שתף קטע נבחר
 

מוסף הרכב: האם המכונית שלכם תיפגע מהקורונה?

במגרשי המכירות מתחילים לעכל את השפעות המשבר, להיזכר בזה של 2008, ולהעריך מה יקרה בהמשך השנה. לוי יצחק: "אנשים מעדיפים שלא למכור כרגע, ובלבד שלא יצטרכו לחתוך מהמחיר"

משבר הקורונה עצר גם את שוק הרכב בחריקת בלמים, אבל לא בלם אותו לגמרי. לפחות עד החמרת תנאי הסגר לקראת סוף מרץ, מגרשי המכירות שנותרו פתוחים עדיין קלטו לקוחות, שחלקם יצאו מהם עם מכוניות מיד שנייה, או מאפס קילומטר. אבל השאלה הגדולה שמרחפת מעל הענף, ותשפיע גם על השווי של המכוניות המשומשות של כולנו, היא מה יקרה כאשר הסגר ישתחרר והמשק יתחיל לחזור לפעילות אחרי פסח.

 

מגרש מכוניות (צילום: shutterstock)
מגרש מכוניות(צילום: shutterstock)

 

"המשימה הראשונה שלנו ברגע שהתחיל המשבר והתחלנו לשלוח אנשים לעבוד מהבית הייתה לקנות עוד לפטופים, לדאוג לקווי תקשורת", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, חברת האם של חברת הליסינג וההשכרה שלמה סיקסט. "בשנים האחרונות השקענו הרבה באתרי גיבוי למערכות שלנו, מה שלא היה זול אבל עכשיו אנחנו מרגישים כמה שהיה משתלם. יש כבר מחשבה איך לנהוג כשיתפרץ הנגיף הבא, שעשוי להיות עוד יותר קטלני. שוק השכרת הרכב, שבו אנחנו פועלים, ספג מכה, פסח שהיה אחד משיאיו גם בהשכרות בארץ וגם בחו"ל כבר אבוד, אני עוד מקווה שמשהו עוד יתאושש בקיץ".

 

גור מעריך שאופי הביקושים לא ישתנה דרמטית גם אחרי היציאה מהסגר. "הביקוש למכוניות ההיברידיות יימשך, כשהחיסכון בדלק מאזן את התייקרות המכוניות בגלל עליית המס. המכוניות החשמליות יכנסו לשוק במספרים גדולים מהר יותר ממה שלקח למכוניות ההיברידיות, אבל לא בבת אחת ולא השנה. לפני 2023־2024 לא נראה מכירות חשמליות במספרים גדולים באמת בישראל. הביקוש לרכבים האלה מגיע בינתיים בעיקר מאידאולוגיה סביבתית ומחברות שרוצות ללמוד את הנושא ולקחת כמה מכוניות בודדות".

 

אייל גור (צילום: ישראל הדרי)
אייל גור(צילום: ישראל הדרי)

 

המשבר צפוי להשפיע על העדפות הרוכשים. יותר ביקוש למכוניות הקטנות הזולות, ולהיברידיות שכבר אפשר למצוא במגרשים, כמו טויוטה יאריס ואוריס, וקיה נירו. ג'יפונים כמו מיצובישי ASX, סוזוקי ויטארה וסוזוקי קרוסאובר יזכו ליותר לקוחות רכבי יד שנייה שבעבר היו מעדיפים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, הגדולים, היקרים והפחות חסכוניים.

 

אורן אלעזרא, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה אלבר, מצייר תמונה דומה. "יש ביקוש להיברידיות וגם לרכבי דיזל בזכות עלויות השימוש, והוא יהיה משמעותי גם בהמשך", אומר אלעזרא, שהחברה שלו עוסקת גם בייבוא קטנועי דיאלים ואופנועי הארלי דווידסון. "בסוף אנשים צריכים מכוניות. הם צריכים להתנייד. בטח על רקע הפגיעה בתחבורה הציבורית, והחשש של רבים כעת לנסוע ביחד עם אחרים. סביר להניח שתהיה פגיעה במכירות הרכב החדש, הרבה בגלל חוסר היצע עקב עצירת ייצור של המפעלים באירופה, ביפן ובארה"ב, וחזרה איטית לשגרה. בדו־גלגלי אנחנו כבר רואים עלייה בביקושים, בגלל הצורך בשליחויות, וסביר שהמצב יימשך כאשר יותר ויותר אנשים יחפשו אופציה תחבורתית זולה ועוקפת פקקים, שיכולה לחסוך להם נסיעה בתחבורה ציבורית. ראינו את זה גם במשבר הקודם, ב־2008, שוק המשומשות לא נעצר".

 

אורן אלעזרא (צילום: אבשלום ששוני)
אורן אלעזרא(צילום: אבשלום ששוני)

 

לוי יצחק: השוק בהמתנה 

השמאי לוי יצחק היה אחד הראשונים שהקפידו על הוראות הסגר, ועבר לנהל את המחירון הלאומי מביתו. הנתונים הראשוניים שיבואו לידי ביטוי במחירון אפריל מראים שגם שוק היד שנייה מתנהג אחרת. "יש שינוי, אבל שוק היד השנייה הוא לא כמו הבורסה, שמחירי המניות בה מתרסקות. מהבדיקות שלנו בקרב מי שפרסמו רכבים למכירה, עולה שאף אחד לא הסכים לחתוך מהמחיר כדי למכור. פה ושם יש תנודות, אבל אין קריסת מחירים. אין הרבה עסקאות, אבל אנשים לא מוכנים למכור בהפסד גדול. הם יודעים ששיא המשבר יעבור, ומוכנים לעכב את המכירה ובלבד שיקבלו מחיר קרוב למה שרצו" .

 

גם לוי מתאר תמונת ביקושים דומה לזו שבמגרשי חברות הליסינג. "ההיברידיות ודגמי הפלאג אין נמצאות בראש רשימת הביקושים. אחרי זה מכוניות קטנות וג'יפונים".

 

לוי יצחק (צילום: דנה קופל)
לוי יצחק(צילום: דנה קופל)

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כלי רכב משומשים
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים