דיוקן של אברה מנגיסטו הוצב במוזיאון: "אי אפשר להתחמק מהמבט"
שלושה רישומים מאת האמנית טיגיסט יוסף רון נתלו על קירות מוזיאון תל אביב - של אברה מנגיסטו, יוסף סלמסה ז"ל ויהודה ביאדגה ז"ל - שסיפוריהם עלו לכותרות ועוררו ביקורת קשה על יחס המדינה ליוצאי הקהילה האתיופית. "תסתכלו עליהם ובואו נעשה משהו, כי זו בעיה של כולם"
שלושה דיוקנאות עוצמתיים נתלו במוזיאון תל אביב, מישירים מבט אל מבקרי המקום: רישומים שיצרה האמנית טיגיסט יוסף רון, המתארות את יהודה ביאדגה ז"ל, שנורה למוות בידי שוטר; יוסף סלמסה ז"ל, שנמצא מת ארבעה חודשים לאחר שנעצר ומשפחתו טענה כי עבר התעללות בחקירתו; ואברה מנגיסטו, שכבר חמש שנים נמצא בשבי חמאס לאחר שחצה את הגבול לעזה. שלושה מקרים טראגיים שעלו לכותרות והובילו לביקורת רבה על היחס שמקבלת העדה האתיופית בישראל מצד המשטרה ומקבלי ההחלטות.
"את העבודות עשיתי לתערוכה במכללת ספיר במרץ, אחרי שיהודה ביאדגה נהרג בינואר. הראיתי לאוצרת סקיצה של רישום של אברה ושאלתי אם בסדר להכין שלושה כאלה. כך, מתוך התסכול של התקופה הזאת אחרי המוות של יהודה נוצרו שלושתם", אומרת יוסף רון. "התחושה אחרי המקרה של יהודה והסגירה המהירה של התיק הייתה שזה לא נוגע לכל החברה, וזה כן צריך לגעת. יש התנהלות לא תקינה של המשטרה כלפי קהילה שלמה, ונראה שזה לא מפריע לאחרים. עושים הרחקה של הסבל של האימהות שמאבדות את היקר להן, איום ונורא לחשוב על מה שעובר על אמא של אברה, ללכת לישון כל ערב שבורת לב כי לא נעשה כלום. יש אדישות ואטימות".
"אז שלושת אלה מישירים מבט ונראים חיים, אי אפשר להתחמק מהמבט שלהם. תסתכלו עליהם, ובואו נעשה משהו, כי זו בעיה של כולם. יש כאן עוול מאוד נורא שנראה שאנשים לא מייחסים אליו חשיבות מספקת, שלא נדבר על מקבלי ההחלטות. זה איום ונורא. כשהמוזיאון פנה ורצה את שלושתם זה מאוד שימח אותי ועודד".
שלושת הרישומים שהושאלו מהאמנית ומגלריה אידריס, נתלו בין שני חלקי תצוגת הקבע של אוסף האמנות הישראלית, בבניין ע"ש פול והרטה עמיר.