הלכלוך חוגג: בישראל לא מחטאים אפילו את האוטובוסים שבהם היו חולי קורונה
הציבור הרחב הונחה לנקוט אמצעי זהירות ובעולם עברו לניקוי מוגבר של מקומות פומביים. ובישראל, אין הנחיות לחברות המפעילות קווי אוטובוס והזוהמה ניכרת. נהג בקו 59 של קווים שבו נסעה אחת החולות: "פחד אלוהים. חלק מהנהגים לא פותחים דלת קדמית"
הלכלוך בתחבורה הציבורית בישראל, אחת הרעות החולות, לא זוכה למענה ולטיפול בימים של חשש מהתפשטות נגיף הקורונה. מתברר כי אפילו האוטובוסים שבהם נסעו חולי קורונה שאובחנו לא עברו חיטוי. אברהם טוביאס, נהג בחברת קווים בבקעת אונו נוהג גם בקו 59 שבו נסעה אחת מחולות הקורונה: "פחד אלוהים, אנחנו באי-ודאות מוחלטת ובחשש כבד מאוד", אמר טוביאס ל-ynet. "התחלנו לבצע פעולות של אי-גביית תשלום בחלק הקדמי של האוטובוס וחלק מהנהגים גם לא פותחים דלת קדמית. נהגים רבים באזור הזה לא רוצים בכלל להגיע לעבודה".
טוביאס סיפר כי בשל היעדר ההנחיות של משרדי הבריאות והתחבורה, הנהגים החלו לחטא בעצמם את סביבת העבודה שלהם, "אני לא יודע בכלל אם זה עוזר אבל אני מנקה במגבונים את החלונות ואת המשטחים החשופים ומצטייד באלכו-ג'ל אבל אני בכלל לא יודע אם זה מונע הדבקה כי אף אחד לא מדבר איתנו".
בעקבות הפרסום אתמול ב-ynet על היעדר ההנחיות מטעם משרד הבריאות בנושא, סיפרו נהגים על החשש להגיע למקום העבודה ועל סטנדרט הניקיון והתחזוקה הרעוע של האוטובוסים בשגרה. במשרד התחבורה מטילים את האשמה על הנהגים: "על נהגי האוטובוס חלה חובה לוודא כי האוטובוס נקי בתחילת הנסיעה, ועליהם לנקות את האוטובוס בסיום כל נסיעה".
נהג קו 59 אברהם טוביאס מספר כי מצב הניקיון באוטובוסים מחפיר: "אנחנו כואבים את העניין הזה יום יום. תחזוקת האוטובוסים מבחינת הניקיון לא טובה בלשון המעטה. אתה מוסיף לזה את כל העניין של הקורונה, שלא מחטאים את האוטובוסים. אנחנו מקבלים את האוטובוסים אחרי חניית לילה ששם בעבר היה נהוג שמעבירים סחבה עם חומר חיטוי כי עוברים באוטובוס מאות אנשים ביום. היום עולה פועל עם מטאטא ומעיף את האבק לכל עבר, על כל העולם ואשתו. את החלונות ואת המושבים בכלל לא מחטאים, האוטובוס מריח לא טוב ולא נקי והיום זה מבהיל עוד יותר. זה לא מקרה בודד. לדעתי 85% מהאוטובוסים הם כאלה והמצב דומה גם בשאר חברות התחבורה הציבורית".
בדיקה העלתה כי גם בקו 55 של חברת קווים, שבו נסעה סגנית המנהלת מבית הספר אביגדור ורשה בקריית אונו שנבדקה בנגיף, לא בוצע הליך של חיטוי. המורה נסעה ב-27 בפברואר מקניון קריית אונו בדרך לוי אשכול עד לתחנה ברחוב הרי יהודה בגני תקווה.
יוני אריאל, יו"ר ועד אגד תעבורה בנתניה וחבר באיגוד הנהגים של "כוח לעובדים", מספר גם הוא על החששות הכבדים: "גם ככה יש הרבה בעיות עם העבודה שלנו ועכשיו יש הרבה מאוד פחד לעלות על האוטובוס שמכיל כל כך הרבה נוסעים. החברה לא מספרת לנו כפפות גומי ולא מסכה, אולי מצפים שנקנה על חשבוננו". גם אריאל מספר על שגרת הניקיון הרעועה: "יש מנקה בסוף היום ועוד מנקה בתחנה המרכזית אבל זה לא רציני - מנקים עם מטאטא ואוספים שאריות חטיפים, כוסות שתייה וזה לא קורה בצורה יסודית. אין ניקיון של דברים שנשפכים ואת המעקה שאנשים תופסים בו לעלייה על האוטובוס מעולם לא ראיתי שאיש ניקה אותו".
לדבריו, "אצלנו בסניף נתניה יש אוטובוסים מאוד ישנים שאפשר לשים אותם אולי בגן ילדים בתור משחק. אני מדבר איתך על מזגנים שלא עובדים בקיץ, רעשי מנוע מטורפים. הסניף עומד לפני מכרז וכנראה החברה לא יודעת אם תמשיך אז אומרת בשביל מה להשקיע. וככה מלא אוטובוסים נתקעים תוך כדי עבודה וצריך להזמין גרר. בנתיב אקספרס היה אותו דבר - שנה שנתיים לפני שסיימו את המכרז גם האוטובוסים שלהם היו נתקעים כל הזמן. עד שהמדינה לא תיקח אחריות על האוטובוסים כפי שלקחו אחריות על הרכבת המצב רק ילך ויידרדר".
אריאל מספר על תחושותיהם של הנהגים: "אין חשק לנהגים להגיע בבוקר לעבודה. נהג יודע שמחכה לו עוד יום של תנאים בלתי אפשריים ולחץ והרבה פחד בגלל הוירוס. חלק מהנהגים שוקלים לקחת חופש מחלה כדי לא להחשף לאנשים בימים האלו".
הארון שובש, נהג בחברת סופרבוס בעפולה שגם כן מאוגד ב"כוח לעובדים", מספר: "אני פוגש נהגים ויש בלגן עם הקורונה. הנהגים מודאגים מאוד מהנוסעים שעולים איתם אנחנו מסיעים אלפי נוסעים ביום והחברה לא נותנת לנו תשובה. פנינו למנכ"לית המשרד, קרן טרנר, ואם לא נקבל תשובה עד הערב אנחנו נתכנס ונחליט מה לעשות ונשקול לעצור את העבודה בחלק מהמקומות". על השגרה הוא מספר: "יש חברת ניקיון שמנקה כל ערב את הרצפה של האוטובוס בלבד ומרוקנים את הפחים אבל זה לא מחזיק למשך היום. אם אני נוהג במשך שעה מעפולה לחיפה ברור שהאוטובוס מתלכלך. אף אחד לא מחטא ולא מנקה את העמודים שכולם אוחזים בהם".
יעקב וחניש, יו"ר ועד נהגי אגד, מספר: "פנה אליי נהג מקצרין ושאל אם עולה על האוטובוס נוסע שנושא את הנגיף מה עליי לעשות ואין לי תשובות לתת לו. אתמול הכניסו את אחד מהעובדים שלנו לבידוד אחרי עשרה ימים שנהג והיה בעבודה ונפגש עם אנשים". לדברי וחניש, סטנדרט הניקיון באגד גבוהה יותר ולצד ריסוס נגד מזיקים גם מנקים את האוטובוסים אבל "בחברות הקטנות שנכנסות היום מנסים לחסוך ולא עומדים בסטנדרט".
לפי נתוני משרד התחבורה, ב-2018 נסעו בישראל 10,274 אוטובוסים שבוצעו בהם יותר מ-774 מיליון נסיעות. לפי התקן, יש להחליף את האוטובוסים בכל 10 שנים ואוטובוסים ממוגנים בכל 15 שנה - זמן ארוך מאוד לחיי רכב מסוג זה. בתוך כך, שבעה מכרזים להספקת מאות אוטובוסים חדישים תקועים בהליכים משפטיים שהגיעו עד לפתחו של בית המשפט העליון בסוגיה האם חלה על מכרזים אלו מדיניות של רכש גומלין הקבועה בחוק המכרזים המחייבת את הזוכים בביצוע רכש גומלים ממפעלים בארץ - מדיניות אליה מתנגדים חלק מיבואני האוטובוסים. סיום הסכסוך המשפטי יוסיף אוטובוסים ועשוי להביא לתחלופה של אוטובוסים ישנים.
גורם באחת מחברות האוטובוסים אמר ל-ynet כי "לא הוציאו שום הנחיה בנושא ואין ספק שזה בקרוב יגיע אלינו לנהגים ולנוסעים, צריך להבין שאם יתחילו להכניס נהגים לבידוד, עם המחסור הקיים היום של נהגים בתחבורה הציבורית פשוט לא תהיה תחבורה ציבורית. מצידנו, בכל יום האוטובוסים מנוקים בהתאם לסטנדרט הנהוג. אם הדרישות ישתנו אנחנו נפעל לפיהן".
גורם ברכבת אמר ל-ynet כי "הפחד הגדול ביותר הוא בנתב"ג - אומרים שאסור לחולים לעלות על הרכבת אבל אף אחד לא אוכף את זה. אם במקום 15 חולים בישראל אחד עולה על רכבת זה עלול להגיע גם לאלף חולים, זה פשוט הזיה". לדבריו, "בגלל שאין אכיפה לפחות היו עושים משהו כמו חלוקת ג'ל חיטוי לעובדים או להתקין כמו בבתי חולים חומר חיטוי לשימוש הנוסעים כדי לשמור על שלומם".
במסגרת דו"ח חצי שנתי, בודקת הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה את רמת הניקיון באוטובוסים. לפי הדו"ח האחרון, בעלת האוטובוסים המלוכלכים ביותר היא חברת "גלים" (ציון 3.7 מתוך 5), אחריה החברות "סופרבוס" ו"דן" (3.9) ואחריהן דן באר שבע ודן צפון (4). מדד הניקיון נבדק בתחנות המוצא של הקווים ובפעמים רבות האוטובוסים מתלכלכים יותר בזמן הנסיעה, כך שייתכן שהמצב בפועל גרוע עוד יותר.
מחברת קווים נמסר: "החברה מקיימת הערכות מצב אחת לכמה שעות ופועלת בהתאם להנחיות משרדי התחבורה והבריאות. החברה עדכנה את כלל עובדיה בהתפתחויות ובכללי ההתנהגות המצופים מהם כפי ההודעה מטה. החברה עוקבת אחר הנחיות משרד התחבורה ותפעל בהתאם להנחיותיו".
מנכ"ל החברה אריק סיני מסר לעובדים: "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלו עם התפשטות נגיף הקורונה. כחברת תחבורה ציבורית מובילה, ההתמודדות עם הנגיף אינה פוסחת גם עלינו. בתקשורת פורסם כי במהלך השבוע שעבר נסעו שתי חולות בקווי החברה בבקעת אונו. מנהלי החברה נמצאים בקשר רצוף עם משרד הבריאות ומשרד התחבורה ופועלים כפי הנחיותהם שמתוכללות על ידי המועצה לביטחון לאומי. לפי הנחיות אלה, ולמרות סיכוי קלוש שנדבקו, התבקשו שני הנהגים להיכנס לבידוד בית במטרה להבטיח מניעת התפשטות.
"לפי ההנחיות, אין מקום לשימוש במסכות שכן הדבקה במחלה דורשת מגע מתמשך של 15 דקות ויותר ולא מועברות במגע נקודתי. יחד עם זאת, יש להקפיד על היגיינת ידיים לפני יציאה מהשירותים ולפני שאוכלים. ככל שיתקבלו הנחיות נוספות ממשרד הבריאות אנו נעדכן אתכם. אנו רואים שליחות בעבודתכם ומודים לכם על כך".
מאגד תעבורה נמסר בתגובה: "אוטובוסים בקווי השירות מנוקים כל יום באופן תדיר, בהתאם לסטנדרטים הנהוגים בתחבורה הציבורית. ראוי לציין שעד כה, כמפעילי תחבורה ציבורית, לא קיבלנו שום הנחיה ממשרד הבריאות או התחבורה האם וכיצד להיערך לקורונה, בדגש על קליטת הנוסעים או עדכון סטנדרט הניקיון - ולמרות זאת אנו מקיימים דיונים בנושא ונפעל בהתאם למתבקש".
מחברת סופרבוס נמסר בתגובה: "נעשתה פנייה למשרד הבריאות לקבלת הנחיות לטיפול והתמודדות עם נושא הקורונה. כמו כן, יחד עם חברות התחבורה הציבורית הנוספות, תצא פנייה למשרד התחבורה, זאת כדי שנוכל לתת את השירות הטוב ביותר לציבור הנוסעים".
בחברת אגד אמרו בתגובה להודעת משרד הבריאות על אודות אזרחית ארה"ב שאובחנה בארצה כחיובית לנגיף ואשר נסעה בשבוע שעבר פעמיים בקו 74 בירושלים כי "למיטב הבנתנו העניין כלל לא רלוונטי. התיירת שהתה בירושלים לפני זמן רב עם כרטיס רב קו אנונימי באוטובוס שבו ניתן לעלות מכל הדלתות.
"זמני הנוכחות שלה משוערים ונכונים לאוטובוסים אפשריים רבים ולכן יש קושי לאתר את נסיעותיה. זאת ועוד, במרוצת הימים הרבים שחלפו מאז נוכחותה בירושלים, נסעו באוטובוסים האפשריים הללו אלפי נוסעים ועניין החיטוי ככל שדעתנו משגת הוא בבחינת צעד מיותר וחסר כל ערך של ממש".
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר כי "המשרד נערך לכל תרחיש לטיפול בקורונה. המשרד פועל על פי הנחיות משרד הבריאות ונמצא בקשר רציף עם גורמי המקצוע.
"באשר לניקיון האוטובוסים, במכרזי הפעלת התחבורה הציבורית קיים פרק העוסק בנושא ניקיון, כך שהאוטובוס חייב להיות נקי. על נהגי האוטובוס חלה חובה לוודא כי האוטובוס נקי בתחילת הנסיעה, ועליהם לנקות את האוטובוס בסיום כל נסיעה. מפעילי התחבורה מחויבים לנקות את האוטובוסים, והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת בקרה שוטפת ובמידה כי נמצא שהאוטובוס מלוכלך, המפעיל נקנס. ציוני הנקיון מופיעים בדו"ח הבקרה שמפרסמת הרשות".
ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.