60% תפוסה ברכבת בין ירושלים ות"א: "ברור שעדיף מאוטובוס"
תושבי הבירה, כך נראה, שמחו יותר בבוקר הראשון של הפעלת הקו החשמלי המהיר בין ירושלים לתל אביב. "כיף שהקסם הזה קורה", סיכם מתן מירושלים את הנסיעה שארכה 32 דקות
התרגשות גדולה בבוקר הראשון של קו הרכבת החשמלי בין תל אביב לירושלים ובכיוון ההפוך: יום לאחר חניכת קו הרכבת המהיר בין שתי הערים המרכזיות בישראל, נרשמו הבוקר (יום א') כ-60% תפוסה בשעות הנסיעה המוקדמות בשני הכיוונים. הירושלמים, כך נראה, היו אלה ששמחו יותר על הפעלת הקו שמסיע אותם עד תחנת ההגנה בתל אביב בתוך 32 דקות.
גם תיירים שהגיעו לארץ ניצלו את הקו המהיר בתחנת העצירה היחידה בנתב"ג בדרכם לתל אביב. לצד השני, לכיוון תחנת יצחק נבון בירושלים, אורכת הנסיעה 34 דקות. עטיה גל מנתניה עשה לראשונה את דרכו ברכבת לעבודתו בירושלים דרך התחנה הייעודית בתל אביב. "זה כיף שיש רכבת מהירה, ואני צופה שתהיה עוד עלייה בכמות הנוסעים בחודשים הבאים. ברור שזה עדיף מנסיעה באוטובוס".
אילנה, שמתגוררת בכפר סבא ונוסעת מדי יום לעבודתה בירושלים, סיפרה כי הקו החשמלי מאוד מקל עליה. לדבריה, "ברור לכולם שזה צעד חשוב שהיה צריך להיעשות מזמן, הנסיעה מתקצרת משמעותית".
את אביגיל וריהאם מחיפה פגשנו בדרך ליום עיון בירושלים. "זה בהחלט נחמד ופשוט יותר לעשות את ההחלפה בתחנת ההגנה ולא בנתב"ג", אמרו השתיים ל-ynet. "זה צעד חיובי שמאוד חשוב לנו, נסיעה ברכב מחיפה לירושלים אורכת כמעט שעתיים, אבל ברכבת זה יותר נוח וכיפי".
מתן ביטון, תושב ירושלים, נשמע מאוד אופטימי. "אני מקווה שזה יקצר לי הזמן לעבודה, זה מרגש שיש התפתחות כזאת, בשבועות האחרונים הדרך לתל אביב הייתה עוד יותר עמוסה". גם יחיאל בן זאב מירושלים נשמע מרוגש. "פשוט כיף שהקסם הזה קורה. אני עובד ליד הקריה והלוואי שהרכבת תגיע גם עד תחנת השלום. זה יום טוב לירושלים ואני רוצה להאמין שזה יותר טוב בעתיד. עכשיו זה הזמן לשפר את התחבורה לרכבת גם בתוך ירושלים. אני למשל גר בקטמון ולוקח לי שעה להגיע לתחנת הרכבת בעיר".
עבודות החשמול לקו המהיר הסתיימו ביום חמישי שעבר. הן יתחדשו ב-6 בינואר ויימשכו עד 28 בינואר. נכון לעכשיו פועלות בקו המהיר ארבע רכבות בשעה, שתיים לכל כיוון. הרכבת מתחנת תל אביב ההגנה לכיוון ירושלים תצא בין השעות 06:21 בבוקר ל-21:21 בערב, ובכיוון ההפוך הקו יפעל מ-06:33 עד 21:33. בימי שישי לא יפעלו רכבות בקו זה. במוצאי שבת ייצאו שתי רכבות לכל כיוון: ב-21:56 וב-22:56.
תאריך היעד המקורי לפתיחת הקו החשמלי בין תל אביב לירושלים היה לפני 11 שנים. לאחר מכן הוא הוזז ל-2014, ובהמשך ל-2016 וגם ל-2018. עם פתיחת החלק השני של הקו, צפויים כוחות הכיבוי וההצלה להסיר את מגבלת הנוסעים שעומדת על 400 בכל נסיעה.
אורכו הסופי של הקו בין ירושלים לתל אביב יעמוד על 57 קילומטרים, 14 מתוכם על פני תשעה גשרים, 20 קילומטרים לכל כיוון בחמש מנהרות שונות. עלות בניית הקו בכשבעה מיליארד שקלים. חלקם שימשו לבניית תחנת יצחק נבון בירושלים השוכנת 80 מטרים מתחת לאדמה וניצבת ברשימת חמש התחנות העמוקות בעולם.