תחבורה בשבת? בת ים לא מעוניינת, ראשל"צ ממתינה
למרות ההצלחה בגוש דן, ראשי ערים בשרון ובשפלה לא ששים להצטרף למיזם התחבורה הציבורית בשבת. פתח תקווה, מודיעין ושוהם בוחנות את הנושא - בעוד ערים אחרות מתחמקות. סגנית ראש העיר ת"א מבטיחה: "נגדיל את השירות ואת הקיבולת כדי לתת מענה"
ההצלחה של מערך ההסעות בשבת, שהחל לפעול בסוף השבוע האחרון וכלל שישה קווים שנעו בתוך תל אביב וכן בערים אחרות בגוש דן כגון גבעתיים, רמת השרון וקריית אונו - בינתיים לא גרמה לרוב ראשי הערים בשרון ובשפלה לשקול מהלך דומה בעצמם. בראשון לציון אמרו כי הצטרפותה תלויה בחיבור הקווים לשכנותיה בת ים וחולון.
במהלך סוף השבוע הראשון של המיזם השתמשו בקווים בגוש דן יותר מעשרת אלפים נוסעים. אלו נסעו בלא פחות מ-45 מיניבוסים - שישה יותר מהמתוכנן - אשר הסיעו אותם בין הערים בכ-600 נסיעות ועצרו ב-500 תחנות.
מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, סיפרה אתמול (ראשון) באולפן ynet על התגובות החמות שקיבלה מהתושבים בעקבות המיזם: "התרגשתי בצורה בלתי רגילה. הסתובבתי בנמל ופגשתי זוג קשישים מקריית אונו שלא זכו להיות בים ביום שבת כבר עשר שנים. הייתה גם משפחה מתל כביר שפגשתי על האוטובוס בדרך מהנמל, הסבתא והאמא והילדים סיפרו שעד עכשיו הם היו שבויים בבית".
להבי סיפרה שהכוונה היא להגדיל את המיזם ולתת מענה לביקושים הגדולים: "אנחנו הולכים היום לישיבת הפקת לקחים. צריכים לבדוק איך מגדילים את הקיבולת, או באמצעות הגדלת תדירות או באמצעות החלפת חלק מהמיניבוסים. צריך לזכור שאוטובוסים זה כבר רעש אחר וקנה מידה אחר. אנחנו מתחייבים שהמיזם הזה יצליח, ונעשה את כל מה שאפשר לעשות משבוע לשבוע כדי לשדרג אותו ולתת מענה".
נדמה שעם ההצלחה יהיה קשה מאוד לראשי ערים אחרות להתווכח. הם מתלווים לקמפיין השיווקי האגרסיבי שהחל בשבועות האחרונים לקראת צאתו לדרך של הפרויקט - בו ארבעת ראשי הערים שכבר נמצאות בו, שבו והדגישו כי הם מאמינים שערים נוספות ממרכז הארץ יצטרפו אליו.
למרות זאת ניכר כי במרבית ערי השפלה לא ממש ששים להצטרף מיד לעגלה שהחלה לדהור, ונזהרים מאוד שלא לפגוע ברגשות הציבור הדתי בעיר. עד כדי כך העניין רגיש ונפיץ, שמספר דוברי עיריות התרעמו אתמול - כאשר פנינו אליהם עם שאלה פשוטה: האם בעירייה שלכם בוחנים את האפשרות להצטרף למיזם?
עד היום, ברוב ערי השפלה כלל לא פעל אוטובוס שבת. במודיעין פעל אוטובוס שכזה תחת הכותרת "ימבוס" לתקופת הקיץ, ובין ראשון לציון לאשדוד היו כמה ניסיונות להפעיל אוטובוס שבת שהמשיך לכיוון חוף הים בתל אביב בחודשיים האחרונים.
כניסתה האפשרית של העיר הרביעית בגודלה בישראל - ראשון לציון - לפרויקט נראית עדיין לא ברורה. ביום שישי האחרון הפגינו כעשרה אנשים מול ביתו של ראש העיר, רז קינסטליך, בעד הכניסה לפרויקט - אך עדיין לא ידוע האם בעירייה ייענו לדרישות אלו.
"חשוב שיינתן פיתרון ארצי וסולידרי לנושא, ולא פתרון שכולל רק עיריות עשירות המסוגלות לממן תחבורה ציבורית חינם בשבת", נכתב בתגובה רשמית של העירייה לשאלת ynet האם בעיר נשקלת האפשרות להצטרף לפרויקט.
"ההצטרפות של ראשון למיזם תלויה בחיבור מסלול הקווים לערינו השכנות בת ים וחולון בכדי לספק לתושבים חיבור יעיל ואפקטיבי למטרופולין. לכשיחוברו הערים השכנות אנו נבחן את הנושא על כל היבטיו התקציביים. חשוב לציין שכבר כיום עובר בראשון לציון קו שירות בשבת שמגיע ממרכז העיר לתל אביב".
במודיעין-מכבים-רעות טענו אתמול כי עד כה לא התקבלה בעירייה שום פנייה להצטרף לפרויקט. אולם, בעירייה שבשנים האחרונות מפעילה הסעות לנוער וצעירים בשבתות, בעיקר בחודשי הקיץ לחופי הים ולאתרים בתל אביב בעלות של 35 שקלים לאדם, בוחנים בימים אלו להרחיב את המיזם. "אם תיעשה פנייה היא תיבחן בחיוב ונחליט אם להצטרף למיזם או להמשיך לקדם זאת באופן עצמאי", אמרו בעירייה.
בערים אחרות באזור השפלה אמנם לא סוגרים לגמרי את הדלת על הרעיון, אך ניכר כי פחות להוטים לגבי האפשרות להצטרף לפרויקט. בלוד לדוגמה, טרם הופעלו קווים שכאלו ועדיין לא קיימו דיון רציני בנושא.
ברמלה הסמוכה מסרו כי הם אינם מתכוונים לקדם את היוזמה: "ברמלה פועלות מוניות שירות בכל ימות השבוע. יובהר כי רמלה היא עיר עם ציביון מסורתי דתי ואין בכוונת הנהלת העיר לשנות הסטטוס קוו המתקיים ומתנהל בעיר עשרות בשנים".
בת ים כבר הודיעה כי היא אינה מעוניינות להצטרף למיזם. מעיריית חולון נמסר כי היא "נמצאת בקשר עם עיריית תל אביב ובוחנת לעומק את כל ההשלכות והמשמעויות של הנושא. לאחר מכן היא תקבל החלטה. חולון מפעילה כבר למעלה מעשור היסעים בלילות שישי מחולון לתל אביב ובחזרה בחודשי הקיץ". ברחובות טרם גיבשו החלטה בנושא אך מסתמן שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת.
מעיריית הרצליה נמסר כי היא כבר מפעילה כיום היסעים בשבת אל מוקדי הבילוי בעיר ואל חוף הים - וכי מסלוליהם יוארכו ויגיעו עד לשדרות רוקח ודרך נמיר בצפון תל אביב כדי לאפשר לנוסעים להתחבר אל שירותי התחבורה החדשים של גוש דן.
לשאלה מדוע לא הצטרפה העירייה למיזם קווי התחבורה בגוש דן השיב ראש העיר הרצליה משה פדלון כי "מדובר מבחינת העירייה בהתאמת שירות קיים לצרכים חדשים ולכן אין סיבה להיכנס לפעילות מקבילה". בעירייה אמרו כי כבר בימים הקרובים יבצעו צוותי העבודה את הפעולות הנידרשות ליישום ההחלטה בהקדם.
מעיריית פתח תקווה נמסר כי בהתאם למדיניות ראש העיר רמי גרינברג, מיזם ההיסעים בשבת נבחן בימים אלו: "ההחלטה שתתקבל בנושא תהיה בכפוף לביקוש המקומי הצפוי לצד העלויות שאותן תידרש הרשות לספוג.
"נציין כי זה שנים שפועלות מוניות שירות בשבת בפ"ת ומשרד התחבורה מקדם בימים אלו מערך דומה אשר צפוי לתת מענה תחבורתי רחב אף יותר בעתיד. לכן, במסגרת מכלול השיקולים, בנוסף ייבחן האם יש צורך להרחיב את המערך התחבורתי בשבת על פני זה הקיים".
בעיריית נתניה סירבו להתייחס לנושא. שוהם הודיעה כי היא בוחנת להצטרף למיזם.
עיריית ראש העין מסרה תגובה מתחמקת, שממנה משתמע כי היא לא מתכוונת לקדם יוזמה לתחבורה ציבורית בשבת: "ראש העין היא קהילה מגוונת ומגובשת שחיה כבר עשרות שנים בכבוד הדדי תוך שמירת הסטטוס קוו בעיר. השבת היא חלק מהותי מערכי העם היהודי. נמשיך לכבד את כלל הקהילות המרכיבות את ראש העין."
רועי שוורץ תיכון, מנכ"ל תנועת "נוע תנוע" הפועלת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואף שותפה למיזם החדש בתל אביב, אמר אתמול כי תנועתו ניסתה להתניע מהלך עם עיריית ראשון לציון, לאחר שחברי מועצה פנו אליהם, כך גם בערים אחרות בשפלה, אך הוא לא הצליח ליצור קשר עם ראשי הערים בכדי להבין האם הם מעוניינים במהלך.
"אני חושב שמה שקרה בסוף השבוע יגרום לתנופה, זה לאט לאט יחלחל לעוד ערים גם בשפלה. יש לנו פניות מכל מיני מקומות ואנחנו מפנים אותם לעיריית תל אביב כי הרצון שלנו הוא לחבר את כל הערים במטרופולין", סיפר שוורץ תיכון.
אלכס פנוב, מנכל ומייסד "שבוס", שמפעילה זה חודשיים את הקו אשדוד - ראשון לציון - תל אביב, קורא לראשי עיריות נוספות, בעיקר בשפלה, להצטרף לפרויקט: "אנחנו מקבלים מידי יום פניות מתושבים בכל הארץ עם בקשות להפעיל קווים בשבת. אסור לראשי הערים לפחד, אלא לעשות סקר בקרב התושבים ולבדוק אם יש צורך ולפי זה לפעול. אני שמח שהלחץ של 'שבוס' ו'נוע תנוע' גרם לכך שעיריות יפעילו מערך היסעים בחינם, אך פיתרון נמצא בסופו של יום אצל הממשלה ומשרד התחבורה ולא רק אצל עיריות עשירות".