הישראלים שמקרבים את מהפכת המציאות הרבודה
מעבודות וירטואליות במוזיאונים עד לחדרי ניתוח: חברת echoAR מכינה את התשתית לכניסתה של המציאות הרבודה (AR) לחיינו, וזה לא משנה אם זו תהיה אפל, גוגל או מיקרוסופט שתביא לנו משקפי AR. ולא להתבלבל - המייסדים התאומים הזהים אלון וקורן הם אמיתיים, לא רבודים
המהפכה הבאה של האינטרנט תהיה מהפכת המציאות הרבודה (AR), כך משוכנעים בחברת אקואייאר (echoAR) מניו יורק, שהוקמה על-ידי שלושה ישראלים. החברה פיתחה פלטפורמת ענן לאחסון עצמים וירטואליים, שמאפשרת שילוב מרכיבי מציאות רבודה באתרי אינטרנט ובמערכות מידע. החברה, שנמצאת בשלב התפתחות מוקדם עם גיוסי הון של 200 אלף דולר, תומכת כבר עתה בכ-300 לקוחות ומתכוונת לצמוח בקצב מהיר.
בשבוע שעבר השתתפה החברה בכנס טכנו-ארט בתל אביב לטכנולוגיה ומדיה, שארגנה קרן סושיאל טרמינלס (Social Terminals) של שני פלד. ולא רק זאת, אלא שאפילו זכתה בפרס הראשון לסטארט-אפ המצטיין. כחברה צעירה, אמריקאית, זו היתה עבורה טבילת אש ראשונה בשדה המשקיעים וקרנות ההון סיכון הישראליות.
טכנולוגיית המציאות הרבודה נמצאת כיום בשלבים ראשוניים והאתגר העיקרי שעומד בפני החברה הוא לחשוף את החברות והמפתחים ליכולות של הדור החדש. אלון גרינשפון, מנכ"ל אקואייאר אומר כי "טכנולוגיות הענן אפשרו להפוך אתרים מסתם דף סטטי לחווייה עם רשתות חברתיות, אתרי קניות, בלוגים. זה היה לפני עשר שנים. לפני חמש שנים נכנס המובייל, והענן איפשר להפוך אפליקציות לא כיפיות למה שהן היום. חמש שנים קדימה מהיום טכנולוגיית הענן תשלב AR ו-VR בכל מדיה ומבחינתנו עכשיו זה הזמן לעשות סקייל-אפ".
גרינשפון מביא כדוגמה את האפליקציה של איקאה, שמציגה רהיטים במציאות רבודה. לדבריו מדובר באפליקציה כבדה, כ-800 מגה בייט, כאשר כל הוספה של ספה או שולחן מחייבת בניית גרסה חדשה ועדכון האפליקציה אצל המשתמשים. לדבריו, באמצעות פלטפורמת הענן של אקואייראר העצמים הווירטואליים מתעדכנים בקלות ומגיעים במהירות רבה למשתמשים. המערכת אינה מחייבת בקיאות טכנולוגית וכך יכולים מעצבים להוסיף מרכיבי AR לכל אפליקציה או אתר. המערכת משגרת את העצמים במהירות גבוהה באמצעות שימוש בשרתים הקרובים אל המשתמש, ומפתחת כעת יכולות תקשורת דור חמישי (5G), שיאפשרו העלאה מהירה של עצמים גרפיים כבדים.
את אחד השימושים המעניינים בטכנולוגיה של החברה עושה המרכז לאומנויות ההולוגרפיות במוזיאון לאומנות בת-זמננו בניו יורק. במקום מוצגים פרויקטים מתחלפים של אמנים שונים, שיוצרים עבודות וירטואליות בחלל המוזיאון. המבקרים צופים ביצירה באמצעות הטלפונים שלהם או משקפי תלת-ממד. פרויקט אחר מאפשר לסועדים במסעדה לראות תמונה רבודה של המנה, באמצעות כיוון מצלמת הטלפון לשם המנה בתפריט. תחום שימושים נוסף הוא בהדרכה טכנית, למשל הצגת סרטון הוראות הפעלה על-ידי צילום החלק הרצוי בטלפון.
אין ספק שהיישום המרגש ביותר מבחינתו של גרינשפון נעשה בחדרי הניתוחים של בית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "במסגרת התזה שלי במדעי המחשב, לקחנו מודלים מצילומי CT ו-MRI והמרנו את זה לתלת-ממד והצגנו על גבי משקפי AR של הרופא המנתח, כך שיוכל לראות את צילום הלב של החולה מרחף מעל שולחן הניתוחים, ממש קסם". לדבריו המערכת נמצאת כיום בשימוש שוטף בבית החולים והאוניברסיטה רשמה פטנט על הטכנולוגיה.
הבעיה העיקרית בתפעול המערכת הייתה הצורך בטעינה מסובכת של צילומי האיברים בכל ניתוח מחדש: "אני באופן אישי השתתפתי בעשרה ניתוחים שבהם ממש נכנסתי לחדר הניתוח. בכל ניתוח היה צריך לשנות את המודלים ולכן הייתי צריך לצאת לבית החולים בכל יום בשש בבוקר, להחליף מודלים, לשנות לב לכבד, כבד לאבי עורקים".
הטכנולוגיה של אקואייאר מאפשרת לרופא להחליף בעצמו את המודלים מרחוק, ללא ידע טכני כלשהו. "יכולת העדכון היא בדיוק אתה סיבה שאתה ואני נכנסים לפייסבוק: כי בכל פעם שאני נכנס יש תוכן חדש. כיום בעולם ה-AR ברוב האפליקציות אתה רואה כל הזמן את אותו תוכן שכבר ראית. מה שאומר שמדובר למעשה באב טיפוס", אומר גרינשפון.
יצירה הולוגפית של האמנית פנלופה אומבריקו:
עכשיו, צפו ביצירה במציאות רבודה: סרקו את קוד ה-QR הזה והמשיכו לכוון את המצלמה לעברו:
אקואייראר הוקמה ב-2018 על-ידי אלון גרינשפון שמשמש כמנכ"ל החברה ואחיו התאום קורן גרינשפון, שמשמש מנהל התפעול (COO), לשניים הצטרף בן פדהצור בתפקיד מנהל הטכנולוגיה (CTO). הדמיון בין שני האחים משמש מקדם מכירות, מספר גרינשפון: "זה מה שעובד לנו הכי טוב בעולם ה-AR. אנשים רואים שניים, שנראים אותו דבר, ובום, זה מה שאני רוצה בחיים! לשכפל את עצמי..."
אלון הוא בעל תואר שני במדעי המחשב מאוניברסיטת קולומביה. קורן הוא בעל תואר במשפטים מקולומביה. "יש לנו אמא יהודייה מרוצה, שיש לה בן אחד מהנדס ובן אחד עורך דין. חסר רק עוד אח תאום רופא או רואה חשבון וסגרנו את הפינה".
כיום מעסיקה החברה שבעה עובדים בסך הכל. “גייסנו עד כה בסביבות 200 אלף דולר, כשהמשקיע הגדול ביותר היה Techstars וסכום נוסף קיבלנו מ-Ycombinator. אנחנו רוצים לגייס בקרוב עוד סיבוב, כדי להגדיל את מערכת התמיכה בקהילת המפתחים ולאפשר להם לבנות עוד ועוד" אומר גרינשפון.
למעשה, בשלב הנוכחי החברה עסוקה גם בבניית הטכנולוגיה וגם בנסיונות לגלות לעולם שהיא קיימת ולשכנע שהיא הדבר הגדול הבא. "אוונגליזציה" מכנה את זה גרינשפון, אם תרצו – הטפה. "יש כבר היום המון תוכן תלת-ממדי, שאפשר להעביר בקלות לעולם ה-AR. אנשים כבר לא רוצים תמונות בדו-ממד וטקסטים. המצלמה היא ה-Word החדש. בשלב הזה אנחנו אפילו לא יודעים מה זה יאפשר לנו לעשות. אנחנו רואים עכשיו רק את קצה הקרחון. אבל מה שזה לא יהיה, אנחנו בונים לו את התשתית".