פסיקה מהפכנית: ליל סדר משפחתי בזום - לטובת מבוגרים שבסכנה
כמה רבנים ודיינים פרסמו את הפסיקה יוצאת הדופן. היא קובעת כי מבוגרים השוהים בבידוד מונע, מחשש להידבקות בנגיף, רשאים "להשתתף מרחוק" בליל הסדר באמצעות שידור וידאו חי בפלטפורמות כמו "זום", בתנאי שיופעל קודם כניסת החג. "הכול זה במסגרת ההלכה, בלי שום סטייה"
פסק הלכה חדש קובע כי אנשים מבוגרים השוהים בבידוד מונע, מחשש להידבקות בנגיף קורונה, רשאים "להשתתף מרחוק" בליל הסדר באמצעות שידור וידאו חי בפלטפורמות כמו תוכנת ZOOM, וזאת בתנאי שהוא יופעל מבעוד מועד, קודם כניסת החג. לקריאת הפסיקה המלאה - לחצו כאן .
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
כמה רבנים ודיינים, בהם רבני ערים - כולם מזוהים עם עדת יוצאי מרוקו - פרסמו את הפסיקה יוצאת הדופן על רקע התפשטות הנגיף והניתוק של קשישים רבים מבני משפחותיהם. היא נכתבה כבר עתה, יותר משבועיים ימים לפני הפסח, כמענה לפילנתרופ המעוניין לתרום כאלף מחשבים לאוכלוסייה זו, וביקש תחילה לבדוק האם יוכלו לעשות בהם שימוש בליל הסדר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
- ההנחיות החדשות: סוגרים את בתי הכנסת
- תלמיד חב"ד בניו-יורק: "רובנו חולים פה - ורוצים לשלוח אותנו לארץ"
- חשש בקהילות היהודיות: "נידרש לשרוף את גופות המתים בקורונה"
הרב אליהו אברז'ל, שהיה ראש אבות (נשיא) בתי הדין הרבניים בירושלים; רב העיר קריית גת, הרב שלמה בן חמו; רבה של שלומי, הרב משה אלחרר, ועוד כמה רבנים - חברי "איגוד חכמי המערב בארץ ישראל" - דנו בעניין, והסיקו: "נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חירום ורק לצורך ליל הסדר תש"ף ולמי שזקוק לכך".
נסמכים על הקלות של פוסקים ספרדים
בדרך להחלטה נדרשו הרבנים לפרק שלושה מוקשים: האחד הוא החשש בהלכה מכך שהשימוש באמצעים טכנולוגיים בחג, גם אם הופעלו מראש, עלול לגרום להסחת דעת שבגינה יבוא האדם לכבות או להדליק את המכשיר. על כך קבעו הרבנים כי מכיוון ששימוש בחשמל בחג (בשונה משבת) הותר בכל מקרה על ידי חלק מהפוסקים הספרדים, ניתן להקל בכך בנסיבות הקיימות.
המוקש השני הוא הכלל "עובדין דחול", לפיו יש להימנע מאימוץ הרגלים מימות החול בשבת ובחג, שמא הדבר יגרום לפגיעה באופי המיוחד שלהם, אך הרבנים הבהירו כי כאשר מדובר ב"צורך מצווה" (ליל הסדר) "נראה שאפשר להקל".
חשש שלישי היה כי פסק כזה, המתייחס למציאות מסוימת, יגרום לחלקים בציבור לטעות ולנהוג על פיו גם בשגרה. על כך כתבו: "ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד... עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים - אילולא הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה".
"עניין נוסף יש בזה", חתמו הרבנים, "והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דיכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים".
"היו חששות מהפסיקה"
הרב רפאל דלויה, מהחתומים על הפסיקה, מסביר בראיון לאולפן ynet כי "העיקרון הוא שביום טוב יש לנו אפשרות הלכתית להקל למי שצריך באמת, כמו זקנים בודדים שגם כך עוברים ימים קשים והם בקבוצת סיכון, הרבה יותר משאר האוכלוסייה. אם אנחנו יכולים להקל עליהם בליל הסדר, כך שיוכלו לעבור את הסדר עם המשפחה שלהם, וגם מבחינה רפואית זה יתרום להם - זו המטרה. ושוב הכול זה במסגרת ההלכה, אין פה אפילו סטייה של מילימטר מההלכה בדבר הזה".
הרב מודה כי בקרב רבנים רבים - וגם בקרב כמה מן החתומים על המכתב - היו חששות מהפסיקה. "מבחינה הלכתית יש דברים הרבה יותר חמורים שאפשר להתיר", הוא מדגיש. "הבעיה כאן היא חשש מכל מפני דברים שיקרו בעקבות הפסק. אבל אני סומך על עם ישראל, וברור לי שמי שגם כך לא שומר תורה ומצוות לא צריך אותי לדבר הזה, ומי שיש לו את הרבנים שלו, גם הוא לא יפנה אליי, אלא ישמע לרבניו. אבל אני פונה לעם ישראל, שיש ביניהם אלפים, או עשרות-אלפים, או מאות-אלפים בארץ ובעולם, שרוצים באמת ובתמים רוצים לשמור הלכה, ומבקשת לדעת שהלכתית זה פסק מבוסס".
הרב דלויה מדגיש כי "אנחנו לא המצאנו שום דבר בעניין הזה מבחינה הלכתית נטו. כל החשש הוא שייקחו את ההפסק הלכה הזה, וישתמשו בו לא רק למטרות הסדר, אלא גם יגלשו באינטרנט אחר כך, שזה באמת דבר אסור. אבל מי שישתמש בזה רק לצורך יום טוב, אז הדבר הזה מותר".
תגובות נגד בעולם הרבני
לאחר פרסום הדברים בחרו כמה מהחותמים על פסק ההלכה להסתייג ממנו מעט או לחזור ממנו לחלוטין. חלקם הבהירו כי הוא מתייחס רק למקרים קיצוניים שבו לאדם המבודד ממשפחתו בליל הסדר נשקפת סכנת חיים, ואין לראות בכך היתר גורף, ואחרים טענו כי הוטעו לחשוב שהוא יראה אור רק אם יקבל את הסכמתם של פוסקים בולטים המקובלים על הציבור הרחב - וזה היה התנאי להצטרפותם.
כבר בלילה יצאו רבנים נגד הפסיקה של עמיתיהם, בגילויי דעת שפרסמו. באיגוד רבני קהילות הוציאו הבהרה לציבור שבה נאמר כי "נחוץ להודיע בשער בת רבים שאסור בשום אופן לתקשר על ידי מחשב ביום טוב - אלא במקרה של פיקוח נפש ממש, ככל דיני חולה בשבת וביום טוב". הרב אברהם סתיו כתב: "בדיוק כמו כל איסור, לא פחות ולא יותר. אם יש מצב של חולי או של סכנה – מותר, ואם לאו – אסור. וכשמתלבטים – שואלים רב, או רופא (והכי טוב לשאול את שניהם)".