מזייפים בחזרות: ריאל וברצלונה בכושר בינוני
רגע לפני הקונצרט הגדול של השנה - הקלאסיקו בברנבאו (ראשון, 22:00) שיכול להכריע את גורל האליפות - התזמורות ממדריד ומברצלונה נשמעות רע. בין יצירת המצבים הדלה של בארסה, תחושת המיצוי בריאל והיעדר החיזוק של שתיהן, השאלה היא מי מבין הענקיות תתעורר בזמן מהתקופה הרעה?
צפו בתקציר הקלאסיקו הקודם (באדיבות ONE)
ריאל: הרענון לא הגיע
ימים קארים במיוחד. אף אחד לא מפחית יותר בערכו של קארים בנזמה. החלוץ הצרפתי, שגם בימי BBC העליזים לצד כריסטיאנו רונאלדו וגארת' בייל היה סוג של שק חבטות, סתם לכולם את הפה בתור הכובש היציב היחיד של ריאל מדריד מאז העזיבה של רונאלדו. הוא הוציא את הקבוצה לא פעם ממצבים מביכים בשנה וחצי האחרונות. רק שעכשיו הגיע רגע מוזר: ריאל לא הכינה תחליף ראוי לפורטוגלי (אם יש בכלל דבר כזה), ובנזמה נחלץ לעזרה, אבל עכשיו מתברר שהיא לא הכינה תחליף ראוי גם עבורו.
במקרה שלו לא מדובר בתחליף בגלל עזיבת הקבוצה, אלא בשחקן שיוכל להוריד ממנו את העומס כאשר הוא לא מבקיע. ריאל השיגה ניצחון בודד בקריסה של חמשת המשחקים האחרונים (לצד שלושה הפסדים ותיקו אחד), ובנזמה בבצורת לאורך המשחקים הללו.
החלוקה של ריאל לא בריאה. בנזמה שולט עם 18 שערים בכל המסגרות, אף שחקן אחר לא הגיע לעשרה. מי במקום השני עם שבעה כיבושים? הבלם סרחיו ראמוס וילד הפלא רודריגו, שהתנהג במשחק קבוצת המילואים כמו ילד בלי פלא, התגרה בשוער היריבה אחרי שהבקיע, ספג צהוב שני ואדום ולא יעמוד לרשות זינדין זידאן בקלאסיקו הערב (ראשון, 22:00, משודר ב-ONE, ערוץ 50). השאר לא רלוונטיים: איסקו הגיע לשלושה מסכנים בהפסד למנצ'סטר סיטי לפני מספר ימים, לוקה יוביץ' הוא פלופ בממדי ענק, ויניסיוס ג'וניור הוא לא סקורר ולבייל אין יותר מדי חשק לשחק כשזידאן מחליט לתת לו. כלומר - אם בנזמה לא יבקיע, סיכוי לא רע שגם ריאל לא תעשה את זה.
עזוב אותך, כבר זכינו. את לוקה מודריץ' לא בוחנים בשערים (הרי הוא כבר הבקיע אחד יותר מאשר בשנה שעברה והגיע לחמישה). מודדים אותו במשהו שאי־אפשר למדוד, אלא רק להרגיש: מידת ההשפעה שלו על היכולת של ריאל מדריד. ואין שחקן בעולם, כך נדמה, שהמרחק בין רגעי השיא שלו לסתמיות מוחלטת הוא כל כך גדול ונפער בזמן כל כך קטן. שחקן השנה בעולם ב־2018, זה ששבר את הרצף של רונאלדו ומסי, מצטיין המונדיאל שהוביל את נבחרת קרואטיה לגמר היסטורי, כלי משמעותי בשלוש הזכיות הרצופות של ריאל בליגת האלופות. ואז התחילה העונה שעברה, שבה ציפו ממנו לקבל עוד קצת אחריות בהיעדרו של רונאלדו, ומודריץ' נעלם אל תוך הדשא.
לפעמים רואים את הקרואטי מתרוצץ על המגרש ולא מבינים מה קרה, אבל יכול להיות שהפתרון טמון ביכולת של שמות נוספים במרכז - קאסמירו, טוני קרוס. כמו מודריץ', הם לא אותם השחקנים. יכול להיות שבריאל לא רצו לבצע מהפכה קיצונית מדי אחרי שאיבדו את כריסטיאנו, אבל האמת היא שלמרות הדיבורים על שילוב צעירים, מעטים מאוד באמת עוזרים.
המשבר לא הגיע בזמן. ייתכן שאחד מראשי המהפכה יהיה הכישרון הענק מברזיל, ריינייר ז'סוס, הקשר בן ה־17 שנרכש לאחרונה מפלמנגו ויגיע בעתיד לקבוצה, אבל הוא מסמל בעיה אחרת: ריאל הוציאה הון בקיץ, נדפקה בגדול, ואולי בגלל שנכוותה עברה חלון העברות שקט שבו לא חיזקה את הסגל כלל. אולי זו הבעיה, ואולי העובדה שבמהלך החלון הקבוצה דווקא רצה חזק ולא חשבה קדימה, אבל המשבר שהגיע אחרי סגירת שוק ההעברות הדגיש את הצורך ברענון בסגל שלא הגיע. אדן הזאר, לוקה יוביץ', אדר מיליטאו ופרלאן מנדי עלו יחד 258 מיליון יורו בקיץ, רוקנו את הקופה ולא הצדיקו את עצמם.
ובכל זאת... זידאן תמיד יודע איך לתסכל את ברצלונה. שלושה ניצחונות, שלוש תוצאות תיקו ושני הפסדים בלבד בשמונה משחקי קלאסיקו כמאמן, הפרש שערים חיובי (11:12) ובעיקר הוצאה לפועל של תוכניות שגורמות לברצלונה להיראות רע.
ברצלונה: זה לא זורם
בין חמישיות ליובש. את הצד האפל של הטיקי־טאקה אפשר היה לראות לפני מספר ימים בנאפולי, ב־1:1 של ברצלונה במסגרת שמינית גמר ליגת האלופות. ברצלונה שלטה לחלוטין בעניינים. היא סיימה את המשחק עם 65 אחוזי החזקה בכדור, וגם זה לא ממש משקף מאחר שהאיטלקים עוד יצאו קדימה ב־20 הדקות האחרונות כדי לנסות להשיג ניצחון.
אבל זה לא הנתון החשוב במשחק. לאורך 90 דקות של דומיננטיות, ברצלונה בעטה רק פעם אחת למסגרת - השוויון של אנטואן גריזמן. זה היה, למעשה, משחק איום ונורא של ברצלונה, שמשקף את מה שקורה לה יותר מדי בחודשים האחרונים. אז יופי, היא יכולה להצליח עם 100 אחוזי דיוק - כמו בנאפולי וב־0:5 על אייבאר, עם אותה רביעייה של לאו מסי, שם בארסה כבשה בכל חמשת הניסיונות שלה לשער - אבל זה היה המשחק יוצא הדופן. היא לא מייצרת מספיק מצבים טובים ונתקעת בהנעת הכדור האינסופית בזמן שהאוהדים מחכים לתכל'ס.
שימו לב לשלושת ההפסדים של הקבוצה ב־2020: מול אתלטיקו מדריד, בחצי גמר הסופרקופה הספרדי, היא כבשה פעמיים משבע בעיטות למסגרת. נגד ולנסיה בליגה היא רשמה שבעה ניסיונות לשער, אפס מהם למסגרת. ובהדחה מהגביע על ידי בילבאו, ברצלונה טיווחה את השער 11 פעמים, ואפילו אחת מהן לא הייתה בכיוון של המסגרת. זה סוג אחר של חוסר יעילות, וכששניהם נדבקים לקבוצה ולא עוזבים - היעדר המצבים והיעדר הדיוק - התוצאות בהתאם.
משמאל, מימין, מהמרכז. כאשר בברצלונה נכנסו ללחץ מוצדק בגלל מכת הפציעות, כולם דיברו על הבור שנוצר בהתקפה. אבל מול נאפולי, הפציעה של ג'ורדי אלבה הייתה הרסנית יותר: טעות גדולה של המגן השמאלי המחליף ג'וניור פירפו סידרה לאיטלקים שער בניגוד למהלך המשחק, וסיבכה מעט את העניינים עבור הקטלאנים לקראת הגומלין בקאמפ נואו.
ברצלונה ספגה לפחות שער אחד בתשעה מבין 12 משחקיה ב־2020. בשלושה מקרים היא ספגה צמד, פעם אחת שלישייה. היא רכה בכל צורה, עד שזה מגיע לשוער מארק־אנדרה טר־שטגן, שבעונת שיא מונע ממנה לרשום מספרים הרבה יותר גרועים. אנחנו כבר לא מדברים על בעיות בכיסוי פה ושם, אלא על שגיאות אישיות שלא מתאימות לשחקנים כאלה. נכון לאתמול, ההערכה הייתה שג'רארד פיקה יפתח במרכז ההגנה למרות פציעה בקרסול, וכי הכשירות של אלבה תימדד ברגע האחרון. בצד ימין סרג'י רוברטו מושבת, והבלם השני יהיה סמואל אומטיטי שנעלם לחלוטין או קלמון לנגלה האפור. בעיה אחת גדולה.
דני אחד והרבה חורים. לאור הבעיות הללו, קשה מאוד להבין את ההתנהלות של ברצלונה בשוק ההעברות. כנראה שכל הרעש סביב הקבוצה, עם הפרשיות והשערוריות, גרם לבוסים לשכוח את ינואר. איכשהו הקבוצה קיבלה אישור מיוחד להחתים את החלוץ הדני מרטין בריית'ווייט, אבל אין חלק בקבוצה שלא דורש חיזוק. הרי לגומלין מול נאפולי הקבוצה תגיע בלי ארטורו וידאל וסרחיו בוסקטס, מה שאומר שעוד פציעה אחת, או מצב בעייתי שייווצר במהלך המשחק - ומרכז השדה של קיקה סטיין גמור. על ההגנה וההתקפה כבר דיברנו.
ממש כמו ריאל שפישלה בשוק ההעברות, בארסה לא עמוקה מספיק, נשענת על כרעי תרנגולת בעמדות מסוימת ופשוט מקווה שאיכשהו הדברים יסתדרו עד לסיום העונה.
ובכל זאת... מסי יהפוך הערב לשיאן ההופעות של ברצלונה בקלאסיקו (43), אחד פחות מסרחיו ראמוס, השיאן הכללי. הוא גם, בפער גדול, מלך השערים (26) והבישולים (14) של המשחק בהיסטוריה. פרט למשחק הרע של כל הקבוצה בנאפולי, מסי נמצא בכושר מדהים לאחרונה ויכול להכריע לבד את המשחק הזה.