שומרים על החיילים
במפעל בשדרות מייצרת חברת "ספקטרוניקס" מערכות מתקדמות לגילוי וכיבוי אש וגז במבנים תעשייתיים ובכלי רכב משוריינים צבאיים, שנמכרים ללקוחות ולצבאות בכל העולם. "אנחנו גאים בזה שבתוך אזור עוטף עזה, ממש על הגבול, מייצרים מערכות שעוזרות לחיילים לשרוד", אומרים במפעל בגאווה
בשיתוף התאחדות התעשיינים
חברת "ספקטרוניקס" נוסדה בשנת 1973 על ידי דב ספקטור ובנו יחיאל, כשברקע נמצאים הלקחים והטראומות של מלחמת יום הכיפורים. במהלך המלחמה נשרפו חיילים פעמים רבות בתוך הטנקים או הנגמ"שים לאחר שאלה ספגו פגיעות מטילי אויב. "ספקטרוניקס" פיתחה מערכת שיודעת לזהות את האש ולכבות אותה במהירות שיא, מה שצמצם משמעותית את כמות הנפגעים במערכות הבאות. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
"הרבה מאוד פטנטים נולדו פה, גם לעולם הצבאי וגם לאזרחי, עוד בשנות ה־70", מספר אודי צורי, סמנכ"ל השיווק בחברה, "גילוי אופטי של אש, ואחר כך גילוי דומה של גז – פה בעצם נמצא הלב של הטכנולוגיה שלנו".
החברה ממוקמת בדרום הארץ, בעיר שדרות, וכאמור, הייתה חלוצה בתחום גילוי אש אופטי, כלומר מערכת שיודעת לזהות את הקרינה שיוצרת האש ולהתריע על כך.
מאוחר יותר, בשנים 1992־1993, רשמה החברה פטנט על הסימן המסחרי SharpEye - גלאי האינפרה־אדום המשולש (IR3) הראשון. פיתוח זה חולל שינוי משמעותי בתקני התעשייה מאחר שהגלאי איפשר זיהוי אש ממרחקים גדולים יותר והיה גם חסין בפני אזעקות שווא.
בשנת 2015 נרכשה "ספקטרוניקס" על ידי החברה הגלובלית הבינלאומית "אמרסון" (Emerson Electric), כחלק ממסע רכישות של חברות ישראליות שביצע התאגיד. וכך, "ספקטרוניקס" הפכה לחברת בת של הקונצרן האמריקאי, שקיים מעל 100 שנה, מחזיק מעל 200 חברות ברחבי העולם, והינו מוביל עולמי בייצור ומכירה של מוצרי גז ולהבה.
כאשר "אמרסון" חיפשה בזמנו מוצרים משלימים לפרוטפוליו המוצרים הקיים שלה, החיבור עם החברה מדרום ישראל היה טבעי. "בזכות 'אמרסון', הזרועות שלנו מגיעות כמעט לכל מקום – ארצות הברית, אירופה, המזרח הרחוק. יש לנו בעצם נגיעה בכל שוק בעולם, כמובילי שוק", מסביר טל לאופר, מנכ"ל החברה.
"ספקטרוניקס" מייצרת שלושה קווי מוצרים עיקריים: גלאי להבה, מוצרי גז ומערכות לרק"ם (רכב קרבי משוריין). הגלאים שלה מבוססים על מנגנונים לזיהוי גל אינפרה־אדום ואולטרה־סגול, שבשילוב אלגוריתמיקה חכמה יודעים לא רק לגלות במהרה אש וגז, אלא גם להפריד בין אש ודליפות גז אמיתיות לאזעקות שווא.
החברה מונה כ־170 עובדים. רובם מגיעים מהדרום, והשאר מאזור תל־אביב וירושלים, "אנחנו מייצרים ביום בערך 120 עד 140 גלאי להבה וחמישה סטים של מערכות לגילוי גז", מספר לנו יניב דרעי, מנהל הייצור. החברה מוכרת מדי שנה מוצרים בעשרות מיליוני דולרים ברחבי העולם ומעורבת בפרויקטים גדולים עם צבאות ארה"ב ועם רגון נאט"ו. כשליש ממכירות החברה מגיעות לשוק הצבאי וכשני שליש לשוק האזרחי. השוק הישראלי הוא שוק יחסית קטן.
עיקר פעילותה של החברה סובב סביב ייצוא, אך כל המוצרים הם תוצרת כחול־לבן ומיוצרים אך ורק בישראל. "כיום, בגלל הגלובליזציה, הכל עובר לסין ולשאר מדינות המזרח הרחוק, אבל אנחנו מייצרים פה בישראל ומספקים המון מקומות עבודה, בעיקר לאנשים באזור הזה", מספר לאופר. וכיצד מצליחים להתחרות בשוק העולמי? "הדבר שמיוחד אצלנו זה קודם כל הטכנולוגיה שיש לנו", הוא מסביר, "מדובר בטכנולוגיה מאוד מתקדמת גם כשמדובר בזיהוי מהיר של אש וגז, וגם כשזה נוגע למערכות לכיבוי מהיר בכלי רכב צבאיים".
בחברה כל הזמן חושבים על מוצרים חדשים. צוותי פיתוח מקפידים ליזום חידושים שמתבססים על הצרכים של הלקוחות. "אנחנו מנסים לייצר את העתיד עבור הלקוחות שלנו. יש לנו בקנה כמה טכנולוגיות מאוד מתקדמות שהולכות לשנות את השוק בעתיד. לצערי, כרגע אי אפשר לפרט עליהן ממש", מספר צורי, "ההתמחות שלנו ושל 'אמרסון' היא לקחת טכנולוגיות מתקדמות מעולמות אחרים ולהתאים אותה ללקוחות שלנו, שנושא המחיר מאוד כואב להם. חלק מהחדשנות זה לקחת את אותן טכנולוגיות וליישם אותן בצורה יעילה וזולה שתועיל ללקוח".
הגישה של "ספקטרוניקס", כך מספרים בחברה, היא לא לנוח אף פעם, כל הזמן לבדוק את השוק, את עצמם, להכניס עוד אוטומציה, לגייס אנשים, לתקשר עם לקוחות. אבל מעל הכל, בחברה מתגאים בפרמטר לא פחות חשוב: סביבת העבודה והחומר האנושי. על פי דרעי, "האווירה במפעל מאוד משפחתית וביתית. פשוט כיף לעבוד פה".
בדומה לחברות בינלאומיות אחרות, "ספקטרוניקס" מתמודדת עם אתגרים כלכליים מורכבים, בטח כשהיא קשורה לשווקי הנפט והגז, אשר מושפעים מקונפליקטים פוליטיים. "בסופו של דבר המטרה היא לנסות לחדור גם לשווקים אחרים ולפזר את הסיכונים", מסביר צורי, "לכן אנחנו משחקים בשוק של גילויי אש, בשוק של גילויי גז וגם בשוק המערכות הצבאיות, שהוא שוק שונה לחלוטין עם אתגרים אחרים של תקציבים, קיצוצים ומלחמות". אתגר נוסף נובע מהשאיפה להיות בעלי הטכנולוגיה החדשנית ביותר בשוק. העולם הופך להיות תחרותי יותר, המידע זורם מהר יותר, החברה צריכה לעבוד קשה על מנת להשאיר את החותם שלה. "אם מסתכלים 10 שנים קדימה, אנחנו רוצים להחזיק 30 אחוז מהשוק העולמי", מצהיר לאופר.
קשה כמובן להתעלם מהעובדה שהמפעל ממוקם בשדרות, עיר שידעה, ועדיין יודעת, סבל רב בשל ירי רקטות. בהחלט יש משהו קוסמי בכך שדווקא במקום הזה, בעזרת טכנולוגיה ישראלית, מייצרים מערכות שמצילות חיים בכל העולם, בין היתר מפגיעות טילים. "אחת הגאוות הכי גדולות שלנו זה שאנחנו נמצאים פה באזור עוטף עזה, ממש על הגבול, ומהמקום הקטן הזה מייצרים מערכות שעוזרות גם לחיילי צה"ל וגם לחיילים מצבאות אחרים לשרוד ולשמור על החיים שלהם", מסכם צורי.
בשיתוף התאחדות התעשיינים