לא כולל שירות: רפורמת המוניות הגדולה נתקעה בתחנת המוצא
לפני שנתיים הוכרזה רפורמת מוניות השירות, שהייתה אמורה להרחיב מאוד את האלטרנטיבה לתחבורה ציבורית. בפועל, רק חצי מהמכרזים פורסמו, ורק זוכה אחד עובד - ושורד בקושי. משרד התחבורה: אנחנו מבצעים חשיבה מחדש בנושא
זה היה אמור להיראות לגמרי אחרת. ביוני 2018 הכריז שר התחבורה דאז, ישראל כץ, על תוכניתו לרפורמה ש"תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל": חיזוק מוניות השירות, אחרי שנים של הזנחה.
תחרות לגט: יאנגו השיקה שירות מוניות - 50% הנחה לנסיעות הראשונות
תחרות לגט טקסי: אפליקציית המוניות של גוגל הרוסית תושק בישראל
גם אם יש פקקים: יאנגו תציג מראש מחיר נסיעה סופי
במרכז הרפורמה עמד מתן האפשרות לנוסעים להתחיל לשלם בכרטיס רב-קו, כמו באוטובוסים וברכבת, תוך סבסוד מהמדינה. בתמורה יבוטלו הזיכיונות שהיו בידי תחנות המוניות, הקיימות זה עשרות שנים, ויהיה מכרז פתוח לכול, תוך הוספת קווים ואזורי פעילות חדשים, כולל קווים בין-עירוניים. המתמודדים במכרז יתחרו בעיקר על הסכום שיקבלו ממשרד התחבורה עבור כל תיקוף של הרב-קו, כאשר ההפרש בין הסכום הזה לבין מחיר הנסיעה שיגבו בפועל - ייכנס לקופת המדינה לסבסוד הרב-קו. כמו כן הוחלט שבשבת, בניגוד לימי חול, הפעלת התחנה לא תהיה חובה, ולא ניתן יהיה לשלם באמצעות הרב-קו.
עד סוף 2019 היה צריך להסתיים ההליך המכרזי ובינואר היינו אמורים לקבל יותר מ-20 תחנות מוניות שירות במגוון תוואים: נהריה, חיפה והקריות, אזור השרון, תל אביב, השפלה, באר שבע והדרום.
בפועל, קיבלנו תחנה אחת בתל אביב, עם שני קווים, ששורדת כלכלית רק בזכות הסעות תלמידים שהיא מבצעת במקביל. מדובר בתחנה המפעילה את קווים 4 ו-5 הוותיקים, שזכתה במכרז להפעלתם בשיטה החדשה. שאר מוניות השירות שעדיין פעילות הן של מפעילים ותיקים, מלפני המכרזים. מכרזים נוספים שפורסמו ויש בהם זוכה, עדיין אינם פעילים. זוכים רבים ויתרו על הזכייה. בודדים קיבלו דחייה של שלושה חודשים מינואר לאפריל הקרוב. מתוכם רק שניים עשויים באמת להתחיל לפעול, באשכול באר שבע ובאשכול בת ים-חולון-ראשל"צ-תל אביב.
התחזיות התבדו
"התחזיות להגדלה דרמטית של מספר הנוסעים בזכות הוספת התשלום ברב-קו התבדו", אומר אבי גזית, מנכ"ל התחנה המפעילה את קווים 4 ו-5 בתל אביב. "נוספו קווי 'באבל' ו'נעים בסוף שבוע' של העיריות בגוש דן, שמתחרים בנו. בלי הסעות תלמידי חינוך מיוחד לא היינו שורדים. במקום שהמכרז ישפר את מצבנו מול האוטובוסים, כי עכשיו גם לנו יש רב-קו, הוא הרע אותו. לפי החלטת משרד התחבורה, נסיעה בודדת אצלנו התייקרה מ-5.90 כמו באוטובוס ל-6.80 שקל, ונוסע שאין לו רב-קו חופשי-חודשי ומשלם באמצעות ערך צבור (סכום כסף הנטען ברב־קו לתשלום עבור נסיעות בודדות - א.ע) מרגיש את ההבדל בכיס ומעדיף את האוטובוס".
אבל בשבת הנוסעים לא משלמים ברב-קו, מחיר הנסיעה הוא 8 שקלים וכל הסכום מגיע אליכם.
"אצלנו כמעט כל המוניות עובדות בשבת, יש ביקוש וההכנסה אכן גבוהה יותר מאשר ביום חול, אבל זה לא מספיק כדי לאזן את ההפסדים באמצע השבוע".
בעיה קריטית יותר היא ההתחשבנות מול משרד התחבורה. ארגון מוניות קווים 4–5 הציע במכרז לקבל מהמדינה 3.50 שקל על כל תיקוף, כאשר לפני כן כל התשלום עבור נסיעה, 5.90 שקל, היה נכנס לכיס בעלי המוניות. "זה מקום העבודה שלנו, עשינו הכל כדי להבטיח אותו", אומר גזית. "המציע שדורג אחרינו הציע 3.56. לא מאמין שהוא היה מרוויח".
זוכים רבים במכרזים החזירו את הזיכיון למשרד התחבורה, אחרי שגילו עוד לפני ההפעלה כי הצעתם בעצם הפסדית. היעדר ניסיון בהשתתפות במכרזים, חישובים כלכלים שגויים ומוטיבציית יתר לזכות במכרזים הביאו להצעות שהמגישים לא היו יכולים לעמוד בהן.
גם במכרז להפעלת מוניות השירות העירוניות בנתניה זכה המפעיל הוותיק, מוניות שי-לי, אך ממשיך בינתיים להפעיל אותן לפי הכללים הישנים, ללא רב-קו. "כבר כמה שנים שמוניות השירות בדעיכה", אומר משה מלול, מנכ"ל מוניות שי-לי. "רפורמות הרב-קו הורידו את מחיר הנסיעה באוטובוס, ויש לאנשים היום עוד אלטרנטיבות, כמו קורקינטים ואופניים חשמליים. כשגילינו שההצעה שנתנו לא כלכלית, התחלנו לנהל מו"מ עם משרד התחבורה, אבל אי אפשר לקבל החלטות כי אין תקציב מדינה בגלל הבחירות".
ההכנסות בשבת לא מסייעות?
"נתניה זה לא תל אביב, רוב הנהגים לא רוצים לעבוד בשבת, אנחנו מפעילים 10%–15% מהמוניות. הביקוש חזק בעיקר בקיץ כשאנשים נוסעים לים, בשאר הזמן הביקושים נמוכים יותר".
לחשב מסלול מחדש
ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה החלו בשבועות האחרונים בחשיבה מחודשת לגבי מכרזי מוניות השירות, בשורה של שימועים לחברות המוניות. "אנחנו לא מבקשים שינוי במחיר, אבל כן שייתנו לנו להפעיל מוניות גדולות ורווחיות יותר, עם 13 במקום 10 נוסעים, וישוו את מחיר הנסיעה לזה שבאוטובוס", אומר אבי גזית.
"הכל נמצא על השולחן", אומרים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. "צריך לשנות לגמרי את השיטה, שמוניות שירות יפעלו בשכונות ויובילו את הנוסעים אל האוטובוסים, שיפעלו בתדירות גבוהה מחוצה להן", מציע גורם ותיק בתחום התחבורה הציבורית. אבל בפועל האפשרויות מוגבלות: העברת הפעלת מוניות השירות לחברות התחבורה הציבורית תחסל את הפעלתן בשבת, משיקולי סבסוד וסטטוס קוו. הטבות לזוכים הנוכחיים במכרזים עלולות לגרור מחאות מצד חברות אחרות שהשתתפו במכרזים, ולעכב עוד יותר את ההפעלה. מנגד, במצב הנוכחי לא יהיו כמעט מוניות. וגם כך היכולת לקבל החלטות כעת מוגבלת מאוד, בהיעדר תקציב ושר קבוע במשרד התחבורה.
"כישלונה של הרפורמה במוניות השירות שבה עוסק משרד התחבורה למעלה מעשור נובע מכשלים תפעוליים ובעיקר כלכליים שהוטמעו במכרזים ולמרות הקנסות חלק מהזוכים נסוגו או שאינם מצליחים לממש את זכייתם", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה. "המשרד הצליח לדרדר את השירות, לייבש אותו, לצמצם אותו ואולי בסופו של יום, למרות שאין לנו פריבילגיה, הוא עוד יביא לסגירתו הסופית. במציאות שבה התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי צרכי השוק וכמות הפקקים גדלה ומתארכת, מוניות השירות היו אמורות לספק מענה יעיל 24/7 ולאפשר התניידות במחיר סביר למי שאין לו רכב או רשיון. אני קוראת למשרדי התחבורה והאוצר לפעול בנחישות וביעילות כדי לתקן את הכשלים במכרזים ולהציל את מוניות השירות, מיידית".