שתף קטע נבחר

אמוניה תועבר דרך אילת: "המערכת האקולוגית הימית תיפגע"

ברשות הטבע והגנים ובחברה להגנת הטבע מתנגדים לתוכנית להביא אמוניה לישראל דרך נמל אילת. בארגונים מזהירים מפני סכנה לאדם במקרה של תקלה וגם לאלמוגים

בארגוני הסביבה מזהירים מפני התוכנית להביא אמוניה לישראל דרך נמל אילת, שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לאלמוגים במפרץ.

 

חברת חיפה כימיקלים ביקשה לבחון ייבוא איזוטנקים של אמוניה דרך נמל אילת. הבקשה לבחון את פתרון נמל אילת פורסמה בכלכליסט, וכעת ברשות הטבע והגנים פנו למשרד להגנת הסביבה: "יש סכנה ממשית משינוע האמוניה לנמל אילת. אסון עלול לגרום לנזקים קטסטרופליים למערכת האקולוגית הימית".

 

 

במכתב שכתבו המדען הראשי של רט"ג ד"ר יהושע שקדי ואקולוג מפרץ חיפה ד"ר אסף זבולוני, נטען כי בהינתן מצב בלתי צפוי של תאונה או אירוע טרור, "האסון והנזקים עלולים להיות קטסטרופליים, לא רק לאדם, אלא גם למערכת האקולוגית הימית".

 

במכתב שנשלח לשולי נזר, סמנכ"לית בכירה במשרד להגנת הסביבה וראש הוועדה הבין משרדית המייעצת בנושא חומרים מסוכנים, מציינים ד"ר שקדי וזבולוני כי "מפרץ אילת מהווה משאב טבע ייחודי בעל חשיבות רבה בקנה מידה לאומי ובינלאומי. ברמה הלאומית, זהו המקום היחיד בישראל שבו מתקיימות שוניות אלמוגים בעלות עושר ומגוון מינים גבוה במיוחד שאין שני לו במערכות אקולוגיות אחרות בארץ".

 

בנוסף, מציינים השניים, כי שוניות מפרץ אילת הן מהשוניות הצפוניות ביותר בעולם. הן מצליחות להתקיים בקצה גבול התפוצה העולמי של שוניות האלמוגים בזכות תנאים מאוד ייחודיים המאפיינים את מפרץ אילת: בעוד שוניות ברחבי העולם מלבינות, השוניות במפרץ אילת עדיין משגשגות. "כל אלה מקנים למפרץ אילת חשיבות גבוהה לשימור לא רק ברמה הלאומית, אלא גם ברמה הבינלאומית", נטען במכתב.

 

לטענתם, לפי הידוע להם "למפרץ אילת נשקפת סכנה ממשית כתוצאה משינוע האמוניה לנמל אילת". עוד ציינו כי לא הייתה התייחסות לפוטנציאל הפגיעה במערכת האקולוגית הימית. "במקרה של שפיכת אמוניה נוזלית לים היא תיצור 'שלולית רותחת'. חלק מהאמוניה שבשלולית תתאדה ליצירת ענן רעיל (קטלני לאדם) וחלק יתמוסס לים". יש לציין, נכתב בפנייה למשרד להגנת הסביבה, כי הדבר עלול לגרום לעלייה בטמפרטורת פני הים, עלייה ב-PH שתשנה את הכימיה של המים ועלולה להיות קטלנית ליצורים ימיים. למכתב צורפה חוות דעת של ד"ר אפרת מידר, העוסקת באוקיינוגרפיה כימית וחלק מצוות היועצים של התוכנית הימית לישראל.

 

אלמוגים במפרץ אילת ( צילום: ד
אלמוגים במפרץ אילת. ארכיון( צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)

 

"מפרץ אילת כולו, ובפרט שוניות האלמוגים, מהווים את מוקד המשיכה התיירותי העיקרי של העיר אילת והאזור", אומרים בחברה להגנת הטבע. "מדובר במשאב טבע, המהווה נכס כלכלי משמעותי ביותר לעיר, אולם למרות חשיבותו של המפרץ, מבחינה אקולוגית ותיירותית, ההגנה עליו לא חוזקה בשנים האחרונות, אלא להיפך - מפרץ אילת נתון ללחצי פיתוח שהולכים וגוברים, ולהצעה להופכו ל'נמל השער הדרומי של ישראל', תוך הגברת הפעילות הימית בו, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. החברה להגנת הטבע מתנגדת בכל תוקף לייבוא אמוניה לישראל דרך מפרץ אילת וקוראת לממשלה לשמור על מפרץ אילת, על ידי חיזוק ההגנה על המפרץ ושוניות האלמוגים, באמצעות שמורות טבע ימיות וצמצום הפיתוח סביבו".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי הם נמצאים בימים אלה בתהליך בחינה של החלופה בהיבטים תפעוליים, בטיחותיים וביטחוניים, בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים, גם במסגרת המנחה הלאומי לחומרים מסוכנים - כפי שביצע בבחינת החלופות הקודמות. בין יתר הסיכונים, ייבחנו גם הסיכונים האקולוגיים לשמורת האלמוגים במפרץ אילת. "עיריית אילת, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע העבירו למשרד את התייחסותם הנוגעת לחלופה המוצעת וליישומה, והמשרד בוחן את הנושא. המשרד יעביר בתקופה הקרובה לחברת חיפה כימיקלים בקשה להגשת מידע נוסף, להכנת סקר השפעה על הסביבה הימית. לאחר קבלת המידע השלם ניתן יהיה לסיים את הבחינה הסופית", נמסר. יש לציין כי התסקיר טרם בוצע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה
אלמוגים במפרץ אילת
צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה
מומלצים