ה"אייר פורס 1" הישראלי המריא לטיסת מבחן ראשונה
מטוס ראש הממשלה, שנחשף בשבוע שעבר ב-ynet, המריא לטיסת ניסוי שנמשכה ארבע שעות וחצי. עשרות חובבי תעופה וסקרנים הגיעו אל במת הצלמים בנמל התעופה בן גוריון כדי לצפות ולתעד את המטוס המסקרן
מטוס הבואינג 767 שמיועד לשרת את ראשי הממשלה ונשיאי המדינה המריא הבוקר (ראשון) בפעם הראשונה לטיסת ניסוי מאז שנחת בישראל לפני כשלוש שנים. הטיסה ארכה כארבע שעות וחצי. ynet העביר את ההמראה בשידור ישיר.
את המטוס ליוו מסוק בלאק הוק ומטוס מנהלים שצילמו אותו לאורך ההמראה.
בשבוע שעבר המטוס נחשף לראשונה ב-ynet, ובהמשך השבוע יצא המטוס לריצת מסלול על מסלול ההמראה בנתב"ג שהסתיימה עם תקלה במערכת הבלמים שהקפיצה צוותי חירום וכבאים של רשות שדות התעופה.
בתעשייה האווירית אמרו כי ריצת המסלול נועדה לבדוק בין היתר גם את מערכת הבלמים של המטוס, וכי התחממותם נלקחה בחשבון מאחר שהמטוס עמד בתוך האנגר מאז שנת 2016. המטוס, שיפעל תחת הרישום 4X-ISR מסמל את חשיבותו: האותיות 4X ניתנות לכל כלי טייס ישראלי ואילו האותיות ISR מסמנות את העובדה שמדובר במטוס הרשמי של מדינת ישראל. לקראת כניסתו לשימוש, במהלך החודשים הקרובים, הוקמה לצורך כך טייסת ייחודית בשם "כנף ציון".
בתעשייה האווירית, שבנתה את המטוס המיוחד, אמרו כי "המטוס יבצע את טיסת המבחן הראשונה שלו, כחלק מהליך סיום ההסבה, על פי הדרישות המחמירות בעולם התעופה". עוד ציינו כי המטוס יכול לטוס באופן רצוף, ללא צורך בנחיתות ביניים, עד לסין ויפן במזרח, ועד ארצות הברית או ברזיל במערב.
"במטוס הותקנו מערכות קשר מוצפנות, שיאפשרו לראשי הממשלה שיטוסו בו בעשורים הקרובים לשמור על קשר במהלך הטיסה עם מדינת ישראל, וכן עם ראשי מדינות זרות", הוסיפו. עד כה העבירה הממשלה לפרויקט 729 מיליון שקל שאמורים לכסות את רכישת המטוס, הסבתו, ותפעולו בחמש השנים הראשונות.
העבודות להסבת המטוס נמשכו בתעשייה האווירית כשלוש שנים. הוא נחת בישראל מאוהיו שבארה"ב ב-22 ביולי 2016. במשך שנים רבות פעל בשירות חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", ובימים אלו מציין 19 שנים מאז טיסתו הראשונה.
ב-2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות עקב הצטיידות החברה במטוסי איירבוס A-330 חדישים וחסכוניים בדלק. בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען ואף רשמה אותו ברשות התעופה האמריקנית, אולם בהמשך נרכש המטוס על ידי מדינת ישראל.