כך תיראה החזרה ללימודים - ואלו הקשיים במתווה
בתחילה ישובו תלמידי החינוך המיוחד, מיד לאחר פסח. אחר כך, אולי כבר כעבור שבועיים, גם תלמידי כיתות א'-ג' - בקבוצות קטנות, בשעות נפרדות, בימים שונים. תלמידי כיתות ד'-י' ימשיכו ללמוד מרחוק, וישלימו את החומר בשנה הבאה. והקרב על החופש הגדול טרם הוכרע. בדיקת "ידיעות אחרונות": המתווה והבעיות
ראשי מערכות החינוך, הבריאות והאוצר עמלים בימים אלו על תוכניות שונות שעוסקות בחזרה ללימודים לאחר הסגר, מציגים עמדות שונות ומנסים להגיע אל עמק השווה. ההערכה היא כי הנושא יוכרע באופן מלא או חלקי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיון שנקבע ליום חמישי הקרוב, אולם כבר עכשיו ברור כי ישנן שתי הנחות יסוד שברורות לכל המעורבים: הלימודים לא יחודשו מיד לאחר חופשת פסח עבור הרוב הגדול של תלמידי בתי הספר והגנים - אך חזרתם למסגרות, בעתיד הנראה לעין, היא קריטית להתמודדות עם המשבר הכלכלי שהביאה עימה מגפת הקורונה. עקב זאת, "ידיעות אחרונות" מציג פרויקט מיוחד: אלו המתווים שמועלים כעת לדיון לקראת החזרה ללימודים - ואלו הם הקשיים שנלווים להם.
מתווה: החזרת החינוך המיוחד מיד לאחר פסח
זהו החלק היחיד שכבר אושר וסוכם, ולפיו תלמידי החינוך המיוחד יחזרו ללימודים מיד לאחר חופשת פסח - שהוארכה, ותסתיים ב־19 באפריל - באופן הדרגתי. בסך הכל כולל החינוך המיוחד 250 אלף תלמידי גן ובתי ספר, מתוכם 50 אלף בכ-2,000 גנים וב־425 בתי ספר ייעודיים לחינוך מיוחד, והיתר משולבים בבתי ספר כלליים ומקבלים תמיכה נוספת.
התלמידים במוסדות החינוך הייעודיים יהיו הראשונים לשוב ללימודים, תחת מורים ואנשי צוות שגילם נמוך מ־50, כשבמקביל 90 אלף תלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר כלליים יזכו לטיפולים פרה־רפואיים ממוקדים ולמענים חינוכיים בבתי הספר ברשות המקומית.
הקשיים: מענה חלקי, לאוכלוסיה שזקוקה לסיוע
רבים מתלמידי החינוך המיוחד זקוקים למסגרת קבועה ולתמיכה של אנשי מקצוע יותר מתלמידים אחרים. המתווה שעליו הוסכם אמנם מעניק להם עדיפות, אך מספק מענה חלקי בלבד, ולא לכולם. בנוסף, רבים מהם הם בעלי מחלות רקע לא פשוטות, שדורשות טיפול וסיוע פיזי צמוד. "זה לא יהיה אידיאלי ולא ייתן מענה מוחלט בדומה למערכת החינוך כשהיא פועלת בשגרה", מסבירים במשרד החינוך, "אך נעשה את המקסימום שניתן להקל תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות".
"מאז ששמעתי על החזרת ילדי החינוך המיוחד לבתי הספר לאחר פסח, אני חרדה", סיפרה דפנה אזרזר מקריית ביאליק, אמא של אילאי בן ה-16, נער עם אוטיזם, שבעקבות השבתת מערכת החינוך סובל מקטיעת הרצף הטיפולי ומהיעדר המסגרת הקבועה והתמיכה האינטנסיבית הדרושות לו. "אילאי עם רגרסיה נוראית, דופק את הראש ברצפה, וכאילו ארבע שנים של טיפול ירדו לטמיון. למרות זאת, הוא ילד בסיכון ולכן אני מפחדת לשלוח אותו בחזרה לבית הספר. אם יש סיכוי של אחוז אחד שהוא יידבק, אני מעדיפה להמשיך לנשוך שפתיים ולהשאיר אותו איתי, בריא ושלם".
מתווה: למידה בקבוצות קטנות, בשעות שונות
במסגרת ההסכמה על חזרתם של תלמידי החינוך המיוחד למסגרותיהם, הוחלט כי הפעלת הלימודים תתבצע באופן הדרגתי, בקבוצות קטנות של ארבעה־שבעה תלמידים ושלושה אנשי צוות. ייתכן כי בשל הפיצול התלמידים ילמדו בימים שונים - חלק בימים א', ג' ו-ה' וחלק בימים ב', ד' ו-ו' - וייתכן כי במשמרות נפרדות, כאשר חלק לומדים בשעות 8:00־11:30 וחלק בשעות 12:30־16:00.
הקשיים: מיגון אנשי החינוך ושמירה על היגיינה
גם בקבוצות קטנות, כלל לא ברור כיצד יתבצע המיגון של אנשי הצוות החינוכי וגם של התלמידים. הנחיות משרד הבריאות מחייבות חבישת מסכות, שטיפת ידיים, שמירה מוגברת על היגיינה וניקיון וחיטוי ומשטחים - אך לא ברור עד כמה ניתן לעמוד בהם בקבוצות של ילדים קטנים.
מתווה: החזרת הגנים וכיתות א'-ג' בשלב השני
אף על פי שטרם הוסכם מתי זה יקרה, קיימת הסכמה כי לאחר חזרתם של ילדי החינוך המיוחד, יחזרו ללימודים ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ג' - כשיש מי שטענו אתמול שהיעד לכך הוא שבועיים לאחר מכן, כלומר בשבוע הראשון של חודש מאי. בשלב זה צפויות להיפתח גם המסגרות החינוכיות של ילדים ונוער בסיכון בגילים שונים.
גם כאן, החזרה צפויה להיות הדרגתית, כך שהילדים יחולקו לקבוצות שילמדו בימים שונים, וכל ילד ילמד שלושה־ארבעה ימים בשבוע. בנוסף, מוסדות החינוך יפעלו במשמרות כדי להתמודד עם ההנחיות האוסרות התקהלות, ולכן חלק ילמדו בשעות 08:00־13:00 וחלק בשעות 13:00־18:00. קיימת הבנה כי חזרתם למסגרות של ילדים בגילים צעירים אלו היא קריטית לחזרתם של הוריהם לעבודה ולהנעת המשק, ולכן ניתן לומר ששלב זה הוא הקריטי ביותר בשרשרת.
הקשיים: אתגר להורים לשני ילדים או יותר
אם הלימודים בבתי הספר ובגנים יפוצלו לשעות שונות ולימים שונים, מה יעשו הורים ליותר מילד אחד, שילדיהם ילמדו בשעות שונות? שיטה זו לא תאפשר להם לשוב ולהשתלב בשוק העבודה, וכך לסייע למשק כולו ולעצמם להתאושש. כמו כן, טרם נקבע מה יעלה בגורלם של ילדי גן ותלמידים במוקדי ההתפרצות של הקורונה, דוגמת בני־ברק וירושלים.
מתווה: המשך הלימוד מרחוק לכיתות ד'-י'
לפי המתווה המתגבש, תלמידי כיתות ד'-י' לא יחזרו בקרוב ללימודים בבתי הספר, וימשיכו את שנת הלימודים במסגרת של למידה מרחוק. באופן עקרוני צורת למידה זו תהיה תקפה גם לכיתוב י'-י"ב, אולם תלמידי כיתות אלו יעסקו לאחר סיומה של חופשת פסח בעיקר בלימודים לבחינות הבגרות, שיחלו ב-22 ביוני, והנחת העבודה היא כי עבורם שנת הלימודים למעשה הסתיימה.
"העיקרון המנחה הוא שהלמידה מרחוק תלווה אותנו עוד זמן רב", מסביר מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, "ותהווה השלמה ללמידה במסגרות החינוך". במשרד החינוך מנצלים את ימי חופשת הפסח להיוועצות בנושא הלמידה מרחוק, ובכלל זה הפקת לקחים מאופן הפעלתה עד כה. בין היתר נעשתה פנייה למנהלים, מורים והורים כדי לשמוע את חוות דעתם וכדי להבין כיצד ניתן להפיק מן המערכת מענה חינוכי ורגשי מיטבי. "הלמידה מרחוק הפכה לאבן יסוד בזמן משבר הקורונה", מסביר שר החינוך רפי פרץ. "מערכת החינוך חייבת להיות דינמית בהתאם להתפתחויות, ולכן אנו רוצים כל הזמן לשפר ולייעל".
הקשיים: היווצרות פערי לימוד בגלל הלמידה מרחוק
ראשית, קשה להעריך את הנזק שעלול להיגרם - למשל, בכל הנוגע להרגלי למידה - מסיומה של שנת הלימודים בשלב כה מוקדם, ויצירת "שנה אבודה" לכל כך הרבה תלמידים. בנוסף, חרף המחמאות לשיטת הלימוד מרחוק ולמרות הניסיונות הקבועים לשפרה, איש אינו משלה את עצמו: היא אינה יכולה, גם ביישומה הטוב ביותר, להשתוות ללמידה בכיתה, הן מבחינת היקף החומר הנלמד והן מבחינת ההעמקה בו.
לכן, החשש הוא כי לתלמידים שנמצאים כיום בכיתות ד'-י' עלול להיווצר פער לימודי בעקבות תקופת הלימודים האבודה של משבר הקורונה - מה שעלול להיות קריטי במיוחד במקצועות כמו מתמטיקה ואנגלית. במשרד החינוך מודעים לכך, והתוכנית היא להשלים את הפערים הללו במהלך שנת הלימודים הבאה.
מתווה: ביטול החופש הגדול, במלואו או בחלקו
במשרד האוצר ובמועצה לביטחון לאומי מבקשים לבטל את החופש הגדול השנה, וזאת גם כדי להשלים את חומרי הלימוד - אך בעיקר כדי לאפשר להורים לחזור לעבודה רציפה ולסייע למשק להתמודד עם המשבר. במשרד החינוך, לעומת זאת, מתנגדים ליוזמה זו ומציעים להפעיל את בתי הספר במהלך חודש יולי במתכונת של "בית הספר של החופש הגדול", עבור כיתות א'-ד'.
כבר לפני כמה שבועות הוסכם כי חופשת הקיץ תקוצר בתשעה ימים, וזאת על מנת להשלים ימי לימוד שאבדו לפני חופשת הפסח. וכך, החופש הגדול - אם לא יבוטל או יקוצר שוב - ייפתח ב-10 ביולי. במשרד החינוך מעריכים כי ארגוני המורים יתמכו במתווה של הפעלת "בית הספר של החופש הגדול" לאחר מכן, עד סוף החודש. בכל מקרה, אנשי משרד החינוך מתנגדים בתוקף להמשכם של הלימודים במהלך חודש אוגוסט, בטענה כי חודש זה נחוץ לשם היערכות לוגיסטית לפתיחת שנת הלימודים הבאה - בין היתר, שיפוצים וקליטת מורים חדשים.
הקשיים: צורכי השוק מול צורכי המורים
במשרד החינוך לא מוכנים לשמוע על תסריט של ביטול החופש הגדול, בטח שלא במלואו - ויש אפילו מי שגייסו למערך הטיעונים את מזג האוויר, והסבירו כי החום של אוגוסט אינו מאפשר למידה משמעותית. במשרד האוצר, מנגד, נצמדים לחישוב ימי העבודה של המורים לפי הסכם העבודה הקיים, וטוענים כי למידה מרחוק שווה ל-70 אחוז מלמידה בכיתה - כך שאם לא יחזרו ללמוד בכיתות באופן מלא באפריל, שנת הלימודים תוארך בשלושה שבועות, ואולי אף יותר.
ארגוני המורים כבר הבהירו, מכל מקום, כי יתנגדו לכך. אל הקשיים הללו ביישום התוכנית לביטול החופש הגדול ניתן להוסיף גם את הקשיים הצפויים מאי־ביטולו: בראש ובראשונה הקושי של ההורים שלא יוכלו לחזור לעבודה בהיעדר סיוע מסבא וסבתא ובהיעדר קייטנות למיניהן, אך גם קשייהם של הילדים עצמם שיחוו שנת לימודים רצופה בהפסקות ארוכות, ויתקשו לפתח שגרת לימודים רציפה ולקנות הרגלי למידה.