האם להשאיר בגן או להעלות לכיתה א'?
הורים שילדיהם בגן חובה מתלבטים לא מעט האם כדאי להעלות את הילד לכיתה א' או שמא יהיה עדיף שישאר בגן לשנה נוספת. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להבין האם הילד מוכן ובשל לעלות לבית הספר
*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים
בתקופה זו של השנה הורים רבים מתחבטים בשאלה אם להעלות את הילד הרך לכיתה א' בשנת הלימודים הקרובה, או להשאירו בגן שנה נוספת. הדילמה נובעת משאלת המוכנות של הילד להתמודדות עם מערכת חדשה שאינה מוכרת לו, אבל בעצם ראוי להתייחס לנושא ולתהליך כולו כאל רצף, ולא כאל מעבר. המעבר מהגן לכיתה א' צריך להיות כמו המעבר מכיתה לכיתה בסיום כל שנה בבית הספר, ולא לדרוש מאמץ מיוחד ובלתי סביר.
בשאלת המוכנות של הילד לעלייה לכיתה א' יש לדון בשני מושגים - מוכנות ובשלות. היבט המוכנות קשור בשאלת הכישורים והיכולות של הילד. האם יש לילד שלי את היכולות הנדרשות להצליח במשימות העומדות לפניו בכיתה א'? האם הוא רכש היכרות עם אותיות, מזהה, כותב את שמו? האם הוא מבצע פעולות חשבון בסיסיות? האם הוא מסוגל להתרכז ובעל יכולת למידה בשלב זה? היבט הבשלות הוא בעצם הגורם הפסיכולוגי, המאפשר לנו להסתגל למצבי חיים שונים. הבשלות מושגת כחלק מתהליך ההתפתחות הטבעי של הילד, ואין לנסות ולהאיץ אותה. איך תדעו שילדיכם בשל? בדקו את יכולתו להשתלב חברתית, את האופן שבו הוא מתמודד עם חוקים חדשים וכיצד הוא מתמודד עם מערכת חדשה ולא מוכרת הדורשת ממנו, למשל, לדחות סיפוקים.
מהו השוני המרכזי בין בית הספר והגן, שדורש הסתגלות רבה כל כך? בית הספר הוא מערכת מובנית יותר, יש בו שיעורים והפסקות, הישיבה ממושכת יותר והילד נדרש לטווחי ריכוז ארוכים יותר. ילד שרגיל לשחק כאוות נפשו בגן, עלול להתקשות בהסתגלות למצב החדש שבו הוא רוצה לשחק אבל חייב ללמוד, או שהוא רוצה לאכול אבל נאלץ להמתין עד ההפסקה.
גם המבנה הפיזי עצמו חדש. בית הספר לרוב גדול יותר מהמבנה שבו היה הגן, והילדים נדרשים להסתגל ולהתמצא במרחב. כדי להכין את ילדיכם טוב יותר להסתגלות למרחב בבית הספר, רצוי לבקר בו כמה פעמים, לתרגל עם הילד את ההליכה במסדרונות לאזור הכיתה שלו, ואפילו לתרגל את הדרך הביתה. חשוב להכיר לילד את הדמויות המרכזיות שיהיו חלק בלתי נפרד מהיום יום שלו - המורה, המנהל, השומר או היועצת. ככל שהפנים יהיו מוכרים יותר, כך יקל על הילד להסתגל למקום החדש.
אם ילדכם עתיד לעלות לכיתה א' בשנת הלימודים הקרובה, כדאי שתשימו לב כבר כעת לקשיים אפשריים ותטפלו בהם. למשל, חשוב לבצע בדיקות ראייה ושמיעה, לנסות להאריך את טווחי הקשב של הילד, ולהבחין אם הוא מתקשה בכתיבה, בציור או בהגייה של מילים מסוימות. חשוב להתבונן גם בתפקוד המוטורי-הגופני שלו, ולבחון אם, למשל, נוח לו כשהוא יושב על כיסא.
כמובן שלדברים אלה ערה גם הגננת, אבל אין זה מבטל את אחריות ההורים. לרוב, תהיה זו הגננת שתפנה אתכם אל מכוני התפתחות שונים, כדי לקדם את מוכנות הילד לכיתה א'.
הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מרצה במכללת לוינסקי לחינוך ובעלת קליניקה פרטית