המוצרים התייקרו, והצרכנים צימצמו את סל הקניות ב-2019
לפי סטורנקסט, המכירות בשוק מוצרי הצריכה אמנם עלו, אבל פחות מהגידול הטבעי באוכלוסייה. הערכות: רפורמת סימון המוצרים שנכנסה לתוקף החודש תחריף את הירידה במכירות
הצרכנים הגיבו לגל עליות המחירים ב-2019 בצמצום הסל. מנתוני חברת סטורנקסט עולה כי מכירות שוק מוצרי הצריכה - מזון, משקאות, טיפוח אישי ומוצרים לבית - צמחו ב-2.5% ל-47.3 מיליארד שקל, תוספת של 1.1 מיליארד שקל בשנה. אך בנטרול עליות המחירים, המוערכות בכ-1.2%, עמדה הצמיחה הריאלית על 1.3%.
גל התייקרויות בדרך? נטו הוזלות באי ודאות
בעקבות גל ההתייקרויות: כחלון מאריך את הפחתת המכסים
מתחילת השנה: עלייה של 2.8% במכירות מוצרי החלב
מכיוון שהצמיחה הטבעית באוכלוסייה היא כ-2.2%, הנתונים מצביעים על ירידה ריאלית במכירות.
העלייה הגבוהה ביותר, 3.7%, נרשמה בשוק המוצרים לבית בעקבות העליות במחירי מוצרי הנייר אצל שלוש החברות השולטות בתחום, חוגלה, סנו ושניב. מכירות קטגוריית המשקאות צמחה ב-2.7% בעקבות העלאות מחירי כל המשקאות על ידי החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל), טמפו ויפאורה. מכירות המזון צמחו בשיעור הנמוך ביותר, 2.2% בלבד.
הירידה הריאלית במכירות שוק המזון ב-2019 נרשמה רגע לפני שרפורמת סימון המזון המזיק נכנסה לתוקף לפני שבוע. הערכות המבוססות על תגובת הצרכנים בצ'ילה, שבה מופעלת רפורמת הסימון, מראות כי מכירות המוצרים עתירי הסוכר, הנתרן והשומן הרווי יירדו בחודשים הראשונים של 2020.
זאת ועוד: הירידה במכירות לא צפויה להיבלם בהמשך, כפי שקרה בצ'ילה, מכיוון שבישראל יש לרפורמה פעימה שנייה, שתיכנס לתוקף בינואר 2021 באופן שיחמיר את הדרישה לצמצום אותם רכיבים, ובעקבותיה צפוי הסימון האדום להתרחב.
הצמיחה השנתית במכירות הושגה בין היתר בזכות עלייה של 4.2% במכירות דצמבר. זאת, לאחר שבסיכום 11 החודשים הראשונים של השנה עלה השוק ב-2.3% בלבד ביחס לתקופה המקבילה ב-2018.
גל עליות המחירים החל ביוני 2018, עם ההודעה של יצרניות מוצרי הנייר ואחריהן המחלבות על עליות מחירים בשל התייקרות חומרי הגלם. קודם לכן נמנעו הספקים להודיע על התייקרויות, דבר שהוביל את שופרסל, ובעקבותיה את שאר הרשתות, להעלות מחירים על דעת עצמן, בעיקר במוצרים שבהם הרגישות הצרכנית למחיר נמוכה.
גל התייקרויות
בעוד שהתייקרויות החלב והנייר התקבלו בהבנה על ידי הצרכנים לנוכח התייקרות מתמשכת בחומר הגלם המרכזי, גל ההתייקרויות שביצעו שלוש חברות המשקאות, קוקה-קולה, טמפו ויפאורה בקיץ שעבר, נענה בצמצום הצריכה. הדבר לא בלם את גל ההתייקרויות שנמשך עם עלייה במחיר הטונה, המלח, התה והאורז, ועם עלייה נוספת של מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4% במאי האחרון.
בהמשך הודיעה יוניליוור על העלאת מחירים באמצעות צמצום מספר המוצרים באריזות בלי להוריד את המחיר בהתאם. אסם, שניסתה להעלות מחירים במארס וחזרה בה, החלה לפזול לתחום הפרימיום והשיקה מוצרים חדשים כמו סדרת הזהב של פתיתים וסדרת סלטי טחינה עם ירקות, שמחירם גבוה ממחירי מוצרי הבסיס של החברה.