מוסף הרכב של ידיעות אחרונות | נהיגה בקופרה אטקה
הכביש־שטח של סיאט זוכה לגרסת על תחת כנפי מותג הספורט החדש של החברה: רכב פנאי משפחתי עם 300 כ"ס והנעה כפולה. תשובה לשאלה שאיש לא שאל, או נישה חדשה ולוהטת בעולם הג'יפונים?
לנוכח מצב הביש שלתוכו גררו אותנו נבחרי הציבור שלנו בשנה האחרונה, כל מילה שאיכשהו קשורה לשורש ב־ח־ר מעוררת בנו תחושת קבס אוטומטית. אבל אם נניח לרגע את הפוליטיקה בצד (ותאמינו לי שהיא לא תברח), עדיין נשארות כמה סוגיות שבהן אדם נזקק להכרעה. למשל, על איזה רכב חדש כדאי להשכיב 250 אלף שקל. קופרה אטקה, רכב הפנאי החדש של תת המותג הספורטיבי של סיאט שנחת כאן לאחרונה, רוצה לזכות באמון (ובכסף) שלכם. אבל עוד לפני שמתיישבים בו השאלות עולות מעצמן.
כמה עולה סמל?
כמה דקות אחרי שאני יוצא עם הקופרה מהסוכנות של סיאט בהרצליה פיתוח ועוצר בצד כדי לסנכרן את האייפון עם המערכת שלה, ניגש אלי מישהו ושואל איך היא. "לקחתי אותה הרגע", אני מתחיל, "דבר איתי מחר כשאחזיר אותה ואני מקווה שאהיה קצת יותר חכם". הוא מחייך ושואל את עצמו - ואותי - מי לעזאזל יוציא רבע מיליון שקל בסיאט, ומיד מצלם אותה בנייד ושולח לחבר שלו.
הוא כבר הלך, אבל אני ממשיך לחשוב על השאלה שלו. הקופרה אטקה מנסה להידחק לתת נישה שלא ממש קיימת כרגע - ג'יפון אולטרה ספורטיבי עם 300 כ"ס ותג מחיר לא מבוטל אך עדיין לא מוגזם. המתחרות הגרמניות הישירות - אאודי SQ2, ב־מ־וו X2 35i ומרצדס GLA35 - יהיו יקרות ממנה באופן ניכר לכשיגיעו אלינו. גרסאות הכניסה שלהן אולי נהנות מסמל יותר נחשק, אך הן לא מתיימרות להתחרות בה על הכביש. לפיג'ו ולפולקסווגן GTI יש מוניטין ביצועים מוכח, אבל מרחב המחייה בהן קטן משלה. ככה שלפחות כרגע, היא מתחרה בעיקר בעצמה. טוב, וגם באחותה למותג, הקופרה לאון המשפחתית, שכבר הפכה ללהיט מכירות בקרב חובבי הגה מקומיים.
כשיוצאים לכביש הפתוח ובאמת מתחילים לנהוג בה, השאלות מתחילות להפוך לתשובות. היא לא דומה במאומה לסיאט אטקה שעליה היא מבוססת. בפנים אמנם תקבלו את העיצוב הסיאטי המוכר עם תא נוסעים איכותי אך אפלולי וקודר, ועל הגג נמצאים פסי הפלסטיק שנועדו להעניק אווירה ג'יפאית. מרחוק, ובטח בצבע הלבן של מכונית המבחן, קצת קשה להבחין בהבדלים בין השתיים. אכישהו, אני מוצא את זה דווקא כיתרון.
למעט צמד אגזוזים כפול, סבכה שונה וצמיגי 19 אינץ' עם חישוקים בצבע נחושת (בכל זאת קופרה) והכיתוב "קופרה" על דלת תא המטען מזכיר קצת את הגופן שבו משתמשת בת הדודה הרחוקה פורשה, היא נראית כמו האטקה שבה נוהג השכן שלכם. אבל המרכב הוקשח והונמך בסנטימטר לטובת תנוחת הישיבה הספורטיבית ובמקום מנוע ה־1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס יש כאן 2 ליטר טורבו עם 300 כ"ס פסיכיים. בבורגר ראנץ' קוראים לזה ספרדי כפול. הנתונים האלו אמורים להאיץ אותה מעמידה למאה קמ"ש ב־4.9 שניות (בדקתי ויצא לי טיפה יותר) בדרך למהירות סופית של 247 קמ"ש.
מהירה בכל מצב
יש לה חמישה מצבי נהיגה - מ"שטח" דרך "ספורט" ועד ל"קופרה" שומט הלסתות. כשמגיעים עם האחרון לכביש מפותל וריק ונוהגים בה באגרסיביות מדובר בהנאות שמגיעות לרוב ממה שכוחות G מעוללות לגוף. אם זה ממש חשוב לכם, ניתן לעקוב אחרי נתוני האקשן (מד תאוצה צידית, גדישה, הספק, טמפרטורת מים ושמן ומדידת זמני הקפה) על גבי מסך המגע ששטחו 8 אינץ'. במצב "ספורט", ואפילו ברגיל, היא פשוט מכונית מהירה מאוד וסופר כיפית עם מנוע גמיש ועתיר כוח ותיבת ההילוכים חלקה - מזחילה בפפק ועד לתאוצת ביניים בעקיפה. אחת שמתנהגת נהדר ולא מענישה בתמורה את הגב למרות מערך המיתלים הנוקשה יחסית, כמקובל במכוניות בעלות שורשים גרמנים. בולמי הזעזועים האדפטיביים מנטרלים את נוקשות היתר והנסיעה במרכב הג'יפוני נוחה למדי, גם ביחס למשפחתיות ספורטיביות, שעל הנייר אמורות להיות יעילות ממנה באגף הזה.
תנוחת הישיבה טובה והתמיכה לגב — כאן עם מושבי באקט ספורטיביים לנהג ולנסוע כחלק מחבילת ה־PRO שתצריך מכם תוספת של 17 אלף שקל. שניהם גם מציעים חימום, אך משום מה רק זה של הנהג מתכוון חשמלית — ובמכונית שעולה רבע מיליון שקל זהו כבר מעשה שגובל בקמצנות. גם מאחור נעים ליושבים עם פתחי יציאה למזגן ושקעי USB להטענת הניידים. אבזור הבטיחות כולל שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטח מת.
באגף הפינוק תקבלו בן היתר גג שמש פנורמי נפתח וצימוד לאפל קאר ואנדרואיד אוטו שידאג להזרים את המוזיקה שלכם למערכת המעולה של Beats שכאן. מערכת סאונד היא לא שיקול בבחירת רכב, אבל כשכביש פתוח והדייר סטרייטס רצים ברמקולים התחושה היא שמארק נופלר יושב לידך עם הגיטרה שלו. חבל רק שהסאונד של המנוע קצת עמום וגם בכל הנוגע לרעשי הרוח והדרך כבר נהגתי במכוניות מבודדות יותר, עם תג מחיר דומה ואף זול מהקופרה.
גיבור על בתחפושת
בלילה אני מזהה אצלה עוד פיצ'ר נחמד. כשאתה מכבה את הרכב בלילה נשלחות מכיוון דלתות הנהג והנוסע אלומות אור שמקרינות את הסמל שלה על המדרכה והכביש, ומזכירות את הזרקור שבו השתמש מפקד המשטרה של גוטהם כדי לקרוא לבטמן שיציל את העיר מעוד תעלול של הג'וקר. מאחורי הגימיק הזה מסתתרת בעיני הפילוסופיה של הקופרה: טיפוס אפרורי למרחוק שמתחת לבגדים לובש חליפה של גיבור על וחושף אותה ואת כוחותיו בשעת הצורך.
כשאני מחזיר אותה לסוכנות אחרי יממה מהנה נדמה לי שיש לי כבר תשובה לבחור ההוא. זאת לא סתם סיאט שבקצה העליון של לוח השעונים שלה רשום המספר 300, אלא משהו אחר — ונהדר לגמרי. האם הייתי משלם 250 אלף שקל עבור החוויה הזאת? אם היו לי אותם אני מאמין שכן.
תעודת זהות
מנוע: טורבו-בנזין 2,000 סמ"קהספק/מומנט: 300 כ"ס ב-6,500 סל"ד,
40.7 קג"מ ב-2,000 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית כפולת מצמדים 7 מהירויות, הנעה כפולה
ביצועים (יצרן): 4.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש,
247 קמ"ש מהירות מרבית, 13.5 ק"מ לליטר.
זיהום אוויר: 197 גרם CO2 לק"מ,
קבוצת זיהום 14 מ-15
בטיחות: 5 מ-5 כוכבים, 6 כריות אוויר
אחריות: שנתיים או 100 אלף ק"מ,
שנה שלישית בתוספת תשלום
מחיר: 268,000 שקל (מבחן),
250,000 שקל לגרסת הבסיס
+ ביצועים, יכולת דינמית נוחות נסיעה
- אבזור, תא נוסעים, צליל מנוע
ציון: **** וחצי