שתף קטע נבחר

נתניהו הבטיח לדחות את הרפורמה במוניות, המשנה ליועמ"ש: "לא בממשלת מעבר"

מנכ"ל משרד האוצר ביקש לבטל את הרפורמה במוניות לבקשתו של ראש הממשלה נתניהו, שהבטיח מאוחר יותר כי "אם יהיה צורך בהארכה נוספת - נעשה זאת". המשנה ליועמ"ש מאיר לוין הבהיר: "ביטול הרפורמה בחטף לא עומד בחובת הריסון והאיפוק שחלה על ממשלת מעבר"

 

 

נהגי המוניות רשמו אתמול (חמישי) ניצחון לכאורה על משרד התחבורה ועל הכוונה להחיל רפורמה בתעריפי המוניות, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח כי "אם יהיה צורך בהארכה נוספת כדי להבטיח שלא נפגע בנהגי המוניות - נעשה זאת". אולם ממכתב שהגיע לידי ynet, שאותו שלח ביום שלישי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין אל היועצים המשפטיים של משרדי התחבורה והאוצר, עולה כי על השרים נאסר לשנות את הרפורמה עד לאחר הבחירות.

הפגנה של נהגי מוניות בעקבות כניסת תעריפי מונה חדשים (צילום: רפי קוץ)
מחאת נהגי המוניות. "אף הנחיה מרה"מ לא יכולה להחליף את שיקול דעת השרים"(צילום: רפי קוץ)

הרפורמה במוניות עוגנה בצו הפיקוח על המחירים, שעליו חתמו שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. השניים חתמו על הצו בעקבות המלצותיה של ועדת מחירים בין-משרדית. הרפורמה אמורה הייתה להיכנס לתוקף בתחילת השנה, אולם בעקבות הלחץ הציבורי ומחאות נהגי המוניות - יישומה נדחה עד 6 במרץ, ארבעה ימים לאחר מועד הבחירות.

 

ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד פנה ביום שלישי לוועדת המחירים הבין-משרדית בבקשה לבטל את צו המחירים שעיגן את הרפורמה, לבקשתו של ראש הממשלה. בחוות דעתו על הבקשה, כתב מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים כי "קיימת מניעה משפטית לחתימת השרים על הצו המבטל".

 

 

על פי חוק הפיקוח, שרים בממשלה רשאים שלא לקבל את המלצת ועדת המחירים מנימוקים מסוימים. אולם במקרה זה, כתב המשנה ליועמ"ש כי "במקרה הנדון לא זו בלבד שלא הוצגו טעמים כבדי משקל כאמור, אלא שלא הוצג כל טעם כאמור". עוד ציין כי "אף הנחיה מראש הממשלה אינה יכולה להחליף את שיקול דעתם העצמאי של השרים".

 

לדברי המשנה ליועמ"ש, "המסקנה היא שביטול בחטף של רפורמה סדורה ומקיפה במועד שבו אנו נמצאים - כשלושה שבועות לפני יום הבחירות - אינו עומד בחובת הריסון והאיפוק החלה על ממשלה המכהנת מכוח עיקרון הרציפות בלבד. נדגיש כי עוצמה זו מתעצמת ככל שקרב יום הבחירות".

מאיר לוין (צילום: אוראל כהן)
המשנה ליועמ"ש, מאיר לוין. "מניעה משפטית"(צילום: אוראל כהן)

על פי הרפורמה שגיבש משרד התחבורה, מחיר הנסיעה במונית יחושב על פי שלושה מרכיבים עיקריים: מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, וכן תוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. במסגרת הרפורמה יעלו התעריפים בנסיעות העירוניות ואילו בנסיעות הבינעירוניות התעריפים יוזלו, ויבוטל המחירון הקבוע שהיה נהוג עד כה.

 

ההתייקרות בתעריפים העירוניים נובעת בין השאר כתוצאה מהוספת תעריף 3 שיחול בימים ובשעות בהן היצע הנסיעות נמוך מהביקוש ולכן קיים קושי להזמין מונית. זאת, במטרה לייצר תמריץ כלכלי להגדלת היצע המוניות בשעות אלה ולתת פיצוי הולם יותר לנהג בגין הזמן והמרחק.

 

עד כה הונהגו בענף המוניות שני סוגי תעריפים: תעריף יום ותעריף לילה. תעריף יום (תעריף 1) מונהג מהשעה 05:30 בבוקר ועד 21:00 בערב ותעריף לילה (תעריף 2) בין השעות 21:00 בלילה עד 06:00 בבוקר למחרת וכן בסופי שבוע ובחגים.

הפגנה נהגים  (צילום: קובי ריכטר/TPS)
מחאת נהגי המוניות בתל אביב(צילום: קובי ריכטר/TPS)

3082 (Photo: Avi Moalem )
מחיר הנסיעה ההתחלתי יוזל. השר סמוטריץ'(Photo: Avi Moalem )

על פי הרפורמה מחיר הנסיעה ההתחלתי במונית יוזל ויעמוד על 10.48 שקלים בכל הארץ (למעט אילת), לעומת 12.4 שקלים כיום. כמו כן, תבוטל התוספת בגין נוסע שלישי ורביעי שעומדת על 5 שקלים. החל בינואר 2021, תבוטל גם התוספת בגין הובלת מטען יד של הנוסע, העומדת כיום על סך של ארבעה שקלים ו-40 אגורות.

 

יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור אמר בשיחה עם ynet כי "המשנה ליועמ"ש לא הבין את הבקשה, אנחנו לא רוצים לבטל את הרפורמה אלא שלאחר הבחירות תוקם ועדה שתבדוק את התעריפים ועד 6 במרץ נעבוד לפי הצו הקיים". עוד אמר: "השר סמוטריץ' נכנס לאחר שפרטי הרפורמה סוכמו מול שר התחבורה הקודם. אין לו השכלה תחבורתית. הרפורמה הנוכחית מעמידה שכר נהגי המוניות על 28-27 שקלים, קרוב לשכר המינימום. באתי אל השר פעמיים עם צילומי קבלות והוכחות אבל הוא דבק בעמדת גורמי משרדו. מזל שראש הממשלה הבין את העניין".


פורסם לראשונה 13/02/2020 23:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפי קוץ
"הביטול בחטף לא עומד בחובת הריסון". מחאת הנהגים
צילום: רפי קוץ
מומלצים