הממשלה אישרה רשמית את הפרטת נמל חיפה
המדינה תבקש לפחות מיליארד שקל ממשקיע או קבוצה שיבואו ויכינו את הנמל לקראת התחרות שתגיע עוד שנתיים עם פתיחת הנמל הפרטי
ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה היום (ג') את הפרטת הפעילות בנמל חיפה. הדיון בנושא היה אמור להערך אתמול והוא נדחה ב-24 שעות, ואושר כאמור כעת.
הדרישה: לפחות מיליארד שקל על הפרטת נמל חיפה
סוף לסכסוך בחיפה: מסלול שדה התעופה יוארך, בניית הנמל החדש תושלם עבודת נמלים: לראשונה זה עשור נמל חיפה השאיר קצף לנמל אשדוד
המדינה תבקש לפחות מיליארד שקל ממשקיע או קבוצה שיבואו ויכינו את הנמל לקראת התחרות שתגיע עוד שנתיים עם פתיחת הנמל הפרטי באזור שיופעל על ידי SIPG הממשלתית הסינית, ולאורך 25 שנה.
400 מיליון שקל ראשונים מיועדים לפיתוח הנמל, כאשר חברת נמלי ישראל תשדרג את הרציפים שם מכספה ובסכום דומה עד שנת 2030. הפרטת נמל חיפה כוללת יציאה לגמלאות של כ-200 מתוך 1,000 עובדי הנמל בעלות של כ-2.7 מיליון שקל לעובד, כמו גם הבטחת חסינות מפיטורי התייעלות של העובדים שישארו שם לאורך עשור ויותר, עם רשת ביטחון ממשלתית של עד 70% משכרם.
עדיפות לרוכש מתחום המכולות והשינוע הימי
עיון בהצעת המחליטים מעלה שהניסיון הנדרש מהמפעיל החדש הוא בהפעלת טרמינלים ימיים עם אחזקות בנמל זר של לפחות 30% וטיפול שנתי של כשני מיליון מכולות; ניסיון בשינוע ימי של צי אוניות בהיקף של כ-250 אלף מכולות או בעלות על צי של 30 אוניות; הרוכש (אחד או קבוצה) יחזיקו לפחות 50.1% מהגוף שמתמודד על המכרז, כאשר התמורה שהוא מציע על הנמל תהיה מורכבת משילוב הצעת המחיר, הניסיון והוותק, שאליהם יוסיפו עוד 50 מיליון שקל אם הרוכש מתמחה בשינוע ומסחר במכולות.
לגבי זהות הרוכש המדינה עקרונית פותחת את השערים לכל גוף להתמודד, עם קביעה ש"יהיו השרים רשאים להורות, לאחר קבלת התייחסות גורמי הביטחון, על מנת להגן על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, על הפסקת השתתפות של משתתף ו/או מרכיב ממרכיביו בהליך המכירה, או להתנות בתנאים, מטעמים האמורים, את המשך ההשתתפות בהליך המכירה". ברקע טוענים במשרדי הממשלה שהסיכוי שיאפשרו לסינים להתמודד, בוודאי אחרי שידוע שהם יפעילו את הנמל הפרטי החדש שם, הוא יחסית נמוך.
נמל חיפה סיים את 2018 (הדו"ח האחרון שפורסם) עם עלייה ברווח הנקי מכ-96 מיליון שקל ב-2017 לכ-177 מיליון שקל, זינוק של כ-85%. ההכנסות של הנמל מפעילות המכולות והרכב הסתכמה בכ-907 מיליון שקל, עלייה של כ-11% לעומת שנת 2017.
הפרטת הנמל היא השנייה שמבוצעת בישראל, כאשר לפני כשבע שנים המדינה הפריטה את פעילות נמל אילת לאחים נקש בעבור כ-120 מיליון שקל. נמל אשדוד עומד אף הוא בפני הפרטה, אולם עד היום לא גובש הסכם רשמי מול העובדים וההסתדרות שם.