תל אביב ועיריות נוספות: עד סוף 2019 נפעיל הסעות בשבת
עד סוף שנת 2019 יחלו מספר ערים במטרופולין גוש דן להפעיל מערך היסעים בסופי השבוע. בשלב ראשון יצטרפו לפרויקט עיריות גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל אביב-יפו. עיריית ת"א אישרה הערב את התקציב הראשוני לפרויקט
ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה הערב (יום ג') תקציב ראשוני להפעלת מערך ההיסעים בסופי השבוע עד סוף 2019 העומד על כ-1.5 מיליון שקל. בשלב ראשון יצטרפו לפרויקט עיריות גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל אביב-יפו. העלות השנתית להפעלת הפרויקט (52 סופי שבוע) מוערכת בכ-12.5 מיליון שקל וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות.
רשת הקווים הבינעירונית תפעל בסופי שבוע ותחובר בין הערים, על מנת לייצר רשת תחבורה מטרופולינית אפקטיבית ומשלימה לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול.
מעיריית תל אביב נמסר כי רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים שיכלול כ-7 מסלולים ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין, תוך מתן דגש על נגישות טובה ותדירה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות, בשעות בהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה.
עוד נמסר כי תדירות ולו"ז מדויק יקבעו תוך שיתוף פעולה בין הרשויות השונות ובהתאם לצרכים התפעוליים. וכי עם השלמת ההערכות להפעלת רשת התחבורה המטרופולינית יוצג הנושא ויפורסם לציבור. בשלב זה השירות יהיה חינמי, ונוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת. מידע זמן אמת לגבי זמן הגעה מדויק לכל תחנה יועבר למשתמשים דרך אפליקציות.
"לא צעד נגד הציבור הדתי"
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו אמר הערב כי: "רשת התחבורה המטרופולינית מצטרפת לתכנית קווי מוניות השירות של משרד התחבורה, ולמיזמים השיתופיים שמפעילה עיריית תל אביב-יפו- "אוטותל" ו"תל אופן". מטרתם לתת מענה לדרישה הציבורית ההולכת וגוברת ליצירת פתרונות התניידות לאורך כל השבוע ולייצר חלופות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך של התושבים ובאי העיר ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו. בכך יתרמו להורדת יוקר המחייה, יקלו על בעיות התחבורה והחנייה ויאפשרו ניידות לאוכלוסיות מוחלשות שאין בבעלותן רכב פרטי".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים הוסיף: "מיזם ההסעות המטרופוליני אינו צעד כנגד הציבור הדתי, אין לו קשר לנושא הדת, המיזם הוא עבור אוכלוסייה גדולה שזקוקה לפתרון תחבורתי בסופי שבוע, פתרון לביקורי משפחה, לביקור חולים, להגעה למקומות בילוי ונופש ועוד. אני מברך את עיריית תל אביב-יפו על הובלת המיזם ורתימת הרשויות בגוש דן ומשוכנע שחלק מתושבי גבעתיים שישתמשו בקו היוצא ומגיע לעיר, לא יצטרכו להחזיק כעת רכב ויפחיתו שימוש ברכבים הפרטיים גם בשאר ימי השבוע".
ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו מסר כי "בעיריית קריית אונו רואים את החשיבות שבעידוד הציבור לנסיעה במערכת להסעת המונים בכל ימות השבוע. מיסוד קווי תחבורה יעילים, נוחים וראויים, הינו הבסיס להפחתת עומסי התנועה בכבישים והעירייה נאלצת להיכנס לתחום אשר המדינה צריכה לספק. גם בני הנוער והצעירים בעיר, החפצים לצאת לבילוי ונופש במהלך השבת, במיוחד אלה שידם אינה משגת שכירת מונית לשם כך, ישמחו להשתמש בשירות זה. ברגע שיינתנו הפתרונות היעילים בכל ימות השבוע, יעדיפו רבים שלא לממן רכישה ואחזקת רכב פרטי, יפחיתו זיהום אוויר ויחסכו ממון רב".
אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון אמר: "בארבע השנים האחרונות פועל ברמת השרון קו אוטובוס ייעודי בשבתות המשמש את התושבים ומעניק להם גישה נוחה למקומות מרכזיים. שיתוף הפעולה המטרופוליני נותן פתרון לצורך מהותי ואמיתי של מיליוני תושבים ויאפשר להם להתנייד בקלות ובנוחות ולנצל את ימי החופש שלהם באופן מיטבי. אני מברך על ההתארגנות המשותפת ומשוכנע כי היא תוכיח את עצמה."
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה מסר כי "בהרצליה אנו מפעילים מזה מספר שנים שירות היסעים בשבת. הנושא ניבחן כעת לעומקו, על כל היבטיו".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אמר כי : "ראש עיריית תל אביב ושותפיו למהלך ראויים לכל שבח, ומי שחושב שיש עדיין בכוחו לקחת את ישראל בחזרה לימי הביניים מקבל היום עוד תזכורת לכך שהוא גורם שולי שלא יעצור את ההתקדמות של מדינת ישראל. תחבורה ציבורית היא זכות בסיסית, ביום שבת כמו בכל יום אחר, ובמהרה בימינו נראה גם את הרכבת נוסעת ונביא את ישראל לסטנדרטים הראויים למדינה ב-2019". מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד הגיב לתוכנית וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מברך את וועדת הכספים של עיריית תל אביב שאישרה הפעלת תחבורה ציבורית בשבת".
עמותת "נוע תנוע", המפעילה אוטובוסים בשבת ברשויות מקומיות, בירכה גם כן על המהלך: "היום התקדמנו משמעותית לעבר תחבורה בשבת במדינת ישראל. לא בדיבורים, אלא במעשים. מעשים במסגרתם עוד ועוד עיריות לוקחות על עצמן את האחריות שהממשלה הזניחה להפעלת תחבורה בשבת – למען תושביהן. יזמנו את המהלך לפני שנתיים במהלכן נפגשנו עם ראשי הערים הרלוונטיים, דיברנו איתם ועם חלקם אף התחלנו להפעיל תחבורה בשבת באופן עצמאי (רמת גן, רמת השרון וקריית אונו) החל מיוני השנה".
בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי המפלגות החרדיות דורשות לבלום בחקיקה את יוזמת ראשי הרשויות המקומיות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת כתנאי להקמת ממשלה חדשה. ל-ynet נודע כי בתום פגישת ראשי הסיעות של בלוק הימין-חרדים אמש אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, דנו יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן בעניין והחליטו לדרוש זאת במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, כדי להבטיח את שמירת הסטטוס קוו.
בעקבות הפרסום מסר דרעי כי "לא היה ולא נברא". לטענתו, הנושא לא עלה בישיבה: "הפגישה של ראשי מפלגות הימין עסקה אך ורק בהעברת המנדט ליו"ר כחול לבן", נמסר מלשכתו של יו"ר ש"ס. גורמים בשתי המפלגות הסבירו מוקדם יותר כי הם מבינים שקווי היסוד בממשלת האחדות, אם תקום, לא יאפשרו יוזמות חקיקה בנושאי דת ומדינה, אולם במקרה זה - כמו ב"חוק המרכולים" - מדובר רק בשימור המצב הקיים שבו בישראל לא פועלת תחבורה ציבורית בשבת ובעיגונו בחוק.
עו"ד ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית ת"א מרשימת "חילונים ירוקים", אמר הערב על אישור התקציב בעיריית תל אביב כי "זו לא פחות מהחלטה סנסציונית. לכל איש ואישה יש את הזכות לבחור ולהחליט כיצד היא או הוא רוצים לבלות את השבת שלהם, התפקיד של הרשות המקומית הוא לשמור על החופש שלהם. תל אביב-יפו היא בירת החופש של ישראל ותחבורה ציבורית בשבת מחזקת אותה ככזאת".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א מטעם רשימת מרצ ומחזיקת תיק התחבורה אמרה: "תחבורה היא מפתח לצדק חברתי בתנאי שהיא מאפשרת התניידות שוויונית 24/7 לכלל הציבור ובפרט למעוטי יכולת ולמי שאין לו רכב פרטי או רישיון נהיגה. הבשורה במערך ההיסעים המוצע מתבססת על החיבור בין הרשויות במטרופולין שתושביהם יוכלו לנוע בחופשיות בסופ"ש ברשת שתפעל בתחומי הערים השותפות למיזם".