להעביר למשרד הביטחון את הטיפול במשבר
משרד הבריאות הוא שחקן מרכזי במלחמה בקורונה, ויש לו מנדט בלעדי להערכת המצב הרפואית על מניעה וטיפול, אבל המערכה גדולה על יכולותיו
ההתמודדות עם נגיף הקורונה היא מזמן לא אירוע רפואי בלבד. זהו מבצע לוגיסטי בשדה קרב שמרחב אי-הוודאות בו גדול מאוד. רק למשרד הביטחון יש את היכולות, הידע והניסיון להתמודדות כזו.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
לטיפול באירוע כזה נדרשות יכולות גבוהות בתחומים שונים: יכולות דיסציפלינריות בדוברות ובהסברה, בעבודת המטה הסדורה, בהכנת מענה לתרחישים מגוונים, ביכולת לבנות מענה טקטי ואסטרטגי, בשיתוף פעולה בין הגורמים השונים, וכל אלו לפני שנגענו בניהול אתגר התפשטות המגפה בשטחי רצועת עזה והרשות הפלסטינית. מי אם לא משרד הביטחון יידרש לפתרון במציאות מורכבת שכזו?
באוגוסט 2004 השתתפתי בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני שבו עלתה לראשונה סוגיית הטלת האחריות לביצוע משימת ההתנתקות לפינוי גוש קטיף. בדיון התגלעה מחלוקת בין שר הביטחון שאול מופז לבין השר לביטחון הפנים צחי הנגבי. עמדתו של מופז, שנשענה על עמדת צה"ל, הייתה שיש להטיל את המשימה על משטרת ישראל ואת האחריות על המשרד לביטחון הפנים בטענה שחיילי צה"ל אינם מורגלים במשימות מול אזרחים ומדובר באירוע שמהותו אכיפת החוק. מנגד, הנגבי טען שאין למשטרה את היקף הכוח הנדרש לבצע משימה בסדר גודל כזה.
לשאלת ראש הממשלה דאז, אריאל שרון ז"ל, הבעתי עמדה זהה לזו של הנגבי והוספתי כי מדובר בהכנות של שנה אשר ישפיעו דרמטית על יכולתה של משטרת ישראל לעסוק במשימותיה הקלאסיות. בדיון הייתה תחושה שכולם צודקים.
שרון סיכם את הדברים באומרו שישנם אירועים שרק לגופי הביטחון יש את יכולת הביצוע, ורק למשרד הביטחון יש את היכולת לנהל את עבודת המטה: האחריות לפינוי המתיישבים מבתיהם תוטל על משטרת ישראל, האחריות הכוללת להיערכות המבצעית והלוגיסטית מחוץ ליישובים תוטל על צה"ל והאחריות הכוללת לביצוע המשימה תוטל על משרד הביטחון והשר לביטחון הפנים אחראי לביצוע ההחלטה. במנותק לחלוטין מהיבט פוליטי, מדיני או ביטחוני לגבי תוצאותיה של ההתנתקות, אין ספק כי העובדה שכך חולקה האחריות, הוציאה את ההחלטה מן הכוח אל הפועל.
משימת ההתנתקות אינה הדוגמה היחידה. לאורך השנים הוטלו משימות אזרחיות במהותן על משרד הביטחון. לא בכדי במהלך השנים צה"ל, משטרת ישראל, פיקוד העורף, מד"א וכיבוי אש נערכים יחד לתרחישי קיצון, כותבים פקודות מבצע ומקיימים תרגילים משותפים. גם כאן, די אם אזכיר את ההיערכות לאסון המוני בכלל ולרעידת אדמה בפרט, הדורשים התגייסות לוגיסטית ומבצעית רחבת היקף, העברת אחריות מגוף אחד למשנהו תוך יכולות פיקוד ושליטה וסיוע הדדי.
בתפקידיי השונים במשטרת ישראל ובמיוחד כמפקח הכללי של משטרת ישראל, נחשפתי ליכולותיהם של משרדי הממשלה, יחידות הסמך וגופי הביטחון השונים. עם כל הכבוד למשרד הבריאות, הוא לא בנוי ואין לו יכולות לנהל אירוע בסדר גודל כזה, למרות האנשים המוכשרים והטובים הנמצאים במשרד זה.
משרד הבריאות הוא שחקן מרכזי בשדה הקרב, יש לו את המנדט הבלעדי להערכת המצב הרפואית בתחומי המניעה והטיפול, אבל המערכה גדולה בהרבה מיכולותיו. לכן, לדעתי הצנועה, המבוססת על ניסיון רב-שנים, יש להעביר את האחריות הכוללת לטיפול בנגיף הקורונה למשרד הביטחון, ויפה שעה אחת קודם.
- משה קראדי הוא יו"ר חברת דלק ישראל והמפכ"ל לשעבר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
משה קראדי
צילום: ירון ברנר
מומלצים