרי פתיחת האריזות. כאשר האריזה ניזוקה בפתיחה, כשתשוב למחסן של אמזון יכול הספק לבחור באחת משתי אופציות יקרות - אריזה מחודשת או השמדה. הקפידו על אריזות שלא ניזוקות בפתיחה. האחסון במחסני אמזון עולה כסף. גם הנפח מהווה מרכיב בעלות. תכשיטים אפשר לארוז בשקית הניתנת לסגירה מחודשת ולא בקופסה - דבר שפותר את שתי הבעיות. גם את הברקוד של המוצר חשוב להדביק במקום כך שלא יינזק בזמן בפתיחה.

 

• וכמה יישאר לכם מהמכירות באמזון? מחזורי המכירות באמזון אמנם גדולים בהשוואה לכל אופציה אחרת, היא מסירה מהמוכרים את כאב הראש של האחסון והתעסקות מול הקונה, אבל ענק האונליין גרידי משמעותית בעמלות. המוכר באמזון בסכום מסוים יישאר ביד עם סכום קטן בהשוואה למוכר באטסי, לפני שהבאנו כמובן בחשבון את עלויות הייצור, האריזות ועוד. עמלת אמזון הבסיסית עומדת על 15% מהמכירות לעומת 5% באטסי. היא גובה תמורת אריזה וטיפול בין 2.41־137.32 דולר, תלוי בגודל נפח ומשקל המשלוח ללקוח הסופי, לפני תוספות לביגוד ומוצרים המכילים בטריות ליתיום. אמזון גם גובה תמורת האחסון במחסניה.


 

רקע: צורפת המתמחה בתכשיטי זהב ושזירה, צרכנית אונליין גדולה. "עוד בשנות לימודי בתיכון כשעבדתי בחנות יצירה בהוד־השרון מכרתי תכשיטים. למדתי צורפות אצל יעל שקדי והתחלתי במכירות בירידי מעצבים, באתרים ישראליים ובאטסי ב-2010.

ליר מכפר סבא (צילום: יאיר שגיא)
ליר מכפר סבא(צילום: יאיר שגיא)

מה את מוכרת: תכשיטי זהב קטנים, בהשראת הודו והטבע המיוצרים בטכניקות עתיקות, מתמחה בסדרות קטנות ואישיות.

 

למי מוכרת: בחו"ל אונליין ובארץ בירידים ולקהל קבוע שלי.

 

מה עושה לך את היום: כשכלה מעלה לאינסטגרם צמיד שעיצבתי, כשאמא שקנתה לילדים שלה צמידים שלי והעלתה לאינסטגרם.

 

מה הפתיע אותך: השוני בטעם בין חו"ל לארץ. בחו"ל הקו יותר מינימליסטי וקלאסי, מבוקשים תכשיטים ניצחיים שאפשר לענוד בכל זמן עם כל דבר. בארץ מעדיפים עיצוב אישי, שיראו שמדובר בעבודת יד. הפתיע אותי שצמיד שאני מוכרת המון באטסי נכשל באמזון. בחנות או ביריד הלקוח יכול להסביר לך מה הבעיה, אונליין זה קשה.

טבעות של LirLir (צילום: יאיר שגיא)
טבעות של LirLir(צילום: יאיר שגיא)
  

המחזור שלך: לא חושפת. אבל אמזון ואטסי מהווים למעלה משליש ממחזור המכירות שלי.

 

הטיפ שלך: קחו איש מקצוע. עם מכירה באטסי הסתדרתי לבד, אבל אמזון זו סינית למוכר הישראלי. צריך לדעת איך להביא את המוצר לקדמת הבמה, איך לצלם, איזה כותרות לעשות, איך לכתוב ואיך לערוך.

 

 

רקע: יוצרת בשעות הפנאי של סנדלי אצבע ותכשיטים, שהחליטה להפוך את התחום למקצוע עם לידת הילדים, כעצמאית מפה לאוזן ובקבוצות פייסבוק. בעברה ניהלה מסעדות.

שרה קקון (צילום: יאיר שגיא)
שרה קקון(צילום: יאיר שגיא)

מה את מוכרת: "בעיקר סנדלי אצבע מעור עם עיטורים בחרוזים ותכשיטים. בין השאר יש לי קולקציה מיוחדת לכלות ושושבינות ומעט תכשיטים. אני מדגישה תמיד שמדובר בעבודת יד 100% שאני יוצרת לבד בסטודיו".

 

למי מוכרת: "למי שמעריכות ואוהבות עבודות יד. שאוהבות בוהו־שיק ודברים מיוחדים. הקהל שלי נע בין צעירים עד לנשים בנות 60-55, האחרונות הן נשים נועזות יותר שאוהבות להתבלט".

 

מה עושה לך את היום: "שלא הרמתי ידיים. כי יש נקודות זמן שחושבים לעשות זאת, אבל כשאוהבים את מה שמייצרים ממשיכים".

  (צילום: יאיר שגיא)
סנדלי אצבע מעור עם עיטורים בחרוזים ותכשיטים. שרה קקון(צילום: יאיר שגיא)
  

מה הפתיע אותך: "שלמרות שאני מוכרת מוצר קיץ מובהק, הרי שהודות לאונליין אני יכולה לנצל גם את החורף ולמכור לאוסטרליה ולדרום-אפריקה".

 

המחזור שלך: לא מוכנה לחשוף.

 

הטיפ שלך: "מול אמזון צריך לדעת איך להתנהל נכון, אחרת ההשתתפות באתר פועלת לרעתך"

   

רקע: "תמיד עסקתי בעבודת יד, כבר בתיכון התחלתי בקדרות ומכרתי מוצרים ואחר כך עברתי לתכשיטים ובגדים. כשבן זוגי עבד בנגרות התחלתי לעבוד איתו על פרויקטים, והכרתי את תחום חיתוכי הלייזר בעץ. החלטתי ללמוד את המקצוע. קנינו מכונה לחיתוכי לייזר ופתחנו עסק באורוות האומנים בפרדס חנה לפני שנתיים וחצי שקיים עד היום.

טוהר לאופר זהבי-אמנית (צילום: גיל נחושתן)
טוהר לאופר זהבי(צילום: גיל נחושתן)
 

מה את מוכרת: מנדלות (עיגולי ציור מתרבויות שונות) מעץ בחיתוכי לייזר לקישוט.

 

למי מוכרת: בעיקר לאמריקאים. הם גם יקנו את החיתוכים הגדולים והיקרים ביותר. אין להם בעיה להוציא 230 דולר על חיתוכי עץ ותמיד יבקשו גדולים יותר. בגלל המשלוח הלא נוח של הגדולים, הכנסתי סט של 6־5 יחידות, זה ממלא להם קירות והם מרוצים.

 

מה עושה לך את היום: ההערכה ודווקא לא באמזון, שם הלקוחות מחזירים הרבה יחסית. הלקוחות המפרגנים מגיעים מאטסי, הם יותר מעריכים את האמנות, שולחים תיאורים מרגשים מה המוצר עושה לבית. אצל לקוחות אמזון המחשבה היא על הגודל.

 

מה הפתיע אותך: הקושי להתמודד עם פלטפורמות המכירה באון ליין. התחלתי באטסי - אתר שהיה מוכר לי, עברתי לאמזון, הופתעתי עד כמה האתרים משנים כל הזמן את הפלטפורמה, משנים אלגוריתמים וכמה זמן ההתעסקות בזה תובעת מהמוכר. הקושי להתמודד עם תקופות החגים בארה"ב. ההחזרות הגדולות. אולי כי בטירוף הקניות אנשים פחות חושבים. ובמקביל הצורך לעמוד במלאים במחסנים.

 

המחזור שלך: לא מוכנה לחשוף. אבל כשהתחלתי למכור באמזון לפני כשנה המחזורים קפצו. היום אני מתפרנסת במיוחד ממכירות האונליין.

 

הטיפ שלך: השקיעו בצילומים, זה ממש חשוב.

 

 

רקע: תושבת עמוקה שבגליל. בוגרת עיצוב פלסטי בבצלאל, מעצבת תפאורות לקולנוע ולטלוויזיה, בין השאר לסידרה "סרוגים". "עשיתי את הסיבוב למרכז הארץ ותל אביב ובחרתי לחזור עם בן זוגי לעמוקה".

איילת נחמיאס (צילום: אביהו שפירא)
איילת נחמיאס(צילום: אביהו שפירא)

מה את מוכרת: "תכשיטי פירסינג. כמות המקומות בגופם שאנשים מוכנים לחורר כדי להכניס תכשיטים יעודיים מדהימה בעיניי".

 

למי מוכרת: "עיקר הלקוחות מגיע מארצות הברית, אבל יש לנו גם באירופה, אוסטרליה, שלחנו מספר פעמים לדובאי ולאיסלנד. הלקוחות בכל הגילים - מגיל 14 ועד נשים בנות 50 פלוס, שלפני 20 שנה ענדו תכשיטי פירסינג במחתרת. היום הכל מותר".

 

מה עושה לך את היום: "שמתוך החצר המגניבה של מתחם הצימרים של ההורים שלי, בעמוקה הקטנה שלי, יש לי לקוחות בכל העולם. אני מרגישה קוסמופוליטית, לקוחות שולחות לי צילומים עם המוצרים שלי והנפלא שאני לא צריכה לפגוש אף אחד".

איילת נחמיאס (צילום: אביהו שפירא)
תכשיטי פירסינג של איילת נחמיאס(צילום: אביהו שפירא)
    

מה הפתיע אותך: "הלהיט שלי, עגיל ציפורים לפירסינג, אחד הראשונים שלי. מכרתי כמה אלפים. כשהבנתי שהציפור שלי עפה, עשיתי אותה בגדלים ובצבעים שונים".

 

המחזור שלך: "מוכנה לחשוף שאם ב-2012 מכרתי 4 תכשיטים בחודש, היום אני מוכרת 400 בשבוע".

 

הטיפ שלך: "כשלקוח מתלונן, גם אם את משוכנעת שהוא לא צודק, אל תתעסקי בזה ואל תשקיעי בזה אנרגיה. מעטים הלקוחות שמשקרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילומים: אביהו שפירא, יאיר שגיא וגיל נחושתן
האמניות הישראליות באמזון
צילומים: אביהו שפירא, יאיר שגיא וגיל נחושתן
מומלצים