ההורים קוראים לשביתה מחר בבתי הספר: "ילדינו אינם שפני ניסיונות"
הנהגת ההורים הארצית קראה לשלוח את התלמידים בבתי הספר ובגנים מחר ב-9:00, כי לטענתה צוותי ההוראה לא קיבלו הכשרה מספקת לשילוב ילדי החינוך המיוחד בכיתות רגילות. מזכ"לית הסתדרות המורים באולפן ynet: "יישום הרפורמה לקוי ביותר". משרד החינוך: "המורים אינם לבד ועוברים הכשרות"
הלימודים בבתי הספר היסודיים ובתיכונים יחלו מחר רק ב-9 בבוקר? ברקע מחאת ההורים והמורים על רפורמת החינוך המיוחד, קראה השבוע הנהגת ההורים הארצית שלא לשלוח את התלמידים לבתי הספר ולגני הילדים מחר (שישי) בין השעה 08:00 ל-09:00. הנהגת המורים אמנם תומכת בשביתה, אך המורים עצמם לא ישבתו. 2. מנגד, שורת הנהגות הורים מקומיות, ובהן בתל אביב-יפו, בכפר סבא, ברמלה ובהרצליה הודיעו כי לא ישתתפו בשביתה. גם מועצת התלמידים לא הצטרפה לקריאות לשבות.
רפורמת החינוך המיוחד צפויה לצאת לדרך באופן מלא בשנת הלימודים הבאה לאחר שהתקיימה השנה במחוז צפון בלבד, ומטרתה העיקרית היא להביא לשילוב ילדי החינוך המיוחד בכיתות רגילות. לטענת הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית, צוותי ההוראה בבתי הספר לא קיבלו הכשרה בכלל או הכשרה מספקת לקראת שילוב הילדים בשנה הבאה, והדבר עלול לפגוע באופן משמעותי במורים, בילדים המשולבים אך גם ביתר התלמידים.
טענה נוספת נגד הרפורמה היא שבעוד בחינוך המיוחד מקבל התלמיד סל שלם של טיפולים ומענים חינוכיים בעלות של עשרות אלפי שקלים בשנה – עם המעבר לחינוך הרגיל הסל הזה לא ממשיך איתו. יש לציין כי גם ילדים אשר לומדים בכיתות מיוחדות בחינוך הרגיל צפויים לעבור לכיתות הרגילות. מנגד, במשרד החינוך הבהירו כי הלימודים יתקיימו כסדרם מחר וכי המשרד הקצה מעל למיליארד שקלים על מנת ליישם את הרפורמה, שמיושמת מתוקף התיקון לחוק החינוך המיוחד שעבר בכנסת לפני למעלה כשנה.
"אנחנו לא נגד השילוב", אמרה הבוקר (חמישי) לאולפן ynet יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. "אנחנו בעד השילוב וחושבים שבכל חברה בריאה ותקינה צריך לשלב את הילדים המיוחדים, אבל אנחנו נגד היישום. היישום של הרפורמה לקוי ביותר". בסקר מיוחד שערכה בימים האחרונים הסתדרות המורים באינטרנט, עליו השיבו מעל לאלפיים מורים, דיווחו למעלה מ-90% מהם כי לא עברו הכשרה מתאימה לקראת שילוב הילדים.
מבין אלו שהשיבו כי עברו הכשרה מסוג זה, למעלה מ-80% דיווחו כי אורכה לא עלה על חמש שעות. "הנתונים מאוששים את טענתנו שצוותי החינוך אינם ערוכים לרפורמה במתכונתה הנוכחית", אמר בתגובה לממצאי הסקר עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים. "על כן המסקנה המתבקשת היא אחת - חייבים להקפיא את הרפורמה הנוכחית עד להכשרה מלאה של צוותי החינוך ולא רגע לפני. ילדי ישראל אינם שפני ניסיונות".
בהסתדרות מספרים כי המשרד מפעיל לחצים לקיים כמה שיותר ועדות זכאות, שתפקידן לקבוע ולאשר את מעבר התלמידים לכיתות הרגילות. באחת ההודעות שיצאו ממפקחי המשרד נכתב כי "היעד הוא להגיע ל-600 ועדות השבוע". בן דוד אומרת כי "המשרד טוען שהוא נותן תקציב למנהלים אך המורים שואלים, 'מה נעשה בתקציב? אין לנו אנשי מקצוע'. שום דבר לא נעשה". בתוך כך יש לציין כי שיתוף הפעולה בין ההורים למורים הוא נדיר. בעבר טענה בן דוד כי התערבות ההורים בנעשה בבתי הספר היא אחת הבעיות הקשות ביותר במערכת החינוך כיום. הבוקר, על רקע שילוב הכוחות עם הנהגת ההורים, היא נשמעה אחרת. "יש לנו אסטרטגיה של עבודה משותפת ואנחנו לא רוצים להפריע להורים כרגע".
מנגד, עובדי הוראה מבקרים את התנהלות הסתדרות המורים בכל הנוגע למשבר החינוך המיוחד. "פעם אחר פעם הסתדרות המורים מפקירה את עובדי ההוראה, רוכבת על ועד ההורים ואינה אמיצה דיה בכדי למנוע את האיוולת שקוראים לה 'חוק החינוך במיוחד'", נמסר בתגובה מארגון 'יציגים'. "עכשיו נזכרתם להתעורר? אתם אלה שנתתם יד לפיילוט שנעשה במחוז הצפון. ילדי החינוך המיוחד הפכו ל'קלף מיקוח' מול משרד החינוך. שביתה בת שעה בחינוך המיוחד היא לעג לרש שכן ילדי החינוך המיוחד מגיעים למסגרת בהסעות קבועות. מערכת החינוך לא ערוכה לקלוט תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ובסופו של יום הנטל נופל על כתפיהם של עובדי ההוראה שלא עברו הכשרה מתאימה, שמלאים במשימות ובטפסים דבר שיגרום לעזיבה המונית של המקצוע".
ממשרד החינוך נמסר כי "הלימודים מחר יתקיימו כסדרם. ברוב הרשויות הודיעו זה מכבר כי הלימודים יתקיימו". בהתייחס לטענות, במשרד דחו אותן ואמרו כי "רובן הן סוג של תעמולה שנועדה ליצור הפחדות שמקומן באגדות האחים גרים. העובדות הן שמבחינה תקציבית הוסיף השנה המשרד מעל מיליארד ושלוש מאות מיליון שקל שיתנו מענה בין היתר לתקציב גמיש למנהלים ( 105 מיליון שקל). המנהלים יוכלו לרכוש בתקציב זה מגוון של שירותים כמו: מרפאים בעיסוק או מנתחי התנהגות, טיפול באמצעות אומנות וקלינאי תקשורת.
"המורים אינם לבד והם עוברים הכשרות. כ-60% כבר עברו אותן. המשרד ממשיך ביתר שאת עם מערך זה. מעבר לכך המחנכים יכולים להסתייע בגורמי המקצוע המלווים את בית הספר, כמו רכזת השתלבות, מורת השילוב, פסיכולוגית, הדרכה מהמתי"א על ידי מומחית תחום ומדריכות. הכיתות לא הולכות להיות עמוסות - לראיה במחוז צפון בו החל יישום התיקון לחוק היה מספר התלמידים המשולבים ב- 2019: 2,205 והשנה, 2020: 1,756 תלמידים".