שתף קטע נבחר
 

הדרך לקנייה חכמה ברשת

להיות צרכן מסודר, לעשות מחקר מקדים, להיזהר ממחירים לא ריאליים - ו"לא להיות גרידי". המלצות לחודש הקניות

בשיתוף שופרסל אונליין

 

חודש נובמבר כבר נמצא בעיצומו ואיתו לאט לאט מתחילה גם הנהירה הגדולה לחלונות הראווה הווירטואליים של המבצעים הגדולים של חגי הקניות ברשת. בשנים האחרונות הקנייה ברשת הפכה ליותר מסתם אמצעי נוח לביצוע קניות בנוחות מהסמארטפון או מהסלון הביתי, אלא לכדי אומנות של ממש, וגם כאן, צריך לדעת כיצד להתנהל נכון על מנת שנוכל להתביית על העסקה המשתלמת ביותר.

 

כעת, רגע לפני ששיגעון הקניות סוחף אותנו לעוד שנה של טירוף וחיפוש אחר מבצעים והנחות, וכחלק ממהלך "נובמבר אונליין" של ynet, "ידיעות אחרונות" ושופרסל אונליין, יצאנו לבדוק כיצד לבצע קנייה צרכנית חכמה, משתלמת ונוחה יותר.

 

"אחד הדברים הכי חשובים בכל נושא של קנייה ברשת הוא להיות צרכן מסודר", אומר בני בוחניק, מומחה לקניות ברשת ומייסד קבוצת "כזה אני רוצה". "במיוחד ברשת חשוב להיות צרכן נבון ולעשות עבודת מחקר מקדימה. כלומר, לא להגיע לתקופה כמו בלאק פריידיי ללא הכנה מראש – לשבת עם עצמך, להבין מה הצרכים שלך ומה האופציות פחות או יותר - ומשם להתמקד בשתיים, שלוש, ארבע אופציות שהכי מתאימות".

 

לדבריו של בוחניק, לפעמים עושר המוצרים והמגוון הגדול יכולים להיות לרועץ, גם לצרכנים מנוסים, לכן בדיקה ותכנון מראש הם קריטיים לביצוע החלטה מושכלת. "בקנייה מחו"ל האופציות כמעט אינסופיות, על אחת כמה וכמה כשעושים את זה בתקופה של מבצעים", הוא מסביר. "במקרים כאלה, כשלרוב ההחלטה נעשית תחת לחץ, מאוד קל לאבד את הידיים ורגליים ולפספס דברים חשובים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

"למשל, במקרים בהם ראינו מוצר שיכול להתאים והתלבטנו יותר מדי, עד שהמבצע או מלאי המוצרים נגמר לפני שהספקנו לרכוש. זה גם קורה במקרה ההפוך: יכול להיות שהמחיר נורא אטרקטיבי ומיהרנו לקנות את המוצר רק בשביל לגלות מאוחר יותר שהוא בכלל לא מתאים לנו".

 

כאשר האופציות שבחרנו עומדות לפנינו ניתן להתקדם לשלב השני – שלב המחקר. בשלב זה, כאשר אנו ממוקדים יותר, יש לחקור ולהבין מהן רמות המחיר השונות המוצעות לאותו מוצר באתרים השונים, ולאחר בחינה מדוקדקת לקבוע האם המבצע משתלם דיו.

 

"היום בכלים הטכנולוגיים של האינטרנט זו לא בעיה גדולה לדעת את היסטוריית המחירים של מוצר נתון", אומר בוחניק. "חשוב לדעת מהו טווח המחירים של מוצר – איך הוא רץ בחודש, שניים, שלושה האחרונים. חשוב גם לזכור שלא מעניין אותנו כמה אותו מוצר עלה לפני שנתיים כי הכלכלה משתנה באופן מתמיד, אך כן חשוב לדעת את הטווח פחות או יותר, על מנת שנוכל לקבל החלטה נכונה. ברגע שידוע לנו טווח המחירים ניתן להכין רשימת קניות ממוחשבת ולהתחיל לעקוב".

 

עם זאת, הוא מדגיש שעלינו להיזהר ממרדף אחר מחירים לא ריאליים. "טיפ מאוד חשוב באופן כללי הוא לא להיות גרידי. צריך להיות ריאליים ולחפש מחיר נמוך במעט מהטווח הממוצע. אם מוצר מסויים שעולה 100 דולר ירד פעם אחת ל-70 דולר הסבירות שמחיר זה יופיע שוב היא נמוכה מהרבה סיבות. יכול להיות שהיצרן רצה להחדיר אותו לשוק באותה תקופה ועוד מגוון סיבות אחרות, אך אם המחיר נשאר יציב בשנתיים האחרונות, סביר להניח שהוא לא ירד לרמה כזאת".

 

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא לא להתפתות לשלם במטבע המקומי באתרים בינלאומיים. "הרבה אתרים בעולם מאפשרים לשלם בשקלים בצ'קאאוט, אך שום אתר לא עושה את זה לשם שמיים, הם עושים את זה כי זה יותר נוח פסיכולוגית לצרכן לקנות במחיר שלו. אממה, יש עמלות המרה נסתרות ויחסי ההמרה לא פועלים לטובתנו כצרכנים. לכן תמיד מומלץ לשלם במטבע המקומי של אותו אתר".

 

איך מונעים עיכובים בקבלת החבילה?

בוחניק: "אין הרבה דרך להימנע. עולם הלוגיסטיקה הוא עולם מורכב ומסובך ותקלות יכולות לקרות אין מה לעשות. ולכן חשוב לבחור אתר שהוא אמין ואתר שנותן שירות.

 

"בעיקרון בעולם הלוגיסטי אם המוצר לא הגיע אתרים לא מתנערים, יש מעקב, סטטוסים וכד'. כמובן אם קונים עם פייפאל יש גיבוי של פייפאל לכן זה לא משהו שצריך להתרגש יותר מדי רק לבדוק שהאתר הוא איכותי מוכר וידוע, לקרוא את התנאים שלו, את תנאי השילוח. אם האתרים שולחים דרך חברות שילוח מסודרות בינלאומיות ולא דרך חבילה ללא מעקב בדואר אין כמעט בעיה.

 

"במידה ויש בעיה אז בעצם פותרים את הבעיה מול האתר. איפה יש בעיה? לא הייתי שולח מוצרים שהם יקרי ערך בדואר בלתי מסומן. במשלוח של דואר בלתי מסומן ללא מעקב וללא כלום מקדם הסיכון שלך הוא גבוה יותר, יש גם יותר תקלות בדרך כלל, גם לוחות זמנים מאוד לא ברורים וגם כמובן אין יכולת לא לך ולא לאתר לאתר את המוצר. יש פה עניין של אמון עיוור לחלוטין של האם המוצר באמת נשלח. לכן לא הייתי שולח מוצרים יקרי ערך במשלוח דואר ללא מעקב".

 

כיצד נזהרים מהונאות?

"בתקופה הזאת מי שמחפש לעשות הונאה יודע שהיד של אנשים יותר קלה על ההדק והם מחפשים מבצעים ויותר קשובים לקבל הצעות שהן חלומיות. ברשתות החברתיות זה נפוץ מאוד, גם אינסטגרם גם פייסבוק, פתאום אני רואה הצעה לאיזשהו מוצר מאוד נפוץ מאוד נחשק במחיר שהוא הזוי. מה זה מחיר הזוי? נעליים שעולות 150 דולר ב-30 דולר. פיינל סייל וכל מיני משפטים מאוד מפוצצים.

 

"כשאני נכנס לקישור הזה האתר מאוד דומה לאתר הרשמי של החברה מאוד מושקע, אבל אם אני שם לב לכתובת יש בה איזשהו שיבוש קטן, אם אני ארשום northface אז זה יהיה the north face או north face sale, כל מיני שיבושים כאלה ואחרים.

 

"אלו הונאות פישינג לכרטיסי אשראי. במקרה הטוב תקבל זיוף עלוב לחלוטין ואז חברת האשראי תתנער ותנסה להגיד שהיא לא אחראית לטיב המוצר מה שלא מדוייק כי החוק בישראל גם מגן על הלקוח במקרים של כשל תמורה. במקרה הרע לא תקבל כלום ופתאום תראה חיובים בכרטיסי האשראי".

 

איך אפשר להימנע?

"לא להתפתות להצעות בשטח, לא להיכנס לפרסומות לאתרים שאתה לא מכיר. ראית הודעה של מחיר הזוי? אם זה נראה יותר מדי טוב אז זה לא אמיתי. לא יכול להיות מוצר שרמת המחיר שלו היא 150 דולר שפתאום נמכר ב-30 דולר, אין חיה כזאת.

 

"לקחת את הכתובת ולבדוק באתר שנקרא scanadvisor. אתה לוקח את הכתובת מדביק אותה ושם רואה את רמת האמינות של האתר. זה לא מדע מדוייק אבל אם אתה רואה שאתר נפתח לפני שלושה שבועות והוא יושב בסין, זה נותן לך אזהרה שזה אתר מסוכן".

 

 

בשיתוף שופרסל אונליין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים