הצפת מטוסי הקרב: "חיל האוויר הטוב בעולם, אבל בניקוז יש לו מה ללמוד"
ראש המועצה האזורית נחל שורק התריע בפני בכירי חיל האוויר על בעית ההצפות בבסיס חצור כבר ב-2013 כשכיהן כיו"ר רשות הניקוז שורק-לכיש. בריאיון לאולפן ynet סיפר: "לצערי הם לא קראו נכון את המפה והחליטו לעשות עבודות קוסמטיות"
ראש המועצה האזורית נחל שורק, אלי אסקוזידו, התייחס הבוקר (יום ב') באולפן ynet לנזק שנגרם למטוסי הקרב בבסיס חצור בעקבות ההצפות והגשמים, ואמר כי התריע בפני בכירי חיל האוויר על בעית הניקוז בבסיס כבר ב-2013 מתוקף תפקידו כיו"ר רשות הניקוז שורק-לכיש. אסקוזידו נפגש אז עם בכירי חיל האוויר והתריע בפניהם שכדי לפתור את בעית ההצפות יש להטות את נחל האלה ונחל ברקאי הזורמים בסמוך לבסיס.
שמונה מטוסי קרב מסוג F-16 נפגעו בהצפה, המתרחשת בפעם השנייה בשנים האחרונות בבסיס, שבו פועלות גם יחידות חשובות נוספות של חיל האוויר, לצד טייסות קרב. במשך שלושה ימים מנעה הצנזורה הצבאית דיווח על המקרה, וגם כעת אסורים לפרסום חלק מהפרטים.
אתמול נחשף ב-ynet כי כבר לפני שבע שנים הפצירה המועצה האזורית בחיל האוויר לממן מחצית מתוכנית ניקוז, אך בחיל הסתפקו בתיקונים חלקיים. בפנייה למערכת הביטחון במאי 2013, במכתב שכותרתו "הצפות בבסיס האמור של חיל האוויר", ציינה המועצה האזורית כי "רשות הניקוז האזורית תהיה מוכנה להכין על חשבונה תוכנית אב חדשה ומעודכנת ובלבד שיימצאו מקורות המימון למימוש ההמלצות".
"אחרי ההצפה הקודמת ב-2013 נפגשנו בבסיס חצור עם כל בכירי חיל האוויר", סיפר אסקוזידו. "המסלולים הוצפו אז והמטוסים הועברו לתל נוף כי הבסיס לא היה כשיר לטיסות. הם הראנו לנו בפגישה שהדירים של המטוסים הוצפו ונגרם נזק של 20 מיליון. אמרתי להם שמבחינה מקצועית הדבר הנכון כרגע זה להכין תכנית, להביא יועצי ניקוז מומחים, ושצריך כנראה להטות את הנחל ולגרום לזה שכמויות המים שזורמות באירועי גשם כאלה לא יציפו את הבסיס. מפקדי חיל האוויר לצערי החליטו לעשות עבודות ניקוז מקומיות, משהו קוסמטי".
הוא הסביר: "מים זה דבר שאי אפשר לשלוט עליו אבל אפשר לתכנן אותו. כשיש כמות גדולה של מים היום הנחלים עולים על גדותיהם ואז הם גולשים לתוך הבסיס, יש אנשים שלמדו באוניברסיטה, מבינים איך עושים את זה, מכינים תכנית מה נכון לעשות, איך להטות את הנחל ואיך להרחיב את הנחל. לגבי הביצוע אמרתי להם שביחד נביא את כסף ממשרד החקלאות, ומהמדינה".
- הם זלזלו לדעתך?
"אני חושב שהם לא קראו את המפה נכון וחשבו שאם הם יעשו עבודות פנימיות בתוך הבסיס הם יתגברו על המים. בכירי חיל האוויר יודעים להתגבר על הצבאות הטובים ביותר, חיל האוויר שלנו הכי טוב בעולם, אבל בניקוז יש להם עוד מה ללמוד. אני בטוח שעכשיו אחרי הגשם האחרון יתכננו מהר את הנושא ואני בטוח שבגשם הבא בסיס חצור לא יוצף".
הבוקר התייחס קצין בכיר בחיל האוויר לנזק שנגרם למטוסים והודה כי היה צריך לפנות אותם מבעוד מועד. "בעבר טיפלנו במערכת הניקוז בבסיס, אבל בהחלט היינו צריכים לפנות מוקדם יותר את הדירים התת-קרקעיים", אמר הקצין. "בשעה 05:00 ביום חמישי היה יבש - ותוך חצי שעה הבסיס הוצף ב-50 מיליון ליטר מים בעוצמה שלא הכרנו בעבר. המים מוטטו קירות בטון".
לפי הקצין חמישה מתוך שמונת המטוסים נפגעו בצורה קלה וחזרו לטוס - ושלושה ישובו לטוס בימים הקרובים. "שני דירים תת-קרקעיים הוצפו במהלך האירוע, וטעינו שלא פינינו את המטוסים למסלול", אמר הקצין. "נלמד ונפיק לקחים מהאירוע הזה". הוא הוסיף כי "נערכנו בתחילת שבוע שעבר למזג האוויר הצפוי לפי סדר עדיפות של חיי אדם, ציוד רגיש ומטוסים ותשתיות מבצעיות".
בתוך כך, נמסר מצה"ל הערב כי "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר, נחלים הסמוכים לבסיס חצור עלו על גדותיהם והציפו מספר מוקדים בבסיס. בין התשתיות שהוצפו היה גם מבנה בבסיס, בו שהו באותו הזמן שלושה חיילים. החיילים חולצו בשלום מהמתחם. אין נפגעים בנפש והחיילים לא נזקקו לטיפול רפואי".