שיא בהיקף הפיצויים שמשרד הביטחון גבה מחברות ביטוח: 127 מיליון שקל בשנה
מדובר בעלייה של 70% לעומת 2018. הפיצויים בעיקר עבור חיילים שנפצעו קשה בתאונות דרכים והוכרו כנכי צה"ל ועבור נזקי רכוש לנכסי מערכת הביטחון
מרכזי לוגיסטיקה חדשים בצה"ל בעלות של 5 מיליארד שקל
שדה דב הפך למגרש חול ענק | צפו בתיעוד לפני ואחרי
תביעת עשרות המיליונים של משפחות אסון הנחל: "יהירות וחוסר אחריות משווע"
הפיצוי הגבוה ביותר בשנת 2019, בהיקף של כ-25 מיליון שקל, התקבל מהתאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה, "הפול". רוב הסכום נגבה כשיפוי על תאונות אופנוע שבהן היו מעורבים חיילים. חברת אבנר שילמה למשרד הביטחון 15.3 מיליון שקל, כלל שילמה 14.5 מיליון שקל, ביטוח ישיר 10.5 מיליון שקל ומנורה 9.4 מיליון שקל. איילון, אליהו, הכשרה, הראל, מגדל וקרנית שילמו 10-5 מיליון שקל כל אחת.
עבור עלויות פינוי אווירי של אזרחים, שנפגעו בעיקר בתאונות דרכים וחולצו על ידי חיל האוויר, הגיש משרד הביטחון 28 תביעות וגבה בשנת 2019 כ-1.5 מיליון שקל. התביעות מוגשות נגד חברות הביטוח של המפונים, בעיקר מי שביטחו את הרכב בביטוח חובה ונגד ביטוחי הבריאות שלהם. כמו כן, הגיש משרד הביטחון תביעות על נזקי רכוש, שגרמו אזרחים לנכסים של מערכת הביטחון, וכן על טיפולים רפואיים במקרים שבהם נפגע חייל בחופשה או בנסיבות אזרחיות.
הגדלת המקורות הכספיים באמצעות הגברת הגבייה מהביטוח
על הגבייה אחראית חטיבת תביעות וביטוח באגף היועץ המשפטי למערכת הביטחון. בחטיבה מסבירים כי הגידול נובע מצירוף של מספר נסיבות, כמו תביעות גדולות שהבשילו לסילוק בשנת 2019, גישור ומו"מ מול המבטחים, חיזוק תהליכי עבודה, ושיתוף פעולה גובר של חלק מחברות הביטוח.
משרד הביטחון מנסה בשנים האחרונות להגדיל את המקורות הכספיים לתקציב הביטחון, והגברת הגבייה מחברות הביטוח היא אחת הדרכים לכך.
"מערכת הביטחון אינה חוסכת באמצעים ומשאבים בפעילותה להצלת חיים, ובמתן הטיפול הטוב ביותר לחיילים שנפצעו בתאונות דרכים ונותרו נכים ולמשפחות השכולות", אמר עו"ד ידידיה (דידי) אורון, סגן בכיר ליועמ"ש למערכת הביטחון לתביעות וביטוח. "עם זאת, כמי שאמונים על כספי ציבור, אנו פועלים להשגת שיפוי מחברות ביטוח וגורמים אזרחיים, בכל מקרה ואירוע שבו הייתה מעורבות ואחריות של גורם כלשהו שבגינה נגרם נזק לחיילי צה"ל או למערכת הביטחון".