שתף קטע נבחר
 

הנס של פרדי: הכתב המיתולוגי של ערוץ 1 חזר אחרי מוות קליני

פרדי גרובר כבר היה במצב של מוות קליני והכל נראה אבוד. ארבעה ניסיונות החייאה לא עזרו והקו של המוניטור נותר ישר. רק בניסיון החמישי הוא חזר לחיים. בראיון ראשון מספר גרובר בן ה-72 איך זה מרגיש להביט למוות בעיניים

פרדי גרובר לא יודע מה זה לנוח. במשך 31 שנים שבהן שימש ככתב המיתולוגי של רשות השידור, הסתובב גרובר בן ה־72 ברחבי הארץ ללא הפסקה. בימים שהערוץ הראשון היה לבד על המסך - כתבות הטבע שלו זכו לכמעט מאה אחוזי רייטינג. הוא תיעד בדרכו הייחודית את ארץ ישראל של פעם; את פריחת הכלניות, את החקלאים על הטרקטור בדרכם לשדה ואת ציפורי הסתיו שהגיעו לאגם החולה.

 

אבל בשבוע האחרון הוא נח בביתו, עדיין מתקשה לעכל את הנס שעבר כשחזר מהעולם הבא. גרובר כבר ראה את המוות ונפרד לשלום מהחיים. ארבע מכות החשמל שקיבל מיד אחרי שהתמוטט לא עזרו ומצבו נראה חסר סיכוי. גרובר הגיב אמנם לכל אחד מניסיונות ההחייאה והדופק שלו חזר לפעום, אך זמן קצר לאחר כל ניסיון ליבו קרס שוב וקו המוניטור התיישר. רק במכת החשמל החמישית - הארוכה מקודמותיה - הוא חזר לחיים.

 

כך מבצעים החייאה:

 

 

"הייתי בהכרה חלקית בתוך האמבולנס כשמעליי הפרמדיקים עושים לי החייאה", הוא מספר וקולו מתעדן. "הסתכלתי על כל המתרחש כאילו מבחוץ, מרחוק. ואני זוכר שאמרתי לעצמי בלי שמץ של פחד: 'זהו פרדי, נגמר. ככה זה נראה כשמתים'. אני כבר מתתי ומשפחה של אמא ושלוש בנות שמסקו זיתים בצפון, הצילו את חיי והזעיקו אמבלונס. ואז הפרמדיק שהגיע נלחם על החיים שלי. כל הדרמה הזאת שהתרחשה בשבת הגיעה בהפתעה גמורה. אני בריא, חגגתי בפסטיבל הזית בגליל, במזג אוויר נעים. צילמתי ואכלתי טוב. נהניתי מכל רגע. ופתאום הכל השתנה".

 

הרגשת משהו לפני כן?

"עד לאותו היום, לא. אבל באותו הבוקר התעוררתי עם איזו תעוקה קלה בבית החזה. וזו הייתה תחושה מוזרה, כי אני אדם בריא בדרך כלל. רק לפני שבועיים חזרתי מטיול בספרד שבמהלכו צעדתי 15 ק"מ כל יום. מעולם לא הרגשתי לחץ בחזה ולכן לא הרגשתי צורך להיכנס ללחץ. חשבתי, ניתן לזה לחלוף. וזאת הייתה טעות. כשזה תקף אותי כבר יותר חזק הבנתי שמדובר במשהו רציני, ושאלתי אם יש למישהו אספירין. הייתי במהלך צילומים בצפון במסגרת פסטיבל הזית בגליל. אנשים שהיו סביבי הושיבו אותי והזעיקו את מד"א ותידרכו את האמבולנס לאן להגיע".

 

מה אתה זוכר מהאירוע?

"את החובשים שרצים לכיוון שלי עם תיק הטיפולים והאלונקה. איך שהתמוטטתי ואיבדתי את ההכרה וגם את ניסיונות ההחייאה באמבולנס".

 
פרדי גרובר (צילום: גיל נחושתן)
פרדי גרובר. "עברתי חוויה קשה מאוד"(צילום: גיל נחושתן)

איך בדיוק?

"אחרי כל סבב החייאה התעוררתי להכרה מלאה ושוב שקעתי לתוך מוות. באחת הפעמים האלה, שמעתי את בת הזוג שלי, שישבה מקדימה על יד הנהג, מעדכנת בבכי את הבן שלה: 'פרדי מת, פרדי מת'. והנהג אמר לה תסתכלי קדימה ותשתי מים. שמעתי את כל זה והתמוטטתי".

 

ענווה בפני החיים

אחרי שהפרמדיקים ייצבו את מצבו, גרובר הובהל לבית החולים, עבר צנתור וכבר שוחרר לביתו. העבודה יכולה להמתין, בטח אחרי שפרש מהטלוויזיה. שבע שנים הוא כבר לא ברשות השידור, ולרגע הוא לא מתגעגע. הוא עבד לצד איקונים מוכרים בכל בית - חיים יבין, יעקב אחימאיר, דניאל פאר, דליה מזור ועוד. אבל המהפכות שעברו על הערוץ המיתולוגי עייפו את גרובר והוא החליט לצאת לדרך משל עצמו.

 

"אני אהבתי מאוד את העבודה, זה היה החלום שלי להיות עיתונאי מגיל 14", הוא מספר ועיניו בורקות. "נסעתי לארצות־הברית ולמדתי לתואר שני לימודי טלוויזיה. המסך היה קדוש, אבל בתנאים של ערוץ 1, שאני לא חושב שיש לפרט על הצנזורה והצוותים שעשו לך את המוות, זה פשוט השניא עליי את העבודה".

 

איך זה בא לידי ביטוי?

"בתפיסה של המקום. אני לקחתי את העבודה בשיא הרצינות. אבל התפיסה שליוותה אותי לכל אורך הדרך היא הענווה בפני החיים ובפני המציאות. בניגוד לאנשים שעבדו, אני תמיד חשבתי שהתפקיד שלי לשרת את המציאות ולא להפך. לא ראו אותי על המסך. וחוץ מזה חשבתי שצריך להביא למסך את כל הרבדים של החברה הישראלית. ובאמת חרשתי את הארץ לאורכה ולרוחבה. עשיתי פעם סרט על מושבים של כורדים באמצע הגליל, סרט שתיאר אנשי אדמה על גבול הצפון. כשדיברו על הסרט במערכת אז כתב בכיר אמר שהמצאתי ז'אנר. כלומר, כל מה שלא חברי כנסת זה ז'אנר מומצא".

 

גרובר (מימין) עם צוות הצילום של ערוץ 1 המיתולוגי (צילום: דני ברנע)
גרובר (מימין) עם צוות הצילום של ערוץ 1 המיתולוגי(צילום: דני ברנע)

ומה אתה חושב על העבודה של התאגיד?

"ברגע שעזבתי את רשות השידור התנתקתי לחלוטין מהטלוויזיה. יש לי היום רק נטפליקס. אני לא רואה בכלל את הערוצים האלה. אני מכיר את הנפשות הפועלות, אבל אני לא סומך על הפרשנים ועל איך שהדברים מתנהלים. אני שומע דברים טובים על הערוץ החדש. אבל מבחינתי המבחן האמיתי הוא האם הערוץ דורך על היבלות והאם הפרשנים מעבירים ביקורת על השלטון ועל האופוזיציה? ואני חושב שהם לא עושים את זה".

 

"ידעתי שאני בידיים טובות"

הוא נולד בפולין ועלה עם הוריו לארץ כשהיה בן שנה. אמו, אנטוניה, הייתה היחידה מבני משפחתה ששרדה את השואה. אביו, נסטור, אוקראיני־קתולי, החביא אותה בתקופת השואה במתבן ודאג לה לאוכל. לימים, אחרי שעלה חשש שתתגלה, הוא שיכן אותה בדירת החדר וחצי שלו. השנים עברו והם התאהבו, נישאו והולידו את בנם היחיד, פרדי. נסטור ביקש למחוק את סממניה החיצוניים של זהותו האוקראינית, ולכן שינה את שמו הפרטי ליוסף ואימץ את שם משפחתה של אשתו: גרובר.

 

"אמא שלי למדה מוזיקולוגיה בקונסרבטוריון ולימדה בארץ נגינה פעמיים בשבוע", הוא אומר. "היא עשתה את דרכה באוטובוסים, מביתם בקריות לחיפה ולשפרעם, ללמד ילדים ערבים נגינה. היא תמיד אמרה 'כשהייתי חלשה עזרו לי ועכשיו, כשאני חזקה, התפקיד שלי הוא לעזור לאחרים'".

 

אחרי שירותו הצבאי גרובר נסע ללימודים בארה"ב, וכשחזר ארצה החל לעבוד ברשות השידור. אבל הוא לא זנח את הדאגה לחיבור בין החברות השונות בארץ, גם לא כשעזב את תפקידו ככתב טלוויזיה.

 

"אני פגשתי אנשים בבית החולים פוריה, צוותי רפואה ערביים נפלאים. ואי־אפשר לתאר את האהבה ותשומת הלב שהם הרעיפו עליי", הוא מספר בהתרגשות. "כשאמרתי שאני צריך אינהלציה תוך דקה זה הגיע. והדברים שנאמרים עליהם מלמעלה, דוגמת 'הערבים נוהרים', מקוממים ומכעיסים. מי שאומר דברים כאלה על האוכלוסייה הערבית צריך להתבייש. איך אפשר להגיד את הדברים האלה? הפרמדיק הזה נלחם על חיי באמבולנס, ואני אמרתי 'וואי, אני בידיים טובות. האיש הזה לא מוותר. אני אגיע לבית החולים'".

 

איך אתה מרגיש עכשיו, אחרי הטראומה שעברת?

"באמת עברתי חוויה קשה מאוד, טראומטית. וכשאני חושב על מה שקרה לי בגליל באמבולנס, כשאני חושב אחורה, מה שיש לי זה זיכרונות יפים. כמעט היה כדאי לעבור את מה שעברתי רק כדי לראות את היופי הזה, את תשומת הלב, את הרצון לעזור לך. את המסע שעברתי לאורך השנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
"מתקשה לעכל את הנס"
צילום: גיל נחושתן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים