צה"ל: ירידה משמעותית בכמות תאונות במעורבות משאיות
ברקע התאונות הקשות שאירעו לאחרונה בכבישים במעורבות משאיות ואוטובוסים, במרכז ההובלה הצה"לי סיכמו שנתיים בטוחות יחסית. בין הצעדים המשמעותיים שננקטו: מעקב אחר מהירות משאיות ומיקומן, התרעה לנהג שלא עצר למנוחה, בדיקות פתע בשטח ותדרוכים יומיים
נתונים מעודדים בצה"ל: בשנתיים האחרונות לא נהרג אף אדם בתאונות דרכים במעורבות משאיות צבאיות, וחלה ירידה של כ-25% בכמות התאונות - כך מסכמים במרכז ההובלה הצה"לי את השנתיים האחרונות שהיו בטוחות יחסית, על רקע תאונות הדרכים הקשות השבוע במעורבות משאיות ואוטובוסים.
אף שכ-400 משאיות צבאיות עולות על הכביש מדי בוקר, ומאות נוספות בימי הסלמה, מהנתונים שרוכזו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הנכונים לתחילת השבוע עולה כי מתחילת 2019 נרשמו 107 תאונות דרכים במעורבות משאיות צבאיות. זאת לעומת 143 תאונות שהתרחשו ב-2018.
159 תאונות נרשמו ב-2017, 152 תאונות ב-2016, 142 תאונות ב-2015, 169 תאונות ב-2014, 181 תאונות ב-2013, ולא פחות מ-208 תאונות דרכים התרחשו ב-2012. נתונים אלו עשויים להעיד כי ייתכן שגם באזרחות ניתן להילחם בתאונות במעורבות כלי רכב כבדים.
במרכז ההובלה, הממוקם בבסיס בית נבאללה הסמוך לשוהם אך משרת מאות בסיסים מאילת ועד להר דב, נקטו בכמה אמצעים במטרה לצמצם את תאונות דרכים. בין היתר, הצליחו באט"ל להתגבר על מכשול הסיווג הביטחוני - ולהתקין מצלמות מאובטחות בתוך 30 משאיות במסגרת פיילוט שהוכתר בהצלחה.
במשך שלושה חודשי הניסוי, הנהגים שבכלי הרכב שלהם הותקנה מצלמת הדרך ביצעו עבירה אחת בלבד - ובתחילת התקופה. במרכז ההובלה ציינו כי המהלך לא זכה להתנגדות מצד הנהגים, שכן באמצעות המצלמות ניתן להוכיח את נהיגתם התקינה. בעקבות ההצלחה ותחת אישורים משפטיים של הפרקליטות הצבאית להרחבת התוכנית, צה"ל ירכוש בקרוב מצלמות עבור שאר המשאיות.
בנוסף, חמ"ל מיוחד של מרכז ההובלה עוקב לאורך כל שעות היממה אחר מהירותן של כלל המשאיות ומיקומן. מערכת האיתור המשודרגת שמאפשרת את המעקב מתריעה גם על מהירות נהיגה חריגה, ומעדכנת מיידית אם הנהג לא עצר למנוחה והתרעננות.
בדיקות פתע וסטופרים
סיירת ביקורת של מרכז ההובלה עורכת יותר ויותר בדיקות פתע בשטח לנהגים הצבאיים, ובהתאם הוחמרה הענישה על עבירות תנועה או על עבירות נהלי המרכז. פעולות נעשות גם בתחום ההסברה - לנהגי מרכב ההובלה מתקיים מדי בוקר תדרוך אישי מקצין או מנגד, ובתחילת כל שבוע נערך כנס בטיחות לכלל הנהגים. במרכז ההובלה גם הוכנסו סטופרים יעודיים למניעת שבירה או ניתוק של הברגים בגלגלים, באופן המונע את שחיקתם.
"תחקרנו לעומק את תאונת נפילת הנגמ"ש ממוביל אזרחי בכביש 4 בחודש מאי (שהסתיימה ללא נפגעים באורח נס, י"ז), וגילינו שלנהג האזרחי במקרה הזה, שעשה רישיון נהיגה על סמיטריילר, אין הכשרה לקשירה והידוק המטען שהוא נושא, ועליו מבחינת התקנות 'לעשות זאת כפי שימצא לנכון'", סיפר ל-ynet מפקד מרכז ההובלה היוצא, אל"מ רן קינן. "בצורה הזו, מבחינת החוק אפשר גם לקשור נגמ"ש עם חוט תיל למשאית. עצרנו את הפעילות שלנו עם החברה שבה קרה האירוע, והעברנו להם את לקחי ההכשרה שלנו בנושא. אני מקווה שהדבר ייכנס גם לשאר החברות האזרחיות".
בתוך כך, יחידת מרכז ההובלה זכתה בשבוע שעבר בפרס ההצטיינות השנתי שמעניק הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. במרכז משרתים נהגים מכלל האוכלוסיות והמגזרים, בהם בדואים, דרוזים, חרדים ועולים חדשים, גם ממדינות כמו איראן ותימן.
כ-50% מהנהגים בשורות המרכז לא החזיקו ברישיון נהיגה עד לגיוסם, דבר שחייב חניכה צמודה בכל סוגי המשאיות. לצד נהגי החובה הצעירים, משרתים במרכז ההובלה שלוש פלוגות מילואים הכוללות נהגים ותיקים למובילי המשוריינים. פלוגות אלה הוקפצו בשנתיים האחרונות חמש פעמים בצווי 8 בעקבות ההסלמות בדרום, והן כוללות נהגים עם ניסיון של יותר מ-50 שנים על הכביש.
מדובר בין היתר בקצינים בכירים לשעבר בעשור השביעי והשמיני לחייהם, שהעדיפו להתנדב כנהגים במקום להשתחרר. בין הבכירים: מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אודי אדם, אלוף במיל' דני ביטון, תא"ל במיל' יצחק (איקה) ברנדט שפיקד בעבר על טייסת בחיל האוויר, ואל"מ במיל' משה פלד.