בתום שנה של עבודות: גשר יהודית ייפתח מחר
הגשר בתל אביב, שעמד במרכזה של סערה פוליטית וציבורית, שגררה לבסוף סגירה חלקית של נתיבי איילון, ייפתח מחר לתנועת הולכי רגל, אופניים וכלים ממונעים זעירים
גשר יהודית, המתנשא מעל נתיבי איילון ומסילת הרכבת במרכז תל אביב, ייפתח מחר (שני) ללא טקס מיוחד לציבור הרחב אחרי שנה של עבודה אינטנסיבית וסערה ציבורית בעקבות מחאת החרדים על העבודות בשבת. הגשר יאפשר עם פתיחתו תנועה חופשית של הולכי רגל, אופניים וכלים ממונעים זעירים (דוגמת קורקינטים) ממערב העיר לחלקה המזרחי ובכיוון ההפוך, וכן תנועת הולכי רגל מרמת גן וגבעתיים למרכז תל אביב.
בחברת נתיבי איילון, שהובילה את פרויקט הקמת הגשר יחד עם עיריית תל אביב, מקווים שעם פתיחת תחנת הרכבת הקלה התת-קרקעית של נת"ע בשדרות יהודית יפחת במידה ניכרת גם מספרם של כלי הרכב הפרטיים שמגיעים לאזור העסקי העמוס ברחוב יגאל אלון. כבר היום מדובר באזור פקוק במיוחד, הכולל בין היתר את עשרות אלפי העובדים במגדלי "אלון", "אמפא" ("אלקטרה"), "טויוטה" ועוד.
פרויקט הגשר הוא מהמרתקים שנבנו לאחרונה בתל אביב. עלותו נאמדת ב-100 מיליון שקל והוא צפוי להפוך בעתיד לאחד האייקונים המרכזיים של העיר העברית הראשונה. במבט על הגשר מלמעלה, ניתן להבחין מיד שנקודות הקצה בשדרות יהודית וברחוב יגאל אלון אינן חופפות. כדי להתגבר על המרחק, מתפתל הגשר במרכזו.
"אפשר להגיד שבמרכז הגשר יש טוויסט בעלילה שנועד לאפשר את חיבור שתי נקודות הקצה", הסביר בחודש נובמבר האחרון איתמר גולדברגר, ראש אגף הנדסה בחברת נתיבי איילון. "הפיתול בגשר אפשר לנו ליצור כבר בשלב התכנון הסטה של כמעט 20 מטר צפונה, כדי לאפשר שהגשר ירכב על אותה קורת ראש ועל אותן קורות משנה".
אורכו של הגשר כ-110 מטרים, גובהו כחמישה מטר וחצי והוא בנוי מ- 1,400 טונות פלדה שמרכיבות אותו. לצורך ריצוף הגשר נדרשו 1500 מ"ר של דק מבמבוק וכ-800 מ"ר של צבע מיוחד לצביעת שביל האופניים. אהוד שפירא, מנכ"ל חברת הבת של קבוצת אורון, שהקימה את הגשר, אמר כי "התמודדנו בהצלחה עם אתגרים רבים במהלך הדרך עד למסירתו המוצלחת של הפרויקט לנתיבי איילון. אני מאמין שהציבור יעשה שימוש נרחב בגשר, שחשיבה רבה הושקעה בתכנונו, במטרה להפוך אותו לאייקון עירוני חשוב ומרכזי".
ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "כפי שהבטחנו, גשר שדרות יהודית אכן קם. גם אם חיכינו לו זמן רב מדי בגלל לחצים פוליטיים, התערבות פוליטית של שר התחבורה לשעבר ובעיות בביצוע. הגשר הוא אלמנט חשוב בחזון שלנו לתעדוף הולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך צמצום תנועת הרכב הפרטי וחיבור חלקי העיר השונים. בשנים הקרובות נוכל לראות ברחבי העיר עוד ועוד פרויקטים עם מטרה דומה".
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, אמר: "גשר יהודית בדומה לפרויקטים נוספים של נתיבי איילון מייצר חלופות לרכב הפרטי במטרה להקל על העומס בכבישים. הגשר מייצר רצף אורבני בין שני צידי נחל איילון, אשר יחבר את מערב ומזרח העיר תל אביב, ויאפשר מעבר בטיחותי להולכי רגל ורוכבי אופניים שיתחבר לרשת שבילי האופניים 'אופנידן'. מדובר בפרויקט חשוב שיסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתל אביב באמצעות תחבורה ירוקה וישפיע על המרקם האורבני של העיר לרווחת תושבי המטרופולין".
העבודות להקמתו המתוכננת והמתואמת של גשר שדרות יהודית, שהיו אמורות להתקיים בין אוגוסט לאוקטובר 2018, נדחו עקב התערבות שר התחבורה לשעבר ישראל כץ. על כץ לחצו חברי המפלגות החרדיות בשל העבודות שתוכננו להתקיים בשבת. בעקבות כך הגישה עיריית תל אביב-יפו עתירה לבג"ץ. שופטי בית המשפט העליון הבהירו לשר כי החלטתו אינה סבירה ואישרו את העבודות במתכונתן המקורית. לאחר עיכוב של כחצי שנה, העבודות להקמת הגשר החלו בינואר 2019.