זוהמה, סירחון וקירות קורסים: מחדל התחנה המרכזית באשקלון
התחנה המרכזית בעיר נבנתה כבר לפני 55 שנה, והשנים ניכרות בה. לכלוך בכל מקום ותשתיות שבורות המסכנות את התושבים ואת העובדים הפכו לחלק מהנוף. החברות המתפעלות, העירייה ומשרד התחבורה יודעים שהקמת תחנה חדשה היא הכרח – אך זורקים את האשמה מאחד לשני
לכלוך וזוהמה בכל מקום, מחסור בפחי אשפה, קירות מפויחים וסדוקים, ספסלים מלאי חלודה, ארונות חשמל שבורים ותקרה שבכל רגע עלולה לקרוס על יושביה. כך נראה השער התחבורתי לעיר אשקלון - התחנה המרכזית שלה. ברק חדריאן, תושב העיר ופעיל ציבור, מנסה כבר שנים להביא לשינוי. "תחבורה ציבורית צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות", הוא אומר.
התחנה המרכזית באשקלון הוקמה ב-1965, כשהעיר מנתה רק 40 אלף תושבים. עם השנים אשקלון גדלה, אך התחנה המרכזית נשארה כפי שהייתה. "זו עיר של 140 אלף תושבים ואמורה לספק תחבורה ראויה. רבים בוחרים שלא להשתמש בתחבורה הציבורית", מוסיף חדריאן.
קירות התחנה שנמצאת במיקום מרכזי בעיר מספרים את סיפור ההזנחה שלה. התחנה באשקלון היא בבעלות חברת "נצבא החזקות", שבבעלותה תחנות מרכזיות רבות בארץ בהן התחנה המרכזית באר שבע, אשדוד, תל אביב, ירושלים ועוד. איציק ציפיאשוילי, מבקר חברת האוטובוסים "דן בדרום", נאלץ להגיע למקום בכל יום מתוקף תפקידו: "זה גועל נפש להיות פה. מבחינת סירחון, זה בלתי נסבל". לטענת "נצבא", חברת אגד היא שאמונה על התחזוקה השוטפת במקום. מלבד הסירחון, מסביר איציק שהתחנה מסכנת חיים יום יום והוא חושש לעתים להסתובב במקום. "בכל יום מישהו יכול להיפגע מהתקרה שעלולה לקרוס פה. עד שלא יקרה לא יזיזו יד".
אלונה שברוב, עובדת ב"פלאפל שניצל" בתחנה, מספרת על קריסת התקרה לפני יותר משנה. "נפלו מהתקרה אבנים. אנשים נכנסו לאוטובוס ובאותה דקה היא התפרקה. זה היה מפחיד". לטענת עובדים במקום, לא מדובר במקרה חריג. לטענתם, כשחלק מהתקרה קרס פתרו את העניין נקודתית. צוות הגיע ושיפץ את התקרה רק באזור שבו היא התפרקה אבל התקרה ממשיכה לקרוס בכל יום, כך מספרים העובדים והעוברים והשבים. "אין להם זמן אלינו", מתלוננת שברוב. סכנה ניצבת גם בדרכי גישת הולכי הרגל לתחנה.
"בחורף קפוא כאן, ואין שירותים"
התחנה המרכזית נמצאת במרכז העיר, על קרקע יקרה, ומהווה צומת מרכזי עבור תושבי הדרום שכן בית החולים "ברזילי" שנמצא סמוך לה מספק שירותים עבור תושבים רבים באזור. רותי אוחיון מגיעה לא אחת מקריית מלאכי השכנה לבית החולים עם בנה, ועושה זאת בתחבורה ציבורית. "אין לי ברירה אלא לעבור דרך התחנה הזו", היא מספרת. "לא נעים בכלל. מאוד ישן, לא מתקדם. בחורף קפוא כאן, ואין שירותים. זה לא נעים בכלל".
אפילו השלט הרעוע, התלוי מעל למה שנראה כמו ארון חשמל ישן, והציפורים המקננות מעליו, מנציח את הזמן הרב שעבר מאז חשבו לשפר את פני התחנה. חנויות רבות כמו מקדונלדס, שהיו בתחנה ומשכו צרכנים, כבר לא קיימים במקום.
"צריך לסגור את התחנה הרמטית, למצוא פתרון לבעלי העסקים, ואז לבנות מקום חלופי", אומר ראובן סולומון מוועד עובדי "דן בדרום". "יש הרבה תלונות לא רק על המצב של התחנה אלא על זה שהיא קטנה. בנו אותה בשנת 1965 ומאז מספר התושבים שולש. יש פה שלוש-ארבע חברות שפועלות. יש פה צפיפות. זו פונקציה שצריך לתקן אותה במהירות".
מי יממן את התחנה החדשה?
לאורך השנים נוהלו מאבקי כוח בין העירייה למי שמחזיק בתחנה, חברת "נצבא". על פי אתר החברה, "נצבא" החלה ב-2009 בפרויקט שדרוג התחנות המרכזיות. באשקלון היו לאורך השנים הבטחות רבות לשיפוץ או להקמת תחנה חדשה, אבל הדיונים בין החברה לעירייה עלו על שרטון.
ביולי, לאחר חילופי האשמות בין העירייה לחברה, החליט ראש העירייה, תומר גלאם, שהגיעו מים עד נפש. לדבריו, "נצבא" החזיקה את העיר כבת ערובה. הוא פנה ישירות למשרד התחבורה. מיד לאחר מכן יצאה הבשורה כי הובטח מימון להקמת תחנה מרכזית חדשה.
העירייה טוענת שהתכנון יצא לדרך, ובשיתוף עם משרד התחבורה אותר מיקום לתחנה החדשה, מול זו הקיימת, ליד האצטדיון העירוני. כעת מתפרסמת לראשונה תוכנית שינויי התנועה והקמת התחנה החדשה שנמצאת בימים אלו באישורים אחרונים. ראש העיר אף אמר בשיחות סגורות שאם המצב לא ישתנה ויישאר תקוע, הוא מוכן לסגור את התחנה כאקט מחאה. עם זאת, הוא מדגיש כי זה לא הזמן הנכון למחאות כאלו, כשאין ממשלה שיכולה לתת את הדין.
"הכוונות נכונות", אומר הפעיל החברתי חדריאן "אבל איך זה יקרה ומתי? אנחנו שומעים את זה יותר מדי ורוצים לראות את זה קורה. זו עיר שמתגאה בהסכם גג גדול והיא הולכת לגדול ל-300 אלף תושבים, צריך לחשוב על המענים בתחומים הללו".
תכנון על הנייר אולי יש, אבל ממשלה עדיין אין, ומשרד התחבורה עוד מנסה למצוא תקצוב להקמת התחנה. בזמן שהמאבקים נמשכים גם היום, תקרת התחנה יכולה בכל רגע להתמוטט. בעירייה, במשרד התחבורה ובאגד מפנים אצבע מאשימה לחברת "נצבא" והיא מצידה ממשיכה להאשים את "אגד" בניקיון הלוקה בחסר ואת העירייה על כך שהיא לא נותנת אישורים לשדרוג התחנה.
משרד התחבורה: "אנו תקווה כי יימצא תקציב"
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר: "התחזוקה השוטפת הינה באחריות 'נצבא' בלבד. במשרד התחבורה פועלים בשיתוף העירייה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית איתרה שטח מתאים בעיר ולאחר ברכת הדרך מהרשות המקומית נעשו במקום מדידות. בתקופה הקרובה יאושר התכנון הראשוני. לאחר מכן יינתן אומדן לעלות הבנייה ויימצאו תקציבים. אנו תקווה כי יימצא תקציב ב-2020 אולם מטבע הדברים נושאים אלו נמשכים זמן. במקביל אנחנו נעזרים בוועדה המחוזית דרום (וזוכים לשת"פ חיובי) לשנות סטטוטורית את ייעוד הקרקע בו מתוכננת התחנה החדשה מספורט לתחבורה".
מ"אגד" נמסר: "הכתובת לפנייתכם זו חברת 'נצבא', שהינה בעלת הנכס והיא הגוף האחראי לשמירה על התשתיות ולתיקון הקירות הקורסים והמתקלפים. 'אגד' פנתה ל'נצבא' עשרות פעמים (ויש מסמכים המעידים על כך) בדרישה לתיקון הקירות והטיח המתקלף, אולם בקשותינו נענו בהתעלמות. לגבי עניין העתקת התחנה - השטח החלופי שהוצע לאגד היה עבור העתקת המוסך בלבד וההצעה להעברת התחנה מעולם לא עלתה על הפרק. לגבי הניקוי - אגד מנקה את התחנה, והתחנה נקייה".
מ"נצבא" החזקות נמסר: "החברה הציגה לעירייה תכנית לבינוי ולשדרוג המתחם עליו עומדת התחנה. לא התקבל אישור מהעירייה ולכן אין בידינו לעשות דבר. אנחנו ממתינים לקבלת האישורים, ולכשיינתנו, נוכל להרוס את המבנה, ולבנות תחתיו מבנה מודרני, שיפעל עד שתקום תחנה חדשה. השירותים הציבוריים והתחזוקה השוטפת של התחנה מצויים תחת ניהולה וטיפולה של חברת אגד".
מלשכת ראש העיר תומר גלאם נמסר: "התחנה המרכזית באשקלון היא מחדל מתמשך של החברה המחזיקה בה ובתושבים כבני ערובה. התרעתי על כך מספר פעמים מול משרד התחבורה והצלחנו להביא בשורה לתושבים, על ידי השגת התקציב עבור תכנונה והקמתה ואנחנו בשלבים מתקדמים. אנחנו מקדמים בשיא המרץ את הקמת מסוף רמז, ובוחנים הקמת מסופים שייתנו מענה במקומה של התחנה. חברת נצבא הציגה הדמיה של פרויקט נדל"ני גרנדיוזי שלא מתכתב עם המרחב הציבורי באזור המשלב בתוכו יחידות דיור. הפרויקט לא נותן תחליף אמיתי לתחנה כפי שהיא ראויה להיות".