רוצים עסק מצליח? תלמדו מ"החווה של חוה"
חוה זליגר נרשמה ב-2017 לתחרות העסקים הקטנים של ידיעות אחרונות ו-ynet בחסות בנק הפועלים וזכתה במענק. גם לכם יש לכם עסק מצליח והגיע הזמן שכולם יכירו אותו? מוזמנים להירשם לתחרות, לשתף אותנו בסיפור של העסק ואולי לזכות במענק בסך 10,000 שקלים ובליווי מקצועי כלכלי לעסק
בשיתוף בנק הפועלים
על העסק: "החווה של חוה", אחת הזוכות בתחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות ו-ynet" בחסות בנק הפועלים ב-2017, היא חוות חיות שמטרתה לקרב את הילדים לטבע. החווה ממוקמת בקיבוץ הדתי חפץ חיים שבשפלת יהודה, ובגלגולה הראשוני שימשה משק הילדים של הקיבוץ במטרה לחנכם לעבודה על פי ההלכה היהודית, ובתוך כך להאכיל את בעלי החיים לפני שחברי הקיבוץ סועדים את ארוחת הבוקר שלהם.
>>> תחרות העסקים הקטנים יוצאת לדרך : רוצים להשתתף? מלאו את הטופס ואולי תקבלו שיחת טלפון מאיתנו
חוה זליגר, בעלת החווה, הייתה במשך שנים הגננת של הקיבוץ. לאחר שהופרט ב-2001 ביקשה לקבל לידיה את המשק במקום לקבל פנסיה, וכך החלה הפעילות במקום. לחווה של חוה באים כ־100 אלף מבקרים בשנה, מספר יוצא דופן למקום סגור בשבתות וחגים. במשך השנים הייתה החווה לעוגן תיירותי וכלכלי חשוב בסביבתה. לקרן חמיאל, סמנכ"לית שיווק (ובתה של חוה) בחווה של חוה, יש המלצות וגם קצת אזהרות.
חשוב לעשות:
1. בדקו את ההיתכנות הכלכלית של העסק: "לפני פתיחת העסק בדקו אם יש צורך במוצר או בשירות שאתם רוצחים להציע לציבור. לפני שהקמנו את החווה של חוה עשינו בדיקת היתכנות וגילינו שלמקום עם קונספט של חוות חיות יש דרישה מהקהל, ולכן הוא יכול להצליח כלכלית".
2. טפחו את העובדים: "הצוות שלכם, העובדים שלכם, הם המהות של העסק, ולכן צריך להשקיע ולטפח אותם כל הזמן ולהתייחס אליהם כמו אל חלק מהמשפחה. לשמחתי, המשובים שקיבלנו מתחילת הדרך ועד היום נגעו לכך שהצוות היה מדהים למבקרים ושהמבקרים לא נתקלו בצוות מסור כל כך במקומות אחרים".
3. פרסמו ושווקו לקהלים הנכונים: "השכילו לפרסם ולשווק את עצמכם בקרב קהל שיהיה ייעודי רק לכם והיו אמינים בפרסום במשך כל הדרך".
4. הסתכלו רחוק: "עלותו של עסק לא כוללת רק את העלות הישירה של הפעלת המקום, אלא גם גורמים עקיפים שיוסיפו לכם סעיפי הוצאות לא מעטים. זכרו שכל עסק מפסיד בשנה הראשונה והביאו זאת בחשבון כחלק מהראייה ארוכת הטווח לעסק".
5. קיימו שיתופי פעולה עם עסקים אחרים: "אנחנו בחווה של חוה חברים בכל קבוצות התיירות ומשתפים פעולה גם עם פינות חי נוספות. אנחנו לא רואים בגורמים האלה מתחרים שלנו, ומניסיוננו רב השנים כולם מנצחים משיתופי פעולה הכלכליים האלה".
כדאי להימנע:
1. אל תשקיעו מעבר ליכולת שלכם: זכרו שכל שקל שמשקיעים צריך בסוף להחזיר. לכן אל תתפתו להוצאות שיכבידו עליכם, בעיקר לא בכל הקשור לרושם החיצוני והנראות של העסק. עסקים רבים נופלים בעניין הזה, שמים את כל כספם על האריזה ולבסוף לא נשאר להם כסף להשקיע בתוכן, שהוא בעצם המוצר שלהם".
2. אל תבטיחו דברים שאין בכוונתכם לקיים: בהמשך לסעיף הפרסום והשיווק, אל תתחייבו בפרסומים שלכם לדברים שמראש אינכם מתכוונים לעשות. כך, למשל, יש עסקים בתחום המבטיחים מדריך על כל 10 ילדים, ובפועל הדברים רחוקים מכך והמבקרים מתאכזבים מהשירות שהובטח ולא קוים. במקרים רבים עדיף להבטיח פחות כדי שהמבקרים יתלהבו כשבפועל יקבלו יותר".
3. בחרו ספקים על פי השירות ולא על פי המחיר: "כל עסק תלוי בספקים, ולכן צריך לבחור בספק שגם אם הוא יקר מספקים אחרים, קל להתנהל מולו והוא יעיל ומהיר יותר. השירות שתקבלו ממנו במשך זמן שווה את ההשקעה הכספית".
4. אל תתפתו למשווקים ולמוכרי חלומות: "כל עסק מתחיל מכיר בוודאי את כל היועצים שמגיעים לעסק חדש ומבטיחים לו הרים וגבעות, שהם יזרימו לעסק לקוחות רבים ושהם יודעים הכי טוב איך לגרום לעסק לשגשג ולפרוח. חלק מבעלי העסקים החדשים מרגישים תחילה שאין להם שום ידע בשיווק והם מתפתים לאותם היועצים, חלקם חאפרים המבטיחים הבטחות ללא כיסוי. לכן, לפני שאתם שמים יהבכם על יועצים בדקו אותם ואת הרקע שלהם לעומק כדי שלא תפסידו כספים לחינם".
5. התייחסו לביקורות כאל ביקורת בונה: גם אם אתם מקבלים ביקורת מהלקוחות, ולא משנה באיזה תחום, אל תקחו את זה למקום רגשי. קבלו זאת כביקורת בונה. בסופו של דבר, בעלי עסקים לא תמיד יכולים לראות בעיניים מגרעות הקיימות בעסק, וכל שיפור שהיה לנו בחווה של חווה נולד בעקבות ביקורת שהתייחסנו אליה כאל ביקורת בונה".