טקס האוסקר ה-92 חל הלילה. הנה התחזיות שלנו לזוכים השנה
מי ייקח: 1917, היו זמנים בהוליווד או האירי הזה שכולם אמרו לך לראות? ניסינו לנחש. לא מסכימים? בואו להתווכח בתגובות
אז הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם באוסקרים השנה:
1. דבר ראשון שכדאי לדעת זה שרשימת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר מפתיעה לטובה. שיהיה ברור, אנחנו אוהבים את מרוץ הסוסים השנתי שנקרא "אוסקרים". זה ה־›לייאוף, ליגת האלופות והסופרבול של מי שלא מתעניין בספורט. אבל עם זאת, לעתים נדירות הנבחרות הנערצות עלינו הן אלה שמגיעות למעמד הגמר. השנה יש תשעה סרטים, כולם הופיעו ברשימת סרטי השנה שלנו לשנת ,2019 וכמעט כל אחד מהם ישמח אותנו אם יזכה.
בשנים האחרונות האוסקרים עשו כמיטב יכולתם לה־›וך את חזאי התחרות לקצת ענווים יותר. הטקס, שעד לפני כמה שנים היה צפוי מאוד למי שידע לעקוב אחרי עלי התה של הטקסים המקדימים, ה־›סיק לצעוד בנתיבים הברורים מאליהם. הימרתם על "לה לה לנד"? קיבלתם את "אור ירח". סימנתם את "רומא"? קיבלתם את "הספר הירוק". כך זה יהיה גם השנה, במרוץ הצמוד והמותח למדי בין ,"1917" "פרזיטים" ו"היו זמנים בהוליווד" של טרנטינו, כש"ג'וקר", המוביל מבחינת מספר המועמדויות, עומד צמוד אליהם ובודק אפשרות להכות את התחזיות ולה־›תיע ברגע האחרון. אם נמשיך ונתבונן בתקדימי השנים הקודמות, הרי שרוב הסיכויים הם שגם השנה פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבימוי יפוצלו לשני סרטים שונים, לאחר שעד לאחרונה הם כמעט תמיד הלכו יחד. אז אם "1917" יזכה בסרט, "פרזיטים" יזכה בבימוי, ולה־›ך. ואולי זה בכלל יהיה הערב של טרנטינו.
2. בואו נתבונן לרגע ב"האירי" של מרטין סקורסזה. בסביבות אוקטובר־נובמבר 2019 היו רגעים שבהם לא מעט מבקרים אמריקאים הכריזו שזה הולך להיות הסרט שיביא סוף־סוף אוסקר ראשון לנטפליקס. אבל לא רק שהסיכויים לכך נראים כעת זעומים, אלא שיש סיכוי מסוים ש"האירי" ועשר המועמדויות שלו ייצאו בסוף הטקס עם אפס פסלונים, כשבתרחיש הכי אופטימי "האירי" עשוי לזכות בפרס אחד בקטגוריה כמו עריכה או עיצוב.
הפרשנים יכתבו ביום שני בבוקר על אפקט ה"אנטי-נטפליקס", כשהם ממחזרים את הכתבות מהשנה שעברה - כש"רומא" הפסיד ל"הספר הירוק" - על כך שהוליווד עוד לא מוכנה לתת פסלונים לנטפליקס ועל שמרנות, טכנופוביה ועוד מרעין בישין. אבל השנה זה לא יהיה נכון. ואגב, סרטים של נטפליקס ייצאו מהטקס עם לפחות שני פרסים - עבור שחקנית המשנה והסרט התיעודי.
"האירי" ו"סיפור נישואים", שגם עשו סיבובים יפים בבתי הקולנוע לפני הקרנתם בשירות הסטרימינג, פייסו לא מעט מאלה שחשבו שלנטפליקס לא מגיע אוסקר. מעבר לזה, המעמד של סקורסזה בהוליווד הוא כזה שאם הוא הסכים לעשות סרט לנטפליקס, היא כנראה קיבלה תעודת כשרות גם מגדולי הטהרנים, שהבינו שבלי נטפליקס איש לא היה כותב צ'קים נדיבים שיממנו שניים מהסרטים הטובים של השנה.
בשנה שעברה, הקרב בין "רומא" ל"הספר הירוק" אכן היה בין אסכולות קולנועיות. סטיבן ספילברג, שהיה אחד המשקיעים ב"הספר הירוק", לא רצה רק שהסרט שלו יזכה אלא גם להוכיח שעדיין מוקדם מדי לתת פרסים לסרטים שעיקר חייהם מתקיימים במכשירי צפייה ביתיים. הנראטיב של ספילברג ניצח, אבל סקורסזה הוא אחד מחבריו הקרובים ביותר. לכן, למרות שגם השנה יש לו סרט בתחרות (חברת ההפקה של ספילברג, אמבלין, חתומה על ,"1917" וסם מנדס הוא בן טיפוחיו מאז "אמריקן ביוטי"), המאבק בין הסרטים אינו גולש להאשמות לגבי פורמטים ופלטפורמות.
בקיצור, "האירי" הכשיר את נטפליקס עבור הדור של ספילברג. לראיה, אפילו הוא, המתנגד הגדול ביותר של נטפליקס בהוליווד, חתם בסוף ינואר להפיק עבורם סרט בפעם הראשונה - אם כי רק כמפיק, לא כבמאי. אם תהיתם, מדובר בביוגרפיה הקולנועית של המלחין לנארד ברנסטין, שמביים בראדלי קופר.
אז למה "האירי" יישאר ככל הנראה בלי כלום? לא בגלל נטפליקס, אלא כי לא משנה כמה שיבחו והעריצו אותו, קשה לדמיין שזה הסרט שיהיה הבחירה הראשונה בטופסי ההצבעה. אם האוסקרים היו האולימפיאדה, יש סיכוי ש"האירי" היה יוצא עם מדליות ארד רבות - אבל בלי כאלה מזהב.
3. בואו נדבר על "פרזיטים". סרט השנה שלנו ללא שום ספק, אחד הגדולים של השנים האחרונות - ויותר מזה, תופעה בינלאומית. הקהל הבינלאומי לא לגמרי בקיא בקולנוע הקוריאני, שהסינפילים משתפכים עליו כבר שנים. אבל נדמה שכמעט כל מי שהשתכנע ללכת לראות את "פרזיטים" יצא מופתע והמום מהסרט הזה שמתחיל מצחיק, בכל 20 דקות יורה עוד איזושהי הפתעה, ונגמר מפלצתי. 120 אלף איש צפו בו רק בישראל, מספר עצום למה שנחשב "סרט סינמטקים" או "סרט פסטיבלים" והפך להצלחה קופתית בכל העולם.
זה סרט שכמעט ולא מצאתי לו אופוזיציה, אבל האם הוא מספיק אהוב כדי להפוך לסרט הראשון שאינו דובר אנגלית שזוכה באוסקר? בשנה שעברה "רומא" ניסה לעשות את זה ונבלם, אבל אז זה היה אולי בגלל נטפליקס, או בגלל שהוא דובר ספרדית. מה שכן, "פרזיטים" עשה היסטוריה הוליוודית כשזכה בסוף ינואר בפרס האנסמבל בפרסי גילדת השחקנים, המקבילה שלהם לפרס הסרט הטוב ביותר. אם השחקנים בעדו - והם הרוב מבין חברי האקדמיה - אולי אנחנו עומדים לפני זכייה היסטורית.
4. כשהיינו ילדים, להורים שלנו היה פתגם שגור (ומעצבן): "שניים רבים, השלישי לוקח". זו אולי תהיה הכותרת של האוסקרים האלה. בזמן ש-""1917 ו"פרזיטים" נראים כמו המועמדים המובילים, "היו זמנים בהוליווד" עלול לעקוף אותם בסיבוב בדרך לפרס הגדול. זה לגמרי יכול לקרות, וזה לא יבוא בהפתעה גמורה. "היו זמנים בהוליווד" כבר זכה בגלובוס הזהב בקטגוריית הקומדיה, ממש כמו ש"הספר הירוק" עשה לפני שנה ואז דילג אל האוסקר - ואני מתעלם כרגע מהעובדה שאנשי גלובוס הזהב לא יודעים מה זאת קומדיה. רוצים עוד? טרנטינו זכה גם בפרס הסרט הטוב ביותר בפרסי בחירת המבקרים, שהוא חזאי אוסקרים לא רע.
זה באמת סרט מצוין, אחד הכי טובים של טרנטינו. ובעיקר - זה סרט על הוליווד, וזה מה שהוליווד הכי אוהבת. "הספר הירוק", "בירדמן", "ארגו" ו"הארטיסט" - ארבעה סרטים בשמונה השנים האחרונות זכו באוסקר ועסקו באחורי הקלעים של עולם הבידור, למשל קולנוע, תיאטרון ומוזיקה. בחירה ב"היו זמנים בהוליווד" נושאת גם אמירה פנים-הוליוודית. בשעה שבניו יורק מתנהל משפט האונס נגד הארווי וויינסטין, אם מישהו רצה לזקוף את הצלחותיו של טרנטינו ליכולת השיווק וההפצה של וויינסטין, בא הסרט הזה, שהופק על ידי דייוויד היימן (שמתחרה בעצמו גם כמפיק "סיפור נישואים") וטום רותמן (ראש אולפני סוני) - ומוכיח שטרנטינו.
5. אז האם יזכה בפעם הראשונה בתולדות האוסקר סרט שאינו דובר אנגלית ("פרזיטים")? האם יזכה בפעם הראשונה סרט המבוסס על מותג קומיקס ("ג'וקר")? האם יזכה בפעם הראשונה סרט של נטפליקס ("האירי")? או האם יזכה בפעם הראשונה סרט של טרנטינו? לאוסקרים יש לא מעט אפשרויות לעשות בשבוע הבא היסטוריה ולגרום לעיתונאים שעוקבים אחרי הגוף הזה לתהות שמא נפתח עידן חדש שבו אי אפשר להגדיר יותר מהו "סרט אוסקרים".
לכן, דווקא הבחירה ב-"- "1917 בחירה טובה והגונה בסרט גדול ומשמעותי - היא גם הבטוחה והצפויה ביותר. זה סרט שעשוי בטכניקה של המאה ה-,21 אבל הוא הדבר הכי קרוב שמתמודד השנה לסרט אוסקרים קלאסי. זה אמנם יהיה כמעט חסר תקדים שסרט שאין לו מועמדויות בקטגוריות המשחק והעריכה זוכה בפרס הגדול, אבל די הבנו כבר שכל הסטטיסטיקות הישנות לא עובדות. אם "1917" לא יזכה, ייתכן שיהיה צריך לפתוח כרך חדש בביוגרפיה של הוליווד והאוסקרים.
6. עכשיו נסתכן וננסה להמר מה יקרה באוסקרים, כדי שכשתצפו בטקס תוכלו להבין מהרשימה הבאה איפה נמצאים רגעי המתח וחוסר הוודאות ואיפה התחולל מהפך לחלוטין לא צפוי. הביאו בחשבון, ההימור הזה נכתב לפי שגילדת הבמאים מחלקת את פרסיה, שהם פרסים חשובים בתהליך כתיבת התחזיות, ולפני שמצביעי הבאפט"א (פרס האקדמיה הבריטית) בוחרים את זוכיהם - פרס שעוזר לזהות הפתעות אפשריות, פשוט כי יש המון בריטים באקדמיה האמריקאית. אז עכשיו גם התירוצים לכישלון אפשרי נמסרו למפרע, והיי, אף מבקר קולנוע עוד לא מת מהימורי אוסקר פזיזים, נכון?
סרט: הטיעונים כבר הוצגו למעלה, אבל יש עוד משהו שצריך לזכור: בשנתיים האחרונות האקדמיה ניסתה לשנות באופן מסיבי את הדמוגרפיה של מצביעי האוסקר, שהייתה באופן נודע לשמצה הומוגנית מאוד - גברים לבנים ומאוד מבוגרים - וכך גם הסרטים שבהם הם בחרו. מספר המצביעים קפץ ב-%50 בתוך שנתיים, מ-6,000 לכמעט ,9,000 כשרבים מהם יוצרי קולנוע בינלאומיים.
אבל האם הם באמת יטרחו להשתתף בהצבעות? ואם כן, איך זה ישפיע על התוצאות? האם ריבוי המצביעים הבינלאומיים יטה את הכף לטובת סרט שאינו דובר אנגלית? האם בכלל יהיה אפשר לדבר על "הוליווד" כשמדברים על האוסקרים, או שזה יהפוך לטקס של תעשיית הקולנוע הגלובלית? למרות הכל, הזכייה של "הספר הירוק" בשנה שעברה מעידה שזו עדיין תחרות מאוד הוליוודית ומיינסטרימית, לא משנה איפה בעולם גרים המצביעים.
הזוכה: ,"1917" אלא אם "היו זמנים בהוליווד" או "פרזיטים" יפתיעו, ובמקרה כזה לא נופתע כלל.
בימוי: נראה לי שכאן ההימור קל וברור וסגור. הזוכה: סם מנדס על ,"1917" אלא אם בונג ג'ון הו יזכה על "פרזיטים".
שחקנים: ארבעת הזוכים בקטגוריות המשחק חוזרים על עצמם שוב ושוב מאז גלובוס הזהב, טקס בחירת המבקרים ופרסי גילדת השחקנים. שני שחקני משנה ברורים וידועים מראש, אבל אני ממש רוצה שלפחות בקטגוריית השחקנית תהיה הפתעה.
שחקן: חואקין פיניקס על "ג'וקר"; שחקן משנה: בראד פיט על "היו זמנים בהוליווד"; שחקנית ראשית: כולם מהמרים על רנה זלווגר עם "ג'ודי, מעבר לקשת", אבל האם באמת יש כוח אליה? אם היא תזכה זה יהיה נאום הזכייה הכי מביך של הערב, אז אני מעדיף להמר שסקרלט ג'והנסון תפתיע ותזכה במקומה על "סיפור נישואים"; שחקנית משנה: לורן דרן על "סיפור נישואים".
צילום: הקטגוריה הכי קלה של הערב. רוג'ר דיקינס, ."1917"
סרט בינלאומי: מה שנקרא עד לפני שנה "הסרט הזר" מקבל השנה שם חדש. בעצם, זו בכלל הקטגוריה הכי קלה של הערב. הזוכה: "פרזיטים", ולכן הוא לא יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר ויסתפק בפרס הייעודי לסרטים שאינם דוברי אנגלית.
עריכה: כולם מהמרים כאן על "האירי", אבל אני יודע שכשיש סרט עם מרדפי מכוניות הוא זוכה בקטגוריה הזאת ולכן הזוכה יהיה "פורד נגד פרארי", אלא אם "פרזיטים" יפתיע. בכל מקרה, לא נראה לי שזה יהיה "האירי".
פסקול: רק פעם אחת כתבתי השנה בביקורת על התפקיד של המוזיקה בסרט, וזה היה על הצ'לנית האיסלנדית שלא רק הלחינה את "ג'וקר" אלא גם ביצעה את הפסקול, וגם הלחינה השנה את "צ'רנוביל". זוכה: הילדור גואנדוטיר על "ג'וקר".
סרט אנימציה: כולם מהמרים על "צעצוע של סיפור ,"4 שאכן היה מוצלח, אבל היה סרט אנ›-מציה טוב ממנו בהרבה השנה ולכן מבחינתי: "מיסטר לינק", אלא אם "צעצוע של סיפור "4 כן יזכה.
תסריט מקורי: כולם מהמרים כאן על טרנט›-נו, שכבר זכה פעמיים בעבר בקטגוריה הזאת. אבל עם כל אהבתנו ל"היו זמנים בהוליווד", זה סרט שמראה כמה שטרנטינו הוא במאי מצוין. אני מחזיק כאן אצבעות דווקא לתסריט הבאמת משובח של נואה באומבך ל"סיפור נישואים". ההימור שלי: קוונטין טרנטינו על "היו זמנים בהוליווד", אלא אם הצדק ייעשה, מצביעי האוסקר לא ידהרו כמו עדר אחרי כולם ו"סיפור נישואים" הטוב ממנו יזכה.
תסריט מעובד: קטגוריה מצוינת שמוכיחה שלפעמים תסריטים מעובדים יכולים להיות מקוריים מאוד. וזו גם קטגוריה מותחת, כי "נשים קטנות", "האירי" ו"ג'וג'ו ראביט" מתמודדים בה, ומי שיפסיד עשוי לצאת מהערב הזה לגמרי בידיים ריקות. הזוכה: גרטה גרוויג על "נשים קטנות".
סרט תיעודי: כאן יש תחרות קשה בין שני סרטים העוסקים בסין לסרט יפהפה על כוורנית ממקדוניה הצפונית, ולכן: "מפעל אמריקאי", התוצר הראשון של חברת ההפקה של ברק ומישל אובמה.
התשיעייה
אלה הסרטים שמתחרים השנה על פרס הסרט הטוב ביותר — ואפילו סידרנו אותם לפי הסיכוי שלהם לזכות על פי התחזית שלנו:1) "1917"
2) "היו זמנים בהוליווד"
3) "פרזיטים"
4) "ג'וקר"
5) "ג'וג'ו ראביט"
6) "סיפור נישואים"
7) "נשים קטנות"
8) "האירי"
9) "פורד נגד פרארי"
האוסקרים שהכי היינו רוצים לחלק השנה:
מפיק השנה: ארנון מילצ'ן. מי שחתום השנה על הדרמות "נשים קטנות", "אד אסטרה" ו"תיק "2000 ממשיך להיות אחד המפיקים הכי מקוריים בהוליווד, שמוכן להמר עם הכסף שלו על סרטים מרתקים ופיוטיים שסיכוייהם להצליח בקופות קלושים. "אד אסטרה" ו"נשים קטנות" שלו היו נפלאים.הסרט הכי טוב של מרטין סקורסזה ב-:2019 "ג'וקר". עם כל הכבוד ל"האירי", "ג'וקר" של טוד פיליפס הוא מחווה מפוארת לקולנוע של סקורסזה, כולל תפקיד לרוברט דה-נירו.
סרט האקשן של השנה: "פורד נגד פרארי". לא, לא "הנוקמים: סוף המשחק", אלא סרט מרוצי המכוניות שבקלות יכול להתהדר בתואר "הסרט הכי כיפי של ."2019 התפקיד הכי טוב ללא מילים: תיקו בין מרגו רובי ב"היו זמנים בהוליווד", אנה פקווין ב"האירי" ואוהד קנולר ב"המורה לאנגלית".
פרס "האם שמתם לב שהם בעצם אותו סרט בדיוק?": "ג'וקר" ו"ימים נוראים".
הסרט הכי טוב שהוא בכלל סדרת טלוויזיה: "צ'רנוביל".
סדרת הטלוויזיה הכי טובה שהיא בכלל סרט: "האירי".
השחקניות שהכי היממו אותנו השנה: מרגרט "אני לא איילת שקד" קוואלי ב"היו זמנים בהוליווד", פלורנס פיו ב"מידסומר" ו"נשים קטנות", פארק סו-דאם ב"פרזיטים", לופיטה ניונגו ב"אנחנו" ונלי תגר ב"בשורות טובות".
למקרה שפספסתם:
• דברנו עם יעל שלביה כשהיא הצטלמה על אופנוע
• מצאנו מה ההבדל בין גולש אמיתי לגולש וואנבי
• דברנו עם אחד בשם אשל עוזר על הקשר הרגשי של אנשים למריחואנה