שתף קטע נבחר
 

המתכון למורה מנצח

רק כמה ימים נותרו עד סיום ההרשמה לתחרות "המורה של המדינה". כדי שתוכלו לדעת למי באמת יש סיכוי לזכות בתואר קיבצנו ארבעה מחברי הוועדה הבוחרת ושאלנו אותם מה התכונות שהם מחפשים אצל המועמדים

בשיתוף מפעל הפיס ובנק מסד

 

מדי שנה מוגשות אלפי מועמדויות של מורים מכל רחבי הארץ לתחרות "המורה של המדינה". תהליך הסינון ארוך, כולל מספר שלבים, ומשתתפים בו אנשים רבים. אך בסופו של דבר מגיעים המועמדים הסופיים אל הוועדה הבוחרת, והיא מחליטה מי יהיו הזוכים.

 

שבוע אחרון להמליץ על המורים של המדינה

 

ההרשמה לתחרות, שבמסגרתה תלמידים ובני משפחותיהם ממליצים על המורים שמחוללים שינוי אמיתי, מסתיימת ב-23 בפברואר בשעה עשר בבוקר. הימים האחרונים להרשמה הם תמיד ימים של התלבטות: איזה שם להוסיף לרשימה? מה התכונות היותר חשובות שיתנו למורה מסוימת או מורה מסוים את הסיכוי לנצח? על מי כדאי לי להמליץ אם יש כמה מורים שמרשימים אותי, אך כל אחד מסיבות שונות?

 

כדי לתת לכן כיוון קיבצנו ארבעה מחברי הוועדה הבוחרת: המדליסטית האולימפית יעל ארד, עדי אלטשולר – שהקימה את פרויקט ההתנדבות "כנפיים של קרמבו", מנכ"ל בנק מסד גבי טייטל ופרופסור עליאן אלקרינאוי, ראש תוכנית תואר ראשון במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן־גוריון. שאלנו את ארבעתם מה הם מחפשים אצל "מורים מנצחים".

 

פרופסור אלקרינאוי נמצא בוועדה הבוחרת עוד מימיו הראשונים של פרויקט "המורה של המדינה". לדבריו, "יש במיזם הזה התייחסות מיוחדת לאוכלוסיות מגוונות, שמרכיבות את החברה הישראלית. התחרות חשובה בגלל שהיא נותנת הוקרה למורים יצירתיים, שחושבים מחוץ לקופסה ומאתגרים את המערכת, מורים שלא הולכים לפי מה שכתוב בספר, אלא באים עם רעיונות לפרויקטים חדשים שיש להם השפעה על חיי התלמיד, גם ברמה החברתית. הידע נמצא כיום במחשב, ולכן חשוב ללמד איך לחשוב ולא מה לחשוב. ככלל, אני מחפש אחר חשיבה יצירתית. השנה, בפרט, אני רוצה לראות יותר דגש על שונות, רב תרבותיות וחינוך נגד גזענות, כדי שנוכל לייצור חברה מכבדת ומקבלת".

פרופסור עליאן אלקרינאוי ()
פרופסור עליאן אלקרינאוי
 

גם גבי טייטל, מנכ"ל בנק מסד, נמצא בוועדה הבוחרת כבר 12 שנים, מאז היווסדו של הפרויקט. הבנק שבראשו הוא עומד הוא גם אחד התומכים של התחרות מאז החלה, לצד מפעל הפיס והסתדרות המורים. מדובר בחיבור טבעי מאחר שהבנק נוסד כעמותה שיתופית במטרה לשרת את אוכלוסיית עובדי ההוראה ולא את הציבור בכללותו.

 

לדבריו, "'המורה של המדינה' זאת הזדמנות להגיד תודה למורים ולהביע את הערכתנו אליהם. מהניסיון שלי, אני יודע שהשינוי שהמורים חווים בזכות התחרות הוא גדול. עצם זה שמציגים את המורים כמועמדים לפרס, זה משפר ומשדרג את המעמד שלהם, קודם כל בעיני עצמם, אך גם בעיני בית הספר והתלמידים. אנחנו רואים בפרספקטיבה מה הזכייה עשתה לזוכים ולזוכות. אני חושב שאם היו עוד מיזמים שמאדירים ומעצימים את המורים, נושא השכר שלהם היה מקבל פחות בולטות והיו שמים יותר דגש על השליחות ועל הרצון לבנות חברה בריאה יותר".

 

ומה הוא מחפש? "אני מחכה לפגוש בוועדה מורים ומורות שמשלבים ערכים וקידום למצוינות, שמובילים את התלמידים והתלמידות להישגיות בלימודים ונותנים להם כלים להתמודד ולבחור בין טוב לרע. שלא יתנו את הידע בצורה שבלונית ולא ידקלמו. חלק מהמקצועות שעדיין נבחנים בבגרות לא יהיו רלוונטיים בעשר השנים הקרובות וצריך להכין את הצעירים לעתיד", אומר טייטל, "אני לא רוצה שהמורים יהיו חברים וסחבקים של התלמידים, אלא שהמורים יתנו להם כישורים חברתיים וכישורים להיות אנשים יותר טובים. אלה דברים שגוגל לא נותן עדיין. אני מצפה ממורה שיהיה מישהו שילמד לחשוב באופן עצמאי וביקורתי, וגם ללמד סובלנות ולכבד את השונה והאחר. זה בשבילי המורה האידיאלי".

גבי טייטל
גבי טייטל

לוועדה הבוחרת הצטרפה בשנה שעברה יעל ארד – אלופת ישראל בג'ודו בעבר, זוכת המדליה האולימפית הראשונה של ישראל (אולימפיאדת ברצלונה 1992) וכיום מומחית ליזמות ולפיתוח עסקי. "לפני עשר שנים החלטתי שבהתנדבויות שלי אתמקד בעולם של טיפוח מצוינות לנוער, נושא שאני מאוד מאמינה בו", מסבירה ארד, "ולכן חשוב לי להיות בוועדה שבוחרת אנשים אשר מחוללים מצוינות בבני נוער. התחרות שמה על סדר היום את מעמד המורים, מבליטה את היכולות שלהם, את הסיפורים האנושיים שמאחוריהם, וזה דבר חשוב. זהו פרויקט מקסים. המורים והמורות שפגשתי בוועדה היו חדורי תשוקה, רצון טוב ויצירתיות. היה מרגש לראות את הפעילויות והיוזמות המקוריות והמיוחדות שלהם".

 

יעל ארד
יעל ארד
 

מה יגרום לה לבחור במורה מסוים? "אני מחפשת מורים חדורי מוטיבציה, שיידעו להניע את התלמידים ולתקשר איתם, יגרמו להם לרצות ללמוד ויצליחו להוציא אותם מהטלפון הסלולרי. אני רוצה לפגוש מורים שיבינו את האחריות שיש להם על הכתפיים: הנערות והנערים מבלים חלק גדול מהזמן שלהם בבית הספר, בעוד שההורים, בגלל שוק העבודה של היום, מאוד עסוקים. לכן, למורים יש תפקיד מאוד משמעותי: לחנך לחיים, לאפשר לתלמידים לחלום ולהגשים את החלומות שלהם, להעניק להם ערכים בסיסיים. אני מחכה לפגוש מורים שמאמינים ביכולות של התלמידים, שיודעים למצוא בכל אחד את החוזקות שלו ולעזור לו להגשים את עצמו".

 

כמו ארד, גם עדי אלטשולר, מייסדת תנועות "כנפיים של קרמבו", "זיכרון בסלון" ו"בתי הספר המכילים", היא מצטרפת טרייה יחסית לוועדה. "השנה שעברה הייתה בשבילי חוויה אדירה", היא מדווחת, "פגשתי אנשים מעוררי השראה. יצאתי מהמפגש עם המועמדים כשאני ממש מרגישה גבוהה יותר. טקס חלוקת הפרסים היה בעיניי הכי מרגש. התלמידים הריעו למורים שלהם ועודדו אותם. בכיתי מרוב התרגשות. לא האמנתי שזה יקרה לי".

 

ומה היא מחפשת? "אני מאוד רוצה שיגיעו מורים שהם יזמים, מכילים, יוצרים דברים חדשים, שלא מקצצים כנפיים לתלמידים ולא מנסים להתאים אותם לשבלונות, מורים שמדמיינים את עצמם חלק ממסלול החיים של הילד גם עוד עשרים שנה. אני מחפשת מורים שיודעים לאתגר את עצמם, לא רק מבחינה פדגוגית, ומחפשים בתלמידים עוד גוונים. כאלה שגורמים לילדים לאהוב את עצמם ולמצוא את הכוחות שיש בהם".

 

עדי אלטשולר (צילום: יובל חן)
עדי אלטשולר(צילום: יובל חן)
   

 

עכשיו תורכם, המליצו על המורים שלכם לתואר "המורה של המדינה"

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף מפעל הפיס ובנק מסד

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
המתכון למורים מנצחים
צילום: shutterstock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים