מחקר ישראלי: צעירים חשים יותר סלידה מקשישים
סרטון פרסומת לדיור מוגן שהוצג בפני צופים בני 30 עד 55 חושף נתונים מדאיגים וגם מעודדים. הנשים שצולמו עוררו בקרב הצופים הצעירים תחושות של דחייה ורחמים, שהתעמעמו יותר ויותר כאשר הנשים צחקו ודיברו בנימה אופטימית. הצופים המבוגרים יותר חשו פחד
אינספור תשדירים, הסברים וקמפיינים על החשיבות בכיבוד קשישים לא עושים כנראה את העבודה: מחקר חדש שנערך בישראל חושף את התחושות הקשות שחשים כלפיהם צעירים, וצעירים פחות - דחייה, רחמים ורתיעה.
במחקר, שנערך על ידי חברת DRILL, השתתפו 36 נשים וגברים בני 30־55 ובפניהם הוצג סרטון פרסומת לדיור מוגן, ובו נראות שתי נשים בנות 75 מספרות על החיים בדיור המוגן ועל החיים קודם לכן.
הנשים משדרות עליצות ואופטימיות ודבריהן נשמעים על רקע מוזיקה קלילה, כאשר ביחד איתן מצולמת בתה של אחת מהן.
הסרטון הוצג בפני משתתפי המחקר, והבעות פניהם של הנבדקים, בעת שצפו בסרטון, נותחו בעזרת מערכת טכנולוגית שקבעה את תחושותיהם באותם רגעים כמו למשל סלידה, עצב, שמחה, כעס, רתיעה ופחד.
התוצאות מדאיגות באשר לתחושה של החברה הישראלית כלפי קשישים: רמת הרגשות השליליים שהתעוררו בקרב משתתפי המחקר הייתה גדולה פי 2.5 מהרגשות החיוביים.
רמת העצבות של בני ה-30־40 שצפו בסרטון הייתה גדולה פי שלושה ויותר מאשר אצל בני ה-40-55. גם רמת הסלידה מהסרטון של בני ה-40-30 הייתה גבוהה באופן ניכר - פי 1.5 מאשר של בקרב בני 40־55.
לעומת זאת, רמת הפחד של בני ה-40־55 הייתה גבוהה פי חמישה מאשר זו של בני ה־30־40 - כנראה בשל החשש מכך שהם עצמם מתקרבים לגיל של המצולמות בסרטון.
ממצאים נוספים: משתתפי המחקר חוו רגש שלילי ברגע שנחשפו למצולמות בסרטון, רגש שפחת ברגע שהן החלו לדבר, כנראה משום שהפגינו חיוניות ואופטימיות ולא אומללות ומצוקה. ככל שהסרטון התקדם כך עלתה רמת הרגש החיובי בקרב הצופים - ואלה הגיעו לשיא חיובי בשלב שבו המצולמות צוחקות.
הניתוח של עורכי המחקר: הרושם הראשוני של צעירים על קשישים הוא אמנם שלילי, אך ככל שמתפתחת איתם היכרות הרגש כלפיהם הופך לחיובי יותר, במיוחד כאשר מדובר בקשישים עם שמחת חיים.
הנשים שצפו בסרטון הפגינו כלפיו רגשות יותר עזים, הן שליליים והן חיוביים, מאשר הגברים. הסיבה המשוערת לכך היא שהדמויות המופיעות בסרטון הן נשים, מה שהקל על הנשים שצפו בסרטון להזדהות עימן.
מנכ"לית DRILL, סיון פרידמן יוסף, אמרה: "מניתוח הנתונים עולה שפער הדורות בין הצופים בסרטון התבטא בסוג הרגשות השליליים כלפיו - פחד לעומת עצבות וסלידה. ככל שנתקרב יותר לסיטואציה נחשוש ממנה יותר, ולכן ככל שאנו מתבגרים אנו חרדים יותר מפני העתיד שלנו, מפני הזקנה. מצד שני, יותר קל לנו להביע אמפתיה או עצב כלפי דבר שנראה רחוק מאיתנו. רמת הרגשות החיוביים והעניין בסרטון עלו בצורה משמעותית כאשר הנשים צחקו ושמחו, עובדה שגרמה לנו להבין שיקל עלינו להגיע ללבם של ילדים של הורים מבוגרים, בדרך חיובית, עם הרבה שמחה, צחוק ותקווה".