מוסף הרכב: נהיגה ראשונה בקאן אם מאבריק X3
תשכחו מכל מה שחשבתם שידעתם על טרקטורונים. דני קושמרו לקח את המאבריק X3 החדש לנגב וחזר מאובק ומאושר. האם זהו רכב השטח האולטימטיבי? תתארגנו על בערך רבע מיליון שקל ותוכלו לגלות את התשובה לבד
"אבל לאן"? שאלתי, אבל הוא התעקש. וידאתי שהמערכת נמצאת במצב LOW, בהנעה כפולה, הכנסתי למוד Rocks, נתתי את מבטחי במאבריק ושמתי גז: הגלגלים הגדולים פגשו את הסלע ועלו לאוויר, הכלי הזדקר, ולרגע מבהיל שנמשך כמו נצח ראיתי רק שמיים, ואז ־ הוא ירד ונחת מעדנות על הקרקע, התייצב ונעצר, והשתרר שקט. והמאבריק? הוא כאילו תמה על מה בעצם הייתה כל ההתרגשות.
כלים מסוג Side By Side, אלה שמכונים בקיצור SBS, שרק לפני כמה שנים עוד היו בעלי הספקים של 52 כ"ס (למשל פולריס RZR 2008) או אפילו 85 כ"ס (כמו הקאן־אם קומנדר 2011), הפכו עם הזמן למפלצות של מרוצי ראלי מקצועיים. המאבריק החדש הוסיף בתוך שנתיים עוד 23 סוסים. עכשיו כבר יש לו 195 (!) כ"ס על 734 ק"ג, שהופכים אותו לכלי החזק בקטגוריה, וזה רק השפיץ של הטירוף. המתלים שלו כה עצומים שנראה שהיה ממש קשה למצוא מקום לתחוב אותם לכלי הקטן, ועם מהלך מתלה שמגיע עד 61 ס"מ מלפנים אתה תוהה מאיזה גורד שחקים בדיוק צריך לקפוץ כדי לסגור אותם?
קרחנת סלעים
הכלים האלו הופכים כל אחד לנהג, ואפילו לנהג שטח מיומן. זה קרה לנו בכל פעם מחדש - התקרבנו מהר לבור או לסלע, עצמנו עיניים וחשקנו שיניים בציפייה ל"בום", אבל ה־X3 המשיך כאילו כלום לא מרגש אותו ובלע את המכשול באדישות.
יש כאן טורבו ומצנן ביניים חדשים, לוח שעונים דיגיטלי משודרג (חבל שאין מד חום לרצועה שאף לא ברור מתי היא תחליט שנמאס לה ותקרע) והגה חשמלי עם שלושה מצבים קושי - שמתאימים לנהיגת סלעים איטית או לקרחנת שבילים מהירה. מרווח הגחון הוגדל, הווריאטור שודרג, הרחיבו את הגלגלים מאחור, זווית הכיסא שופרה, יניקת אוויר התעצמה והבוכנות הוגדלו. כל אלו הביאו את קאן־אם לטעון שהם הגיעו עם הכלי הזה ל־70 אחוזים מהסגמנט בשוק העולמי.
המאבריק X3 מגיע בשני דגמים, ה־XRS וה־XRC שמיועד יותר לסלעים. אל דאגה, בשניהם יש מוד "Rocks" שגורם למערכת 4X4 חכמה להחליט בעצמה מתי לנעול ומתי לשחרר דיפרנציאל. ל־XRC יש צמיגים גדולים יותר בחתך 15 אינץ' (במקום 14 אינץ'), וצמיגי 32 אינץ' (במקום 30 אינץ'). יש לו גג אלומיניום וכננת, והוא אמנם יקר יותר - אבל אם אתם כבר משלמים כל כך הרבה, שווה להוסיף עוד קצת עבורו.
אנחנו דוהרים בשביל הנגב, ומבינים שיש בכלי הזה משהו שמייצר נהיגה טהורה: אין שום בקרת החלקה או ABS. היגוי יתר? תתקן את זה לבד או שתעוף לתהום. הבחירה שלך. בלימה מאוחרת? תעשה את זה נכון או שתכנס בסלע. כאן זה רק אתה, היכולות שלך והמפלצת - שרוצה לנשוך ולעקוץ אותך. זה כלי שיודע לטוס, שדברים קורים בו מהר, והוא ודוחק בך להגיע לקצה. זו מכונה שמגיעה למאה קמ"ש בתוך קצת יותר מארבע שניות ויודעת לטוס ב־140 קמ"ש בשטח, מה שדומה למהירות כפולה בכביש, ובשילוב ההפתעות הרבות שצופן השטח הנהג עלול בקלות לפגוע בעצמו או במטיילים אחרים. אם מצרפים את זה לעובדה שהכלי הזה עובר בכל מקום ויכול לחרב כל פיסת טבע — מבינים שהוא גם מחייב נהג עם הרבה אחריות ובגרות.
כיף יקר מאוד
ה־X3 הוא מכונת מרוץ מקצועית ומשוכללת. אחת שלפני כמה שנים היה רק אפשר לחלום על להיכנס לסוכנות בדרום תל־אביב ולהזמין אחת. והמחיר? אחרי התוספות שכמעט כל קונה יתקין עליו, ההוצאה תגיע לאזור הרבע מיליון שקלים (!). זה בהחלט מחיר מטורף למשהו שהוא עדיין כלי פנאי. וזה לא כולל את עגלת הנגרר הגדולה (והרכב הגדול) שצריך לקנות כדי לשנע אותו, ולא את הנזק המוערך בעשרות אלפי שקלים בכל התהפכות, שעם הכלי הזה עשויה להתרחש לא פעם.
אחרי שקטף שלוש שנים ברציפות את המקום הראשון בדקאר שווה לתהות האם זה גם רכב השטח הסדרתי הטוב בעולם? מאוד יכול להיות שכן. אני אמשיך לקוות שיורשו לקנות אותו רק כאלו שמעבירים זקנות את הכביש, שמתחשבים בסביבה ובאחרים ובעיקר, אלו שחולמים לחצות בעזרתו את באחה קליפורניה או את הסהרה. מתישהו.
ממש רגע אחרי הבידוד.
תעודת זהות
מנוע: רוטאקס 3 צילינדרים 900 סמ"ק, טורבו, קירור נוזל, 195 כ"ס, 18.66 קג"מ
תיבת הילוכים: רציפה, הנעה אחורית/כפולה, עם נעילת דפרנציאל
אחריות: שנתיים
מחיר: 200 אלף שקל ל־XRS ו־218 אלף שקל ל־XRC
+ ביצועים, עבירות והנאה
־ מחיר
ציון: 5 כוכבים