שתף קטע נבחר
 

גשם של המצאות

בתום סיור יוצא דופן, שבו צפו בפס הייצור וההרכבה של כנפיו של מטוס הקרבה המשוכלל בעולם, המשיכו הנערות המשתתפות בפרויקט "מהנדסות העתיד 5" בפיתוח הפרויקטים שלהן. קבוצה 6 מנסה לייצר מערכת שתמנע אסונות שנובעים מהצפות. קבוצה 7 עובדת על יישום שיאפשר נהיגה בטוחה בתנאי אקלים וראות קשים

בשיתוף התעשייה האווירית

 

צילום: ירון שרון

צילום: ירון שרון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כמה תלמידות תיכון יכולות לומר שהן ראו בעיניהן את קו ההרכבה של כנפי המטוס המשוכלל בעולם, ה־F35 (מטוס ה"אדיר")? וכמה בנות יכולות לספר כי הן ביקרו במפעל מל"טים סודי ונחשפו לכלי טיס בלתי מאוישים שמיוצרים שם ומשמשים את משרד הביטחון במשימות חסויות?

 

עבור 100 תלמידות י"א שמשתתפות בפרויקט "מהנדסות העתיד 5", זה היה רק חלק מהתפריט במפגשן השבועי במסגרת הפרויקט, שהינו שיתוף פעולה בין "ידיעות אחרונות", ynet והתעשייה האווירית – אשר נבחרה על ידי חברת לוקהיד מרטין האמריקאית לשמש כקבלנית משנה לבניית הכנפיים של המטוס החדשני.

 

למרות הרושם הרב שהסיור במפעלים הותיר על הבנות, גולת הכותרת של היום הייתה עוד לפניהן: המשך העבודה בקבוצות על בניית מודל פיתוחי עבור מערכות פורצות דרך שיועילו לאנושות בדרכים שונות.

 

הנושא האקטואלי שעליו עמלה קבוצה מס' 6 הינו פיתוח מערכת להתרעה על הצפות ומניעתן, נושא שעלה לכותרות בימים הגשומים מאוד של החורף החולף, בייחוד עקב מותם המזעזע של בני הזוג דין שושני וסתיו הררי אשר נלכדו במעלית שהוצפה במי שטפונות בתל־אביב.

 

"נכון לעכשיו אנחנו באמצע הדרך במסגרת הפעילות בכיתה. עד כה ביצענו סקירה של הפתרונות הקיימים בשטח ומהם האפיונים של המערכת שאנו רוצות לפתח", מסבירות חיה שהם־ליפקין וזויה מילמן, המנטוריות של הקבוצה ומהנדסות בכירות בתעשייה האווירית, "מסתבר שהתחום הוא רחב ביותר. אפשר ללכת לכיוון של פיתוח מערכת שתמנע את השיטפון מלכתחילה, או לחילופין מערכת שתתמודד עם שיטפון קיים תוך ניקוז אופטימאלי של המים. נכון לעכשיו אנו מתחילות להתמקד בפתרון מסוים, שאותו אנו מכנות לוכד השיטפונות".

קבוצה 6 במפעל המל"טים. "לתעל את המים לצרכים שימושיים" (צילום: אלון רון)
קבוצה 6 במפעל המל"טים. "לתעל את המים לצרכים שימושיים"(צילום: אלון רון)

הבנות מרותקות לנושא האקטואלי, שפתח השנה לא אחת את מהדורות החדשות. עבור חלקן יש לו אפילו נגיעה אישית. "לי יצא בחורף הזה להיתקע כמה שעות בדרך מבית־הספר אל הבית עקב הצפה כבדה, כך שלמדתי על בשרי שמדובר בבעיה אקטואלית שצריך למצוא לה פיתרון", סיפרה מור גביש (16) מקרית־חיים, "אני חושבת שאנחנו בדרך לפיתרון איכותי, שבעזרתו נוכל אפילו לתעל את המים לצרכים שימושיים ולא רק לשם צמצום נזקים".

 

שקדי קסם אשכנזי (16) מראשון־לציון הוסיפה כי "בחורף האחרון היו הצפות כבדות, שגרמו לאבידות בנפש, והמערכת שאנו רוצות לפתח אמורה לפתור את הבעיה בלי התעסקות בחפירות והוצאת צינורות ניקוז, הליכים יקרים שלוקח זמן רב לבצע אותם".

 

מאיה בצלאל (16) מרחובות ציינה כי "יש המון בעיות שנגרמות כתוצאה מהצפות, למשל עסקים וחנויות שנפגעו, כמו שקרה בנהריה, הצפות בנתיבי תנועה ודברים דומים. במסגרת הקבוצה בחרנו לעסוק במניעת הצפות בנתיבים הבין־עירוניים ולשם הולך הפיתרון המיועד שלנו".

 

נוהגים בטוח בכל מזג אוויר

אם כבר עוסקים בהשלכות מזג האוויר, קבוצה 7 בפרויקט מבקשת לפתח מערכת הקשורה לתנאי האקלים, בין אם בקיץ ובין אם בחורף. "הנושא של הקבוצה שלנו הוא פיתוח מערכת לנהיגה בטוחה בתנאי מזג אוויר וראות לקויים", מסבירה מנטורית הקבוצה, נגה גולדברג, "המטרה היא לפתח מערכת – חיצונית או פנימית – שתעזור לרכב לבלום בתנאי מזג אוויר קשים כמו גשם, ערפל, או מאידך חום מאוד גבוה, כמו גם באזורים שבהם הראות קשה כמו צמתים ועיקולים. במפגש הקודם הבנות העלו מספר חלופות כמו מערכת נייחת המוצבת על הכביש ומאטה את הרכב בצורה אוטומטית וכן מערכת הדומה במהותה ל־waze, מתקשרת בין רכבים על הכביש ומסנכרנת בין המהירויות שלהם. זה עומד להיות ממש מרתק לראות במה הן יבחרו ולאן המערכת תתפתח".

 

קבוצה 7 עם כנפי ה"אדיר". "עדיפות למערכת שתהווה חלק מתשתית הכביש" (צילום: אלון רון)
קבוצה 7 עם כנפי ה"אדיר". "עדיפות למערכת שתהווה חלק מתשתית הכביש"(צילום: אלון רון)
  

המנטורית השנייה של הקבוצה, מיכל קדם שדה, הוסיפה כי "יחד עם הבנות הגדרנו דרישות למערכת כמו עמידות בתנאי מזג אוויר, מחיר סביר ועמידות לאורך זמן. הבנות מאוד יצירתיות ומעלות רעיונות מהרבה תחומים – מתחום התחבורה הציבורית, מתחום הרכבים האוטונומיים ועוד".

 

הבנות התחברו מאוד לנושא ואף חילקו ביניהן "שיעורי בית", נושאים רלוונטיים שכל אחת חוקרת בין מפגש למפגש. "חילקנו את הקבוצה למספר צוותים, כאשר כל צוות היה אחראי ללמוד ולקרוא חומרים על נושאים שונים הקשורים למערכת", מספרת טל פרנקו (16) משוהם, "חלק התמקדו, למשל, בסקירת הפתרונות הקיימים כיום לנושא ובדיקת החסרונות שלהם, חלק אחר ביתרונות ובחסרונות של בניית מערכת חיצונית לרכב לעומת מערכת פנימית המותקנת בתוכו, ועוד".

 

צאלה גלאון (17) מכפר תבור הוסיפה כי "עד כה העלינו בעיקר רעיונות. אחד מהם היה מערכת שתגרום לחיכוך רב יותר של הצמיגים עם הכביש באזורים בעייתיים ומסוכנים, מה שיביא לבלימה בטוחה יותר".

 

מאור אזולאי (17) מירושלים מספרת כי "עד כה העלינו את הדרישות והמאפיינים של המערכת. נכון לעכשיו נראה כי קיימת עדיפות למערכת חיצונית, שתהיה חלק מתשתית הכביש, ולא מערכת שתותקן בתוך המכוניות כי זה פיתרון יקר יותר. עכשיו אנחנו מחפשות דרכים שהעלות של אותה מערכת תשתיתית תהיה נמוכה יחסית על מנת שהיא תהיה מספיק אטרקטיבית כדי שהרשויות ישקלו ליישם אותה".

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף התעשייה האווירית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון רון
חושבות על העתיד
צילום: אלון רון
מומלצים