בכיר בלוקהיד מרטין: "ה-F-35 יכול לירט טילי שיוט"
על רקע האיום האיראני שכבר מומש על מתקני הנפט הסעודיים, הסביר היום הגנרל בדימוס גארי נורת' כי מטוס החמקן, שכמותו יש בחיל האוויר, יכול לתת מענה לכך: "יש למטוס את המכ"ם החזק בעולם - גם לאיומים שטסים בגובה נמוך"
הגנרל בדימוס גארי נורת', בכיר ביצרנית מטוסי החמקן האמריקני לוקהיד מרטין, אמר היום (שלישי) בשיחה עם כתבים שנערכה בתל אביב במהלך ביקורו בישראל, כי למטוסי ה"אדיר" (F-35) שנמצאים בחיל האוויר הישראלי יש את היכולת לזהות וליירט איומים שטסים לטווח ארוך בגובה נמוך ובמהירות כמו טילי שיוט, באמצעות המכ"ם המתקדם שמותקן בקדמת המטוס.
דבריו של הגנרל נורת' מגיעים על רקע החשש הישראלי מתקיפה איראנית באמצעות טילי שיוט בשילוב עם מל"טים תוקפים בטווח של כמאות קילומטרים, זאת בדומה למתקפה המשולבת וחסרת התקדים שביצע חיל האויר האיראני נגד מתקני הנפט הסעודיים באמצע חודש ספטמבר.
הסעודים והאמריקנים חששו ונמנעו מלהגיב על תקיפה זו שהעידה על יכולת מבצעית וטכנולוגית גבוהה שנמצאת בידי איראן, לצד עלייה משמעותית בתעוזה של טהרן לתקוף את אויביה במזרח התיכון. במקביל לדבריו של נורת' על יכולות ה-F-35 להתמודד עם האיום. ישראל מפתחת ומשדרגת יכולות קיימות ועתידיות ממערך ההגנה האוירית נגד איום זה בעיקר באמצעות סוללות ההגנה של מערכת קלע דוד (שרביט קסמים).
הגנרל נורת' רמז כי ישראל עשויה להיות מושפעת לטובה מההחלטה של הממשל האמריקני לעצור את התקדמות טורקיה בתוכנית הבינלאומית של מטוסי ה-F-35: "לצבא הטורקי יועדו כמאה מטוסים במסגרת התוכנית וכעת קווי הייצור במטוסי אלה פנויים מה שיכול להאיץ מסירה של מטוסים מתפנים אלה למדינות אחרות". הרמיזה הגיעה לצד הדיונים המתמשכים של נציגי לוקהיד מרטין עם בכירי חיל האוויר בנוגע לבחירה בטייסות העתידיות של החיל, ולמשבר הפוליטי שמקפיא ומעכב מערכים אלה.
בשנה הקרובה תצטרך הממשלה הקבועה לכשתקום להכריע על זהות טייסת הקרב החדשה, שתתבסס על שתי טייסות ה-F-35 הקיימות ששורותיהן מתמלאות בחיל האויר. הדילמה היא בין טייסת מפציצים חדשה מדגם F-15 החדש של חברת בואינג לבין טייסת אדיר נוספת.
לדברי הגנרל נורת', בגרסה החדשה של מטוס החמקן ישנה יכולת נשיאה משופרת, שעלתה משמונה טונות לתשע טונות של חימושים, בהם דלק, טילים ופצצות. "במסגרת תוכנית ה-F-35 השקענו בתעשייה הביטחונית הישראלית 1.74 מיליארד דולר בשנה, ובתוך 5 שנים נגיע להשקעה של כ-5 מיליארד דולר בשנה", טען נורת'. "כיום בכל מטוס F-35 בעולם יש חלק ישראלי",.
הגנרל נורת', בעצמו טייס קרב בכיר לשעבר בצבא האמריקני, אמר כי ה-F-35 מסוגל לטוס כיום שלוש שעות וחצי ללא תדלוק בהתאם לגובה ומהירות נתונים, ולכן נחשב למטוס המוגן ביותר בעולם ולא רק בזכות יכולתו החמקנית שמונעת את זיהויו ע"י מכ"מי האויב: "אנו מפתחים בישראל את גרסתו הבאה של המטוס, כאשר המהנדסים שלנו עובדים בנושא זה עם משתמשי המטוס ברחבי העולם. כל מי שטס על הF-35 לא רוצה לחזור לטוס במטוסי הדור 4".