הקרב על התפילין: "צדים את הילדים שלנו בדרך לבית הספר"
נוגה אלדור, אם לארבעה, רואה בדוכני הנחת התפילין מחוץ למוסדות חינוך "תופעה מזעזעת שאנחנו סובלים ממנה", מנגד טוענת עו"ד כנרת בראשי כי מדובר בהשמצות עם ניחוח גזעני: "זה פחד ששמור נגד חרדים בלבד". נהלי עיריית תל אביב להרחקת דוכני התפילין מעוררים מחלוקת קשה גם בקרב ההורים החילונים
עיריית תל אביב נגד דוכני הנחת התפילין של חב"ד – אבל לא כל ההורים מרוצים מההחלטה להרחיק את הדוכנים שמחוץ לבתי הספר. "אין שום בעיה בדוכן תפילין ליד בית ספר, כמו שבעיניי אין שום בעיה של שלט של דוגמנית עם ביקיני, או תמונה של אייפון", אומרת עו"ד כנרת בראשי, אם לבת ותושבת תל אביב, בראיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעוד שעיריית תל אביב טוענת ל"מדיניות ישנה", מציגה נטלי איתן, העוזרת לסגן ראש העיר עו"ד ראובן לדיאנסקי (סיעת "חי - חילונים ירוקים") - אישור לדוגמה שניתן להצבת דוכן, ובו הסעיף שנוסף למדיניות - ואוסר על הקמת דוכני תפילין במרחק של פחות ממאה מטרים ממוסדות חינוך, בעקבות התערבותו של לדיאנסקי עצמו.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- "תחושת עלבון קשה": הגברים התפללו בקרון - הנוסעת נדרשה לעבור מקום
- "הידע התורני נגזל מהילדות": כלת פרס ישראל אחרי הזכייה
- "הרבנים מצפצפים ומדירים מזרחים": העלון החרדי נלחם בגזענות במגזר
נוגה אלדור, אם לארבעה, רואה בדוכני התפילין "בעיה חמורה ביותר", כדבריה. "אנחנו נמצאים בתקופה חשוכה מבחינת החינוך, יש לנו שר חינוך עם דעות מחשיכות, יש לנו ילדים שמסתובבים במרחב הציבורי - ובעצם 'דגים' אותם, מתחבאים להם או מסתתרים כדי לשכנע אותם להניח תפילין... תופעה מזעזעת שאנחנו סובלים ממנה".
"מי הסמיך את הבחורים האלה, שאני לא יודעת מיהם? אנחנו לא יוצאים נגד הרעיון של הנחת תפילין, אנחנו יוצאים נגד הרעיון שגברים בשנות העשרים לחייהם פונים לבני הנוער ללא השגחה, ללא הדרכה, ללא שום דבר".
"אם הוא חרדי זה 'מוקצה'"
עו"ד בראשי זועמת על האמירות, וטוענת כי מדובר בהשמצות, וכי מלמדים את הילדים לפחד מחרדים. "הילדים שלך לא יוצאים בלילה? הם גולשים בגוגל? יש לך מושג מי מוסמך שם לתת להם את האינפורמציה? אבל אם הוא חרדי הוא 'מוקצה'. זה מפחיד".
"ברגע שזה במסלול ההליכה לבית הספר, זה קהל שבוי", טוענת אלדור בתגובה. "אלה ילדים שחייבים להגיע לבית הספר... זה שבן אדם מתלבש כאדם חרדי, זה לא הופך אותו לאדם ישר, לאדם שצריך להסתובב בסביבת בית הספר".
עו"ד בראשי לא מבינה את ההתנגדות דווקא לדוכני היהדות: "כשמכניסים את 'שוברים שתיקה' לבית הספר, זה לא קהל שבוי? כשיש מנהלי בית ספר שלא מסכימים להכניס את צה"ל כהכנה לשמיניסטים, זה לא קהל שבוי? כשיושבים אנשים באוניברסיטת תל אביב, לב המטרופולין, ומדברים בגנות המדינה, זה לא קהל שבוי? רק אותו חרדי הוא הבעיה?"
גם כשילד הולך בקניון מציעים לו כל מיני פרסומות, וזה מטריד באותה המידה. אי אפשר להתחמק מהתחושה שזה בגלל תפילין.
"אני לא נציגת פורום כלשהו, אני אמא ל-4 ילדים בתל אביב, שניים מהם בתיכונים באזורים האלה", אומרת אלדור. "מה שאנחנו מבקשים זה לכבד גם אותנו כחילונים. אל תגידו לנו 'תפיסת עולמכם לא טובה, בואו ואראה לכם את האור'".
עו"ד בראשי: "מי אמר לכם את זה? אף אחד לא אמר לך שתפיסת עולמך לא טובה. את מצביעה שוב ושוב על התמונה של הבחור שתועד מחוץ לבית הספר, כעל בעיה. מה אנחנו בגרמניה הנאצית שאת אומרת שליהודי בעל חזות חרדית אסור להתהלך שם? לאיזו הידרדרות מוסרית, ערכית ויהודית אתם רוצים להגיע? אנחנו מלמדים את הילדים שלנו איך לא לשנוא, איך אנחנו אנטי גזענות... בשכונה שלי יש אתר בנייה. מישהו מההורים היה מעז להגיד 'יש פה ערבים שמסתובבים'? הרי זה מזעזע".
את באמת חוששת שילדים יחזרו בתשובה בגלל שמישהו הציע להם להניח תפילין?
אלדור: "אני חוששת מכל גבר בשנות העשרים לחייו שמסתובב עם בני נוער ואיש לא יודע מי הוא באמת... אנחנו אומרים שאם מישהו רוצה להקים דוכן באזור ציבורי שיש בו התנהלות זה בסדר, אבל הם יותר ויותר מתקרבים למוסדות החינוך, יותר תופסים את התלמידים בדרך לבית הספר, ועושים את זה בהתגנבות. למה הדת היהודית צריכה להתנהל בהתגנבות?"
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "אין כל שינוי בהנחיות או במדיניות העירונית הנהוגה מזה שנים, ובמסגרתה ממילא אוסרת העירייה הצבת דוכנים או כל פעילות ציבורית, מסחרית, דתית או חברתית במרחק של 100 מטרים ממוסדות חינוך.
"ככלל, דוכנים של כל גורם שהוא חייבים בהיתר שימוש במרחב הציבורי בהתאם לחוק העזר העירוני. בעת הגשת הבקשה להציב דוכנים בסמוך למוסדות מוכרים המשרתים בעיקר קטינים (בית ספר, גן ילדים, מרכז קהילתי וכו'), נבחנת סמיכותו למוסד. בשים לב לנסיבות העניין, העירייה בוחנת אם להתנות את מתן ההיתר להצבת הדוכן במיקום אחר ובאיזה מרחק".