פייסבוק מתכוננת לבחירות לנשיאות ארה"ב עם כלים חדשים
ענקית הטכנולוגיה הכריזה על שורה של כלים שנועדו לאפשר לה להתמודד בצורה טובה יותר עם מערכת הבחירות המתקרבת, בהם סימון מידע כוזב, שקיפות במימון מודעות והסרת רשתות של חשבונות מזוייפים
בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב במרחק של יותר משנה, אבל פייסבוק למודת הניסיון המר, כבר שקועה במאמצים שנועדו להראות עד כמה החברה ערוכה לכל תרחיש: אתמול (ב') פורסמו בבלוג הרשמי של ענקית הטכנולוגיה שורה של כלים שנועדו למניעת התערבות בבחירות, מניעת הפצה של מידע כוזב ושקיפות גדולה יותר בכל הקשור למימון מודעות פוליטיות.
ברשת החברתית הודיעו על הסרה של ארבע רשתות של חשבונות מזוייפים - שלוש שמקורן באיראן ואחת שמקורה ברוסיה, שמצטרפות להסרתן של כ-50 רשתות כאלה רק במהלך השנה האחרונה. בפייסבוק לא מתעכבים על מהות התוכן שמפיצות רשתות מהסוג הזה, אלא מתמקדים ב"התנהגות בלתי-אותנטית" כדפוס לזיהוי ולהסרה של אותן רשתות. פייסבוק השיקה גם את "פייסבוק פרוטקט" - כלי שנועד להגן ולאבטח חשבונות של פוליטיקאים ומועמדים, שהם בעלי פרופיל גבוה ועשויים להוות מטרות ברשתות החברתיות.
כלי נוסף יאפשר למשתמשים לראות בצורה ברורה כמה כסף מועמדים מוציאים על מימון מודעות פוליטיות ברשת החברתית. בהקשר הזה כדאי לזכור שפייסבוק כבר הקימה עליה גלים של ביקורת כאשר הכריזה בחודש שעבר כי מודעות פוליטיות לא יועברו לבודקי העובדות החיצוניים כמדיניות, משום שענקית הטכנולוגיה לא מעוניינת להתערב בשיח פוליטי, ומשום שלטענתה מדובר באינטרס ציבורי מובהק - מודעות שמכילות מידע כוזב עשויות להפוך לכותרות חדשותיות. בפייסבוק הודיעו כי יחסמו מודעות פוליטיות המעודדות אנשים שלא ללכת להצביע כלל.
אבל השינוי המשמעותי ביותר כנראה, הוא בתיוג בולט יותר של פוסטים שמכילים מידע כוזב ושנבדקו על ידי גופים חיצוניים. מדובר בפוסטים שמתפרסמים בפייסבוק וגם באינסטגרם, ולצד הסימון הבולט שלהם יופיעו קישורים להסברים ולמידע נוסף שניתן מטעם הבודקים החיצוניים.
הרשת החברתית נתונה תחת ביקורת מאז מערכת הבחירות הקודמת לנשיאות ארה"ב, אז נחשפו נסיונות התערבות והשפעה זרה - בעיקר מכיוון רוסיה, פרשת קיימברידג' אנליטיקה והשפעות פוליטיות גם מחוץ לארה"ב - דוגמת הברקזיט בבריטניה. במערכת הבחירות הקרובה - פייסבוק וענקיות טכנולוגיה נוספות נקראות להתפרק מכוחן על-ידי מועמדים שונים, והלחצים הפוליטיים גוברים משני צידי המפה הפוליטית. בחודש שעבר נפגשו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ומייסד הרשת החברתית מארק צוקרברג, ודנו בין היתר במאמצים להגן על טוהר הבחירות.