משרד הכלכלה הקפיא את מכרזי הרכבת הקלה בת"א
שלח מכתב למנכ"ל נת"ע ובו הורה על עצירת המכרזים להקמת הקו הירוק והקו הסגול בגוש דן; הסיבה: המכרזים שפורסמו לא כוללים התחייבויות לרכישת מוצרים ורכיבים מהתעשייה הישראלית
מכה לפרויקטים להסעת ההמונים בתל אביב: משרד הכלכלה והתעשייה, בראשות השר אלי כהן, שלח אתמול (ב') מכתב למנכ"ל הנכנס של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), חיים גליק, ובו הוא מודיע לו על הקפאת הליכי המכרז של "מימון, תכנון, החזקה והעברה של הקו הירוק והקו הסגול ברכבת הקלה במטרופולין תל אביב".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכירי נת"ע מתפטרים: דגל אדום בקו האדום
מנכ"ל נת"ע התפטר בעקבות קרע בצמרת חברת הרכבת הקלהתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה ימוגנו
מדובר במכרזי ענק בהיקף של כ-15 מיליארד שקל עבור שני קווי רכבת חדשים - הקו הירוק שיחבר את חולון להרצליה, והקו הסגול שיחבר את תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ואור יהודה - שקיומם הכרחי לייצוב רשת הסעת המונים מסילתית במטרופולין גוש דן, עם יכולת הסעה של עשרות מיליוני נוסעים בשנה כבר מ-2026 באופן שוטף, כאשר ספק זר זוכה במכרז שהיקפו יותר מ-5 מיליון דולר, עליו לעודד את התעשייה המקומית באמצעות רכישת רכיבים ומוצרים בהיקף של 25% מהיקף העסקה, סיכום המכונה רכש גומלין.
במכתב שנשלח לגליק, עליו חתומה זיוה איגר, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת), היא טוענת שנת"ע הגישה ביולי האחרון בקשה לפטור מרכש גומלין, והיא נדחתה על הסף. "בקשה זו הוגשה באיחור ניכר. מסמכי המכרז פורסמו בתחילת חודש יוני כשאינם כוללים את נספח שיתוף הפעולה התעשייתי כנדרש לפי חוק, ואילו בקשת הפטור הוגשה כמעט חודשיים לאחר פרסום מסמכי המכרז", אומרת איגר.
השורה התחתונה: איגר מודיעה לגליק כי "נכון למועד כתיבת שורות אלה, וחרף חלוף כארבעה חודשים מאז מכתבי הנ"ל, לא קיבלנו כל הודעה על הכללת נספח שיתוף הפעולה התעשייתי במסמכי המכרז. בנסיבות אלה, על אף ניסיונותינו הרבים לגלות גמישות להיעדרות המסמכים במכרז, אני נאלצת להודיע לכם על הקפאת הליכי המכרז שבנדון וזאת עד שימולאו הוראות התקנות במלואן".
לסיום כותבת איגר: "נת"ע היא שותפה משמעותית של הרשפ"ת בקידום התעשייה והכלכלה בישראל ומסייעת באמצעות הפרויקטים אותם היא מובילה במינוף ההוצאה הממשלתית לטובת קידום מטרותיה הכלכליות והחברתיות של ישראל. לפיכך, אני בטוחה כי עניין זה יטופל ביעילות במטרה להימנע מפגיעה בתעשייה ובכלכלה הישראלית".
אם ההוראה של משרד הכלכלה והרשפ"ת תישאר על כנה, מדובר במציאות בעייתית למנכ"ל הנכנס, שמנסה בשבועות האחרונים להשלים את הפער הניהולי שקיים בחברה ולייצב את הפרויקט שכן עובדים עליו - הקו האדום שעובר בין פתח תקווה, תל אביב ובת ים - כדי שייצא במועדו באוקטובר 2021.
מחברת נת"ע לא נמסרה תגובה.
כהן: "לא אוותר על שקל אחד שמגיע למדינת ישראל"
השר כהן אמר היום באולפן ynet, כי "אני בעד הרכבת הקלה, בעד פרויקט תשתיות בישראל, אבל יש דבר שנקרא רכש גומלין. כל האנשים הזרים, כל החברות הזרות שרוצות לעבוד בישראל מחויבות לבוא ולקנות בתעשייה הישראלית. פרסמנו לפני שבועיים את הנתון של האבטלה שעומד על 3.4%, הנתון הכי טוב שהיה ב-50 השנה האחרונות. לפני כשבוע הייתי יחד עם רה"מ, פתחנו 15 מפעלים באשקלון. השנה חרף מלחמת הסחר, היצוא הישראלי, יגיע ל-115 מיליארד דולר.
"אני מנהל את המדינה כמו עסק. כל שקל שמגיע למדינת ישראל, אני לא מתכוון לוותר עליו. נת"ע יכולים בדיוק ב-24 שעות לפתור את זה. לרשום את הדבר הבסיסי, 25% ממה שאתם מקבלים בישראל, אתם יכולים לבוא ולקנות במדינת ישראל. אם טראמפ אומר America First, אז אני אומר גם. אם מרקל אומרת גרמניה, אז אני אומר קודם כל אכפת לי מהעובד הישראלי, מתעשיית כחול לבן, לכן אני לא אוותר על שקל אחד שמגיע למדינת ישראל".