המדינה לא מחכה לעיריית הרצליה ומקדמת תוכנית מגורים ענקית
רשות מקרקעי ישראל התגברה על הבג"ץ שהגישו תושבים - וכעת היא ממשיכה בקידום תוכנית מגורים ענקית הכוללת 11 אלף דירות בצפון-מזרח העיר. זאת, ללא כל תיאום עם העירייה שמתנגדת לבנייה חדשה בתחומה
תוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון מזרח הרצליה יוצאת מהמקפיא - ללא הסכמת העירייה. התוכנית, שמכונה הרובע הצפוני, כוללת 11 אלף דירות וחולשת על שטח ענק של 2,158 דונם בין רחוב הבריגדה היהודית ושדה התעופה של הרצליה מדרום, כפר שמריהו ממערב וכביש 531 מצפון.
אושרה תוכנית ל-1,650 דירות בהרצליה; ראש העיר: "נילחם בתוכנית"
הרצליה מציבה תנאים: 390 מיליון שקל ושפד"ן
יצחק תשובה מתקרב לאקזיט עצום בהרצליה פיתוח
קידום התוכנית הופסק בינואר, לאחר שקבוצת תושבים שבראשה צבי דותן, המאוגדת בשם "המטה לתכנון שפוי", עתרה נגד החלטת קבינט הדיור בסוף דצמבר 2018 להכריז על המתחם כמועדף לדיור כדי לאפשר תכנון מואץ בוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור המאשרת תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מ ורז). העותרים טענו כי ההכרזה התקבלה על ידי ממשלת מעבר בתקופת בחירות, תוך התעלמות מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה שאין להחליט על שינוי מדיניות בתקופת בחירות.
לפני שלושה שבועות דחה בג"ץ את העתירה על סמך חוות דעת של היועמ"ש, שבה הבהיר כי הממשלה החלה לקדם את התוכנית לפני פיזור הכנסת, ולכן החלטת קבינט הדיור היוותה המשך מדיניות ולא שינוי מדיניות. לאחר האור הירוק מבג"ץ, נערכה ב-5 בדצמבר ישיבת שולחן עגול בוותמ"ל להתנעה מחדש של התוכנית.
מהמסמכים עולה כי השכונה החדשה תכלול 10,000 דירות ועוד 700 יחידות של דיור מוגן, וכן מגדלי משרדים בשטח בנוי כולל של 80 אלף מ"ר. גובה הבניינים עד 27 קומות. כמו כן, מתוכנן מסוף לתחבורה ציבורית. השכונה מחולקת לשלושה מתחמים מרכזיים: במזרחי ביותר בנייה רוויה שתמשיך את הפיתוח העירוני של הרצליה; המתחם המרכזי ישמש כפארק עירוני; והחלק המערבי ישמש להמשך פיתוח כפר שמריהו, והבנייה בו תהיה צמודת קרקע. בפאה הדרומית שוכן מסלול שדה התעופה, שעליו מקדמת רמ"י בניית 1,650 דירות.
רקע חריף בין ראש העיר לממשלה
רמ"י והוותמ"ל מקדמים את התוכנית בלי כל תיאום עם העירייה, בעקבות קרע חריף בין ראש העיר, משה פדלון, לממשלה על רקע התנגדותו לבנייה חדשה בהרצליה. ההתנגדות הגיעה לשיא במאבק העירייה בתוכנית לבניית 2,700 דירות חדשות במתחם אפולניה בצפון מערב העיר. הרצליה טוענת כי מפעל תעש ששכן בשטח מחייב בחינה של זיהום הקרקע לפני התחלת הבנייה בשטח, וכן טוענת לבעיות תחבורה כבדות שיצוצו עם השלמת בניית אלפי דירות על כביש החוף. גם מאבק זה הגיע לבית המשפט העליון, וגם כאן הוא התיר למדינה להמשיך בקידום התוכנית.
אלא שהפעם מדובר בתוכנית ענק הגדולה כמעט פי שניים מכל תוכניות הבנייה שמקדמת הממשלה בהרצליה יחד. גם במקרה זה לב המחלוקת הוא טענות כבדות של העירייה על היעדר תשתיות מספקות לקליטת עשרות אלפי תושבים, במיוחד תשתיות תחבורה וטיהור שפכים. אהוד לזר, סמנכ"ל פרויקטים בעיריית הרצליה, אמר: "מאז מחדלי אפולוניה הוחלט להפסיק תיאום עם הממשלה והוותמ"ל גם בגזרות אחרות. מתוכנית הרובע הצפוני מודרנו באופן חד משמעי".
עיקר הטענות של הרצליה הן כי פתרונות התחבורה בתוכנית אינם מספיקים, וכי השפכים מהשכונה ינוקזו למכון טיהור ששוכן כיום בדרום מזרח העיר, אבל הוא עולה על גדותיו וממילא יש תוכנית להרוס אותו, לחבר את העיר לשפד"ן (מכון טיהור שפכי גוש דן) ולבנות במקום מט"ש (מכון לטיהור שפכים) הרצליה - שכונת מגורים. בשבוע שעבר הודיעה העירייה כי לא תקבל החלטות על הוצאת היתרי בנייה עד שלא יימצא פתרון לטיהור השפכים. "לא תהיה כל תוספת בנייה ללא מענה הולם של תשתיות", אמר ראש העיר משה פדלון.
בנוסף, התוכנית סותרת מדיניות תכנון שקידמה העירייה בתוכנית המתאר העירונית, בשיתוף הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. על פי תוכנית זו, בשטח הרובה הצפוני אפשר לבנות רק 7,000 דירות.
ממינהל התכנון נמסר: "העירייה בחרה לא לקחת חלק בקידום התוכנית שבמסגרתה נבחנו גם פתרונות תשתיתיים, ומנגד, החליטה לקדם תוכנית משלה באופן חד צדדי. העירייה לא מביאה לניצול מיטבי של הקרקע. נבחנות כיום חלופות לנושא הניקוז יחד עם הגופים הרלוונטיים".
מרמ"י נמסר: "התוכנית קודמה עם העירייה ותואמה מול הצוות המקצועי וראש העיר. טענות העירייה נשמעו בדיון האחרון בוותמ"ל ונענו על ידי מתכננת הוועדה ומנהל המחוז ברמ"י".