במסגרת ההגבלות החדשות: תנועת הרכבות תיפסק לחלוטין
שר התחבורה סמוטריץ' הודיע כי כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, תופסק תנועת הרכבות בישראל, למעט הרכבת הקלה בירושלים. כפי שפורסם ב-ynet, ההפסקה תנוצל לטובת קידום עבודות תחבורה במאות מיליוני שקלים
בעקבות החלטת הממשלה על צמצום משמעותי בתחבורה הציבורית כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה,
הורה שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על סגירת רכבת ישראל. תנועת הרכבות תופסק החל מהיום (רביעי) בשעה 20:00. הרכבת הקלה בירושלים תמשיך לפעול כרגיל. פעילות הכרמלית בחיפה הופסקה כבר אתמול.
נגיף הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet
מה מותר, מה אסור: ההנחיות החדשות במלואן
מניין הנדבקים עלה ל-2,369, חמישה בני אדם נפטרו. 39 חולים במצב קשה
ובינתיים, בסין: יום ראשון ללא סגר במוקד ההתפרצות
לדברי סמוטריץ', "זהו משבר שלא היה כמותו מאז הקמתה של מדינת ישראל. בריאות הציבור היא שעומדת לנגד עינינו. הישארו בבית ובעזרת השם נצליח לעבור את התקופה המורכבת הזו עם מינימום פגיעות בנפש".
שר התחבורה הוסיף כי כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הרכבת תנצל את ההפסקה לטובת השקעה של מאות מיליוני שקלים בהאצה של פרויקט החישמול ופרויקטים תשתיתיים נוספים. זאת, לדבריו, "כדי לנצל את התקופה של סגירת הרכבת על הצד הטוב ביותר".
רכבת ישראל מסרה כי תנועת הרכבות אמנם תופסק מהערב, אך "תנועת רכבות המטען, כמו גם תנועת רכבות עבודה הנדרשת לצורך האצת פרויקטי התשתית, נמשכת". ברכבת הדגישו כי "אין להיכנס בשום מקרה לשטח המסילה, ואין לחצותה באיזור שאינו מוגדר לחצייה".
במהלך ישיבת הממשלה הלילית הוחלט על צמצום משמעותי בתחבורה הציבורית, אך הוחלט שלא להפסיקה לחלוטין כדי לספק שירות הכרחי לעובדים החיוניים. נציין כי בשבועיים האחרונים חלה ירידה דרסטית במספר הנוסעים ברכבת עד לכדי נוסעים בודדים.
בהתאם להנחיות החדשות תצומצם פעילות התחבורה הציבורית למינימום האפשרי, ותפעל במתכונת של 25% מהפעילות הרגילה. מרבית הקווים הבינעירוניים הישירים, שיש להם מקבילה של קווים מאספים - יבוטלו. פעילות הקווים המאספים תימשך בתדירות מוגבלת, והשירות העירוני ימשיך לפעול בתדירות נמוכה וברשת קווים בסיסית בלבד.
קווים שיש בהם עומסים ייבחנו לעומק, וחלקם יבוטלו במקומות שיתברר שהציבור לא נשמע להנחיות. לחילופין, במידת הצורך, תוגבר תדירות הפעילות על מנת שלא ליצור צפיפות. אנשי המקצוע במשרד התחבורה הכינו מפת פעילות, ובשיתוף מפעילי התחבורה הציבורית פועלים ליישם אותה.
שירות באבל בגוש דן ותיק-תק בחיפה, המאפשרים נסיעה בהזמנה מראש ביישומון (אפליקציה), ימשיכו לפעול לטובת עובדי המפעלים החיוניים, ומספר הנוסעים בהם יוגבל בהתאם להנחיות. מוניות השירות ימשיכו אף הן לפעול בהתאם להנחיות. פעילות הרכבת הקלה בירושלים תימשך כאמור כסדרה, על מנת לאפשר לתושבי העיר להגיע למקומות חיוניים.
שירות התחבורה הציבורית במתכונת הנוכחית הינו דינמי ומותאם בכל העת לצרכים בשטח. ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף הנחה את גורמי המקצוע ברשות לפעול על פי עקרון מניעת צפיפות ולא רמת שירות. לשאלות בנושא פעילות קווי התחבורה ניתן לפנות למוקד הטלפוני של משרד התחבורה בטלפון 8787*, באתר משרד התחבורה www.bus.gov.il ובאפליקציות של התחבורה הציבורית.
סמוטריץ' אמר: "אני שמח שהשכל הישר ניצח. כל עוד יש חלקים במשק שממשיכים לעבוד, בין אם מדובר במגזר כלכלי ובין אם בשירותים חברתיים, נדרש לספק שירותי תחבורה ציבורית. לא ניתן לקבוע כי אנשים ימשיכו לעבוד אך לא לאפשר להם להגיע למקום העבודה. התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ההכרחי, ואני קורא לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות".
הוא הוסיף: "במידה שיוחלט בהמשך על סגירת המשק, ניתן יהיה לסגור את התחבורה הציבורית רק לאחר שיוסדרו חלופות הן לעובדים חיוניים, הן לשירותים חברתיים בסיסיים, והן לצורך של האוכלוסיות החלשות להצטיידות במצרכי מזון ומוצרי יסוד".
ברשות הארצית לתחבורה ציבורית קוראים למפעילים להיערך לשינויים, ולהקפיד על ההנחיות לנהגים הכוללות הצטיידות בחומרי חיטוי אישיים ובהם אלכוג'ל. ציבור הנוסעים מתבקש להישמע להנחיות ולהשתמש בתחבורה הציבורית רק במקרים חיוניים. לשמור עד כמה שניתן על מרווחים מנוסעים אחרים.