פקקים בכביש החוף ובאיילון בעקבות נתיב פלוס: "טירוף, עבדתי מהבית"
מיזם התחבורה שהפך לסיוט: אחרי שהסטודנטים הצטרפו היום לכבישים, הנהגים בנתיבי הקארפול מעידים כי הנסיעה בנתיבים הרגילים מהירה יותר. עם זאת, במשרד התחבורה הודו שזמן הנסיעה בנתיבים הרגילים התארך ב-46 דקות
נתיב הזחילה: המבחן האמיתי האחרון של מיזם "נתיב פלוס" בכביש החוף - תנועת יום ראשון בבוקר הכוללת את הסטודנטים ששבו ללימודים - הפך בן רגע את הנסיעה של עשרות נהגים מהבית לעבודה, ללימודים ולצבא לסיוט מתמשך.
פקקי ענק נצפו הבוקר (ראשון) באזור נתניה ועל כביש החוף עצמו בנתיבים שאינם הנתיב המיועד לנסיעה שיתופית, וגם נהגים שנסעו על הנתיב המיועד עם שותפים לנסיעה סיפרו ל-ynet כי זמן נסיעתם היה איטי מאוד, ודאי ביחס למה שהובטח.
יעלי כהן, שהחליטה לנסוע בנתיב עם בן זוגה מצפון נתניה ועד רמת החייל בתל אביב, סיפרה ל-ynet על תלאות הדרך שעברו. "רצינו לבדוק אם הנתיב ייתן לנו מענה", היא משחזרת. "יצאנו ב-06:30, ולא רק שזה לא עזר, הנתיב היה כל כך עמוס שבשלב מסוים חשבנו להשתלב בנתיב הרגיל שהיה יותר מהיר. לקח לנו שעה ורבע להגיע לעבודה. זה גם הזמן שהיה לוקח לנו להגיע בימים שלפני הנתיב החדש - רק שאז היינו יוצאים ב-07:30".
אריאל שיפטן, יזם וד"ר למדעי המחשב המתגורר בצפון נתניה ועובד בהרצליה פיתוח, גילה לנו שלקח לו שעה וחצי לגמוע את המרחק. "הפקק כבר החל בתוך העיר. לקח לי 20 דקות להקפיץ את הילדה לבית הספר, סיבוב שעד היום היה לוקח שתי דקות". לדבריו, פעם נדרשו לו 45 דקות כדי לנסוע לתל אביב, והבוקר המתין בפקקים להרצליה במשך שעה וחצי. "זה טירוף, מספיקה משאית אחת איטית באחד משני המסלולים האיטיים כדי ליצור בלגן".
לצד אלו שהזדחלו בפקקים היו אלו שפשוט ויתרו עליהם. שרה, תושבת נתניה, סיפרה ל-ynet כי פשוט ויתרה על התענוג. "לא יצאתי מהבית כי ראיתי בווייז פקק ענק של לפחות שעה וחצי, ואמרתי שכשאני אראה שזה 45 דקות אצא מהבית. זה היה צפוי שיהיו יותר פקקים מבשבוע שעבר, כי הסטודנטים חזרו ללימודים. בוא נחכה ונראה מה יקרה השבוע כשיהיו גשמים, וכמה זה יביא לפקקים".
"ראיתי את הפקקים והחלטתי לעבוד מהבית"
אלירן ברנר, ממובילי המאבק נגד הנתיב החדש, סיפר אף הוא כי לאחר גיחה קצרה החוצה החליט הבוקר לעבוד מהבית ולא להיכנס לפקק. "יצאתי מהבית וראיתי את הפקק ב-6:30, ופשוט החלטתי לשוב חזרה הביתה ולעבוד מהבית, כי לא אעמוד בשעה וחצי של פקקים. אם הייתה תחבורה ציבורית נורמלית וחניוני חנה וסע, אולי משהו היה משתנה".בתוך כך, הבוקר נפגשו שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וראש העיר נתניה מרים פיירברג, על מנת לדון בסוגיית הפקקים הכבדים שנוצרו בעיר בשל הנתיב החדש. השר פתח את הדיון בבקשה לחשיבה משותפת של גורמי המקצוע במשרד התחבורה עם עיריית נתניה, על איך ניתן להקל על הנוסעים בכלל ועל משתמשי הדרך בנתניה בפרט. בפגישה דנו על תוספות לתחבורה הציבורית, בין אם באוטובוסים ובין ברכבות. שי קדם, מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, סיפר הבוקר ל-ynet שמבחינת הזמנים שנמדדו היום, בניגוד לימים הראשונים, נראו תוספות של 46 דקות בשעת השיא לאלו שלא נסעו בנתיב פלוס.
"לעומת זאת, בנתיב פלוס לא רואים פגיעה ממשית", קובע קדם. "מי שנסע בנתיב פלוס לא נפגע, וגם היום ראינו אנשים בודדים שנוסעים בנתיב. הנהגים כן נהנים מהתועלת שלו, אבל עוד לא כמו שציפינו לראות. חשוב לציין כי בנתיבי איילון אנו רואים שיפור והבוקר היו 700 רכבים שנסעו בקארפול, כלומר 700 רכבים שחסכו בין 20 ל-30 דקות".
קדם אף התייחס לסוגיה שפורסמה לראשונה ב-ynet בשבוע שעבר לגבי הקדמת חלוקת הדו"חות על נסיעה בנתיב, וטען כי כעת ירד הנושא מהפרק. "לאחר מחשבה מחדש, הקנסות לא יוקדמו ויחלו רק בתחילת נובמבר. יחד עם זאת, לבקשת השר יגדילו את היקף האכיפה בנתיב ללמעלה משני אופנועים".