שתף קטע נבחר

 

הכבישים התרוקנו, ועבודות התשתית מתקדמות בקצב מואץ

משרד התחבורה מנצל את מגבלות התנועה כדי לזרז עבודות בהיקף 900 מיליון שקל. במסגרת העבודות ייחסמו נתיבים באיילון לאורך כל שעות היממה - צעד בלתי אפשרי למעשה בעת שגרה

 

הנפת גשרים בזמן מגבלות הקורונה    (צילום: נתיבי ישראל)

הנפת גשרים בזמן מגבלות הקורונה    (צילום: נתיבי ישראל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בכבישים ברחבי הארץ מתנהלות עבודות תשתית מואצות, שביצוען מתאפשר כעת בעקבות צמצום התנועה שנגרם ממגבלות הקורונה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, אישרה הממשלה את התוכנית שיזם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' להאצת העבודות בתקציב של 900 מיליון שקל, ובמשרדו אף מעוניינים להגדיל את היקפה ל-2.5 מיליארד שקל. המיזמים שמתנהלים כעת בקצב מוגבר עתידים לייעל את התחבורה הציבורית ולהפחית את הגודש בכבישים.

 

קידום נתיבי העדפה בין-עירוניים לתחבורה ציבורית: בחברת נתיבי ישראל מאיצים את העבודות על נתיבי ההעדפה בכבישים הבין-עירוניים 4, 5, ו-2. במסגרת העבודות על כביש 4 מתל מונד ועד גהה יתווסף נתיב תנועה לתחבורה ציבורית. בכביש 5 יואץ חלקו המערבי של הפרויקט מגלילות עד מורשה ויצא מכרז לביצוע חלקו המזרחי של הכביש ממורשה עד מחלף קסם, ובכביש 2 נוסף תקציב לנתיב העדפה שלא היה מתוקצב קודם לכן ממחלף אולגה ועד קיסריה.

הנפות גשרים בנתיבי איילון (צילום: נתיבי איילון)
העבודות יקוצרו בכמה חודשים. פועלים בנתיבי איילון(צילום: נתיבי איילון)
 

לפי גורמים בענף התחבורה האצת המיזמים תביא לקיצור של כמה חודשים עד לסיומם, אך בחלקם מדובר בפרויקטים שנמצאים באיחור מלוחות הזמנים, ולכן האצתם תגרום רק להדבקת קצב העבודה שתוכנן מראש.

 

חברות התשתית הגישו תכניות נוספות להאצת סלילתם של נתיבי העדפה, אך עדיין לא נמצא לכך מקור תקציבי. כך למשל בחברת חוצה ישראל סיימו לתכנן שני נתיבים כאלו וממתינים לאישור פרסום מכרז לביצועם - בכביש 444 ובכביש 471.

 

סלילת נתיבים מהירים בנתיבי איילון: המיזם שמקודם באמצעות חברת נתיבי איילון כולל הקמת כ-75 קילומטרים של נתיבים מהירים במרכז הארץ, לאורך נתיבי איילון, כביש 5 וכביש החוף. הנתיב יתווסף לנתיבי נסיעה קיימים כיום. במסגרת המיזם יוקמו שני חניוני "חנה וסע", והציפייה היא שעשרות אלפי נהגים ישאירו את המכונית בחניון וימשיכו בדרכם לאזורי התעסוקה המרכזיים בתל אביב והסביבה בשאטלים ללא עלות.

 

הנפות גשרים בנתיבי ישראל (צילום: נתיבי ישראל)
"השקעה כעת תקל על אתגרי המשק עם תום המשבר"(צילום: נתיבי ישראל)
 

השבוע ייחסם במשך כל שעות היום והלילה נתיב ימני באיילון לכיוון צפון בין מחלף השלום ללה-גווארדיה ובשעות הלילה, במשך כל השבוע, תהיה חסימה הרמטית של נתיבי איילון בין מחלף השלום ללה-גווארדיה. בשבוע הבא יתחילו עבודות שיימשכו 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, באיילון לצפון בין מחלף השלום למחלף ארלוזרוב, כאשר במסגרת העבודות הללו ייחסם בכל שעות היום והלילה הנתיב הימני במקטע שבין מחלף השלום לארלוזרוב, ובנוסף ייחסם במשך היום והלילה הנתיב השמאלי בין גשר יהודית לגשר יצחק שדה. הדבר יאפשר לקצר את זמן העבודות המתוכננות עד לשנת 2025 בכמה חודשים.

 

סלילת נתיבים נוספים בכבישי הארץ הגדושים בזמן שגרה היא משימה מורכבת, משום שכל שינוי בתנועה גורר פקקי ענק. רק בנתיבי איילון - הכביש העמוס ביותר במדינה - עוברים 850 כלי רכב, ועל כן מקובל שעבודות תשתית בכבישים נעשות רק בשעות הלילה, מה שמשאיר לצוותי העבודה רק שש שעות עבודה. מאז החל משבר הקורונה ופורסמו הנחיות הסגר, התנועה בכבישים ירדה בכ-70%, ועל כן מתאפשרת חסימת נתיבים לביצוע עבודות כעת. רק הארכת שעות העבודה, והגדרתם של עובדים אלו עובדים חיוניים, מזרזרת את העבודה על המיזמים השונים בכבישים ובמסילות הרכבת.

 

גורמים ששוחחו עם ynet מברכים על התקדמות המיזמים בעת משבר, אך מותחים ביקורת על התקציב המצומצם שהוקצה עד כה. ההערכות הן שהנזק למשק מהגודש בכבישים עומד על עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה, ולכן השקעה כעת בחלופות לשימוש ברכב הפרטי וקיצור מועדי הסיום של מיזמים אלו יוכל, אולי, להקל בהמשך על האתגרים המורכבים שמצפים למשק הישראלי עם תום משבר הקורונה.

 

הנפות גשרים בנתיבי ישראל (צילום: נתיבי ישראל)
התנועה בכבישי ישראל ירדה ב-70%(צילום: נתיבי ישראל)
 

בתוך כך הודיעה היום (שני) חברת נתיבי ישראל של שחרור כספים המשמשים לערבויות קבלנים בסך 300 מיליון שקל ויוקדמו תשלומים לספקים בסכום זה כדי להקל על בעלי אותם עסקים.

 

מנכ"לית ארגון משתמשי התחבורה הציבורית "15 דקות" שמרית אמרה: "לנוכח הקיצוץ הצפוי במשרדי הממשלה בתום משבר הקורונה, אנו מחזקים את ידי שר התחבורה בתיעדוף התחבורה הציבורית כעת מתוך הבנה שיש לה ערך רב בקידום המשק ופיתוחו".

 

ואולם לדבריה, "900 מליון שקל הוא סכום יפה, אך כדי להשלים את הפער בהשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית שהוזנחו בעשורים האחרונים, המדינה צריכה לשלש ואף לרבע את הסכום המדובר". נוטמן הוסיפה: "אנו קוראים לרשויות המקומיות, במיוחד בגוש דן ובירושלים, לנצל את התקופה הזו לקידום הרחבת רשת נתיבי תחבורה ציבורית, הצבת מצלמות אכיפה והאצת הצבת שלטי מידע אלקטרוני בתחנות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתיבי איילון
הנפת גשרים בנתיבי איילון
צילום: נתיבי איילון
מומלצים