באיחור של 11 שנים: הרכבת המהירה מת"א לירושלים יצאה לדרך
חלק מהנוסעים הגיעו במיוחד מכל הארץ, אחרים לבשו בגדים מיוחדים לקראת המאורע ומיהרו להגיע לתחנת ההגנה כדי להיות הראשונים שיעלו על הקרונות האדומים. "מופתע שלא באו יותר אנשים", אמר תושב ת"א שהיה חייב לנסות את הקו החדש. נוסע אחר: "מרגש שמחברים את שתי הערים הגדולות"
באיחור של 11 שנים, הנסיעה המסחרית הראשונה בקו החשמלי בין תל אביב לירושלים יצאה אמש (שבת) לדרך בשעה 21:56. אחרי 32 דקות הנוסעים הגיעו ליעדם.
בקרב מעט הנוסעים שעלו על הקרונות בתחנת ההגנה בתל אביב לכיוון תחנת נבון בירושלים נרשמו תחושות היסטוריות: "אני כל כך מתרגש", אמר ל-ynet אבי מנדלסון, תושב ת"א שנוסע מדי יום לעבוד בבירה. מנדלסון הגיע יחד עם בן דודו אבי בקמן, ולרגל הנסיעה ההיסטורית לבשו השניים חולצות עם הכיתוב TLV 21:56. "כמה כיף שלא אצטרך להחליף שוב רכבת בנתב"ג, למרות שאתגעגע לדבר עם תיירים", אמר מנדלסון.
בקמן, שבכלל גר ולומד בבאר שבע, החליט לבוא כדי לתמוך בבן דודו. "זה מרגש שמחברים את שתי הערים הגדולות בארץ", אמר בעודו על הרציף. "צריך להגיד תודה על כל פיסה שנותנים, אני מופתע שלא באו יותר אנשים לרכבת הראשונה".
אורכו הסופי של הקו בין ירושלים לתל אביב יעמוד על 57 קילומטרים, כש-14 מתוכם נפרשים על-פני תשעה גשרים, ו-20 ק"מ לכל כיוון בחמש מנהרות שונות. עלות בניית הקו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, חלקם שימשו לבניית תחנת "נבון" בירושלים השוכנת 80 מטרים מתחת לאדמה וניצבת ברשימת חמש התחנות העמוקות בעולם, שאף יכולה לשמש כמקלט גרעיני במקרה הצורך.
גם עמית רוז (24) מתל אביב הגיעה במיוחד לתחנה בשביל לעלות על הרכבת המהירה הראשונה לירושלים: "אני גרה ועובדת בתל אביב, אבל הייתי חייבת להיות על הרכבת הראשונה", אמרה. "זה הולך לשפר לנו את איכות החיים בצורה משמעותית".
להב גולן, חובב רכבות מגבעת שמואל, החליט לסגור מעגל ולעלות על הרכבת הראשונה לבירה אחרי שנסע גם בקו הראשון מירושלים לנתב"ג. "אני עוקב אחרי בניית הקו הזה מגיל צעיר, זה מתסכל שלקח לזה כל כך הרבה זמן והיו תקלות, אבל זה פרויקט מרשים ומדהים. התרגשתי גם כשנתקעתי על הקו".
נסיעה בהפתעה
תאריך היעד המקורי לפתיחת הקו, נזכיר, היה לפני 11 שנים - בשנת 2008. לאחר מכן הוזז התאריך ל-2014, נדחה ל-2016 וגם ב-2018, השנה שבסופו של דבר נפתח הקו, נאלץ לסבול דחייה בלתי-צפויה של חצי שנה. ועדיין - עד הבוקר, באופן רשמי, איש לא עלה על קרון בתחנת נבון בירושלים וירד ממנו במרכז תל אביב. נסיעת ה-28 דקות שהובטחה הסתכמה ב-22 דקות בין הבירה לנתב"ג.
ההודעה על תחילת פעילותו של הקו לא פורסמה באופן רשמי מצד רכבת ישראל או משרד התחבורה, אלא הופיעה במפתיע תחת האפשרויות לרכישת כרטיסים לנסיעת הבכורה. מעכשיו, הרכבת תפעל במהלך ימות השבוע עד השעה 21:30, ומעט מאוחר יותר במוצאי שבת.
חניכת הקו החדש התאפשרה לאחר שברכבת ישראל סיימו את כל נסיעות ההרצה הסדירות שהחלו ב-16 בנובמבר ובוצעו פעמיים ביום. עם פתיחת המקטע, צפויים כוחות הכיבוי וההצלה להסיר בחודשים הקרובים את מגבלת הנוסעים ל-400 בני אדם.
למרות שוועד העובדים נמצא לאחרונה במשא ומתן עם ההנהלה על תנאי ההעסקה, הוא לא צפוי להטיל וטו על פתיחת הקו ולנסות לשבש את הנסיעה.
יממה לפני פתיחת הקו הסתיימו עבודות החישמול בתחנות תל אביב - ולוח הנסיעות שב לקדמותו לקראת אירועי החנוכה במרכז הארץ. ב-6 בינואר, כזכור, העבודות יחודשו למשך 22 ימים, והנסיעה ממקום למקום במרכז הארץ שוב תיתקל בקשיים.
חזון הקמת מסילה מהירה בין ירושלים לתל אביב מלווה אותנו עוד משנות ה-70 של המאה הקודמת, והחלטה סופית על הקמתה הגיעה רק ב-2001. מאז נתקל הפרויקט באינספור בעיות מכל סוג - החל מוויכוחי התקציב מול משרד האוצר, בעיות משפטיות מול אנשי הגנת הסביבה, מכרזים בעייתיים והתחלה מאוד מאוחרת של עבודות החשמול.